Wednesday, November 7, 2018

Još malo o legalitetu i legitimnosti izbora Željka Komšića


Ovih dana mogli smo pročitati dvije stvari. Prva, kada gospodin Bariša Čolak tvrdi da  izbor Željka Komšića nije legitiman niti ustavan, što je oboje netačno. A druga stvar je plaćeni oglas Hrvatskog narodnog sabora, objavljen u jučerašnjem izdanju Avaza (možda još negdje, ali to nisam vidio), u kojem se govori o tome šta je navodno Ustavni sud BiH odlučio po zahtjevu Bože Ljubića. Osim što je i ovo većinom netačno, nekako je vađenje pojedinih rečenica iz obrazloženja odluke Ustavnog suda BiH, koje eventualno nekome politički odgovaraju, zapravo potpadaju u klasike političke manipulacije.


Da, izbor Željka Komšića je ustavan, legalan i legitiman

Svoje tvrdnje gospodin Bariša Čolak, temelji na dijelu obrazloženja Ustavnog suda BiH, u kojem se govori o tome da »legitimno političko predstavljanje« (da bi ugođaj bio potpun, fali tamo riječ »naroda«) što bi navodno trebalo da znači da je time stvorena neka obaveza koja se tiče izbora članova Predsjedništva BiH, jer Ustavni sud BiH govori o svim administrativnim nivoima (nekako mi fali osnovno znanje Ustavnog suda BiH o tome šta stvarno znači legitimno političko predstavljanje, kako ono nastaje i ko ga konzumira).

Džaba sva priča, jer ovo oko legitimnog politčkog predstavljanja nije tačno, niti to znači ono što Ustavni sud BiH laički konstatira. Prvo, ćemo malo o Ustavu BiH. Da, piše u članu V/2d da pojedini član Predsjedništva BiH može neku od odluka smatrati povredom vitalnog interesa entiteta (ne naroda, kako bi neko volio da piše, a ne piše), pa onda shodno proceduri taj svoj stav prosljeđuje opet nadležnim entitetskim organima. Šta to znači? Pa ono što piše u Ustavu BiH, da se biraju dva člana Predsjedništva BiH sa teritorije Federacije BiH, Bošnjak i Hrvat, te jedan sa teritorije Republike Srpske, Srbin. Koga oni predstavljaju? Jako je jednostavan odgovor. Bošnjak i Hrvat predstavljaju bh. entitet Federaciju BiH, dok Srbin predstavlja bh. entitet Republiku Srpsku. Još je jednostavnije reći da predstavljaju izborne jedinica odakle su birani. To jasno govori da je Željko Komšić izabran u Predsjedništvo BiH u skladu sa Ustavom BiH i u skladu sa Izbornim zakonom BiH i da on predstavlja bh. entitet Federaciju BiH. Ne može jednostavnije.


Plaćeni oglas HNS-a

Vidite ovako. Ne osporavam, niti mogu osporavati svačije pravo na mišljenje, iako pojedini osporavaju moje pravo na mišljenje, ali u ovome plaćenom oglasu HNS-a ima dio neistina. Dakle, prvi dio gdje se citira odluka o meritumu Ustavnog suda BiH po zahtjevu Bože Ljubića je svakako tačan, ali drugi dio gdje se iz obrazloženja uzimaju dijelovi da bi se dokazale neke političke aspiracije jednostavno ne stoji. Prvo, nije »princip konstitutivnosti – natkrovljujući princip« jer tako ne piše u Ustavu BiH, kojeg Ustavni sud BiH ne može mijenjati, jer mu to nije, niti će ikada biti nadležnost. Drugo, pozivanje na nešto što ne piše u Ustavu BiH, a što je Ustavni sud BiH iskazao kao svoj stav da bi potkrijepio donošenje svoje odluke, jednostavno nema pravnu snagu, niti postoji obaveza zakonodavca da tako postupa, osim u dijelu obavezujuće odluke o dopustivosti i meritumu. Da bih tako nešto, dodatno pokazao, evo i ja ću naći dio obrazloženja u kojem Venecijanska komisija, koji meni prija i kaže sljedeće:

Venecijanska komisija na kraju zaključuje da se „čini da je sistem prema Ustavu Federacije u skladu sa evropskim i drugim međunarodnim standardima u oblasti izbora, a budući da Izborni zakon namjerava da provede u djelo relevantne odredbe Ustava Federacije, također se čini da je sistem u skladu i sa ovim standardima“. Prema mišljenju Venecijanske komisije, čini se da Izborni zakon samo „uveličava“ odstupanja od onoga što je „proporcionalnost“ koju naređuje Ustav Federacije u raspodjeli mjesta u Domu naroda, međutim, može se predvidjeti rješenje kojim bi se odredba Izbornog zakona („Svakom konstitutivnom narodu se daje jedno mjesto u svakom kantonu“) tumačila onako kako je formulirana u Ustavu Federacije („ U Domu naroda bit će najmanje jedan Bošnjak, jedan Hrvat i jedan Srbin iz svakog kantona koji imaju jednog takvog zastupnika u svom zakonodavnom tijelu“).

Evo i isječak iz originalne odluke Božo Ljubić

Isječak iz odluke Ustavnog suda BiH u predmetu »Božo Ljubić«


To onda vrlo jednostavno znači da je Venecijanska komisija, vrhovni europski pravni autoritet, rekla da je sadašnji sistem (prije donošenja odluke Božo Ljubić), u skladu sa europskim i drugim standardima u oblasti izbora i Ustavni sud BiH poništi upravo ta dva člana Izbornog zakona BiH!!???, koje je Venecijanska komisija ocijenila tako kako jeste – u skladu sa europskim i drugim standardima u oblasti izbora. Simpatično, zar ne?

Odnosno, ako može svako uzimati dijelove obrazloženja da bi nešto pokazao, onda ja moram pitati CIK, kakav vi to akt mislite donijeti, koji bi bio u suprotnosti sa onim što kaže Venecijanska komisija, ali i OHR. Da još jednom kažemo i ovo. OHR je konačni tumač civilnog aspekta Dejtonskog sporazuma, u što spada i Ustav BiH, dok je Ustavni sud BiH zaštitnik, a nikako tumač Ustava BiH. Barem tako piše u poglavlju VI Ustava BiH koji govori o nadležnostima Ustavnog suda BiH. Ako neko prekrši odredbe Dejtona, onda više nema dileme – mora se uključiti visoki predstavnik, inače Dejtonski sporazum više ne postoji. A ako više ne postoji, onda se stanje vraća u skladu sa ovim ustavnim zakonom, donesenim od strane zemlje koje je 1995. godine bila međunarodno priznata, sa svojim suverenitetom i teritorijalnim integritetom.




Piše: dr Slaven Kovačević

3 comments:

  1. Poštovani,

    obzirom da i vi kao svi drugi ostali uzimate argumente koji bi samo potkrijepili svoje teze prvo ću Vam ponikan vašim tekstom postaviti jedno pitanje:

    Da li je u Bosni i Hercegovini jedini legitiman Ustav Kraljevine Jugoslavije iz 1941. godine ???

    Da bi vam pomogao u odgovoru da navedem nekoliko nepobitnih činjenica:

    1. Navedeni ustav je (ne)legalno odlukom Ustavotvorne skupštine Jugoslavije 29.11.1946. godine, ukinut i usvojen Ustav Federativne Narodne Republike Jugoslavije.

    2. Da li su (ne)legalnu odluku donijeli poslanici u skupštini Kraljevine Jugoslavije ili netko tko je izabran (ne)legalnim putem i to po osnovu ratne pobjede?

    3. Nakon rata se održao referendum građana Jugoslavije u kojem se odlučivalo o režimu koji će biti u toj državi. Bile su dvije opcije: monarhija (Kraljevina Jugoslavija) ili narodna demokratija (FNRJ)... da vas podsjetim, to je bio onaj referendum sa kuglicama (kada je legalna i legitimna policija nadgledala izbore) ... Tu su se građani izjasnili da ne žele monarhiju, i automatski je taj ustav otišao u istoriju-historiju-povijest

    4. Da li su bili legalni i legitimni predstavnici Kraljevine Jugoslavije dana 25.11.1943. godine, na prvom zasjedanju ZAVNOBiH-a u Mrkonjić Gradu kada je usvojena Rezolucija ZAVNOBiH-a, u kojoj je izražena odlučnost naroda BiH da njihova zemlja, bude zbratimljena zajednica u kojoj će biti osigurana puna ravnopravnost svih, te ravnopravnost Republike BiH unutar jugoslavenske federacije, sa historijskim granicama koje su datirale još iz vremena srednjovjekovne Bosne.

    5. Ustav Kraljevine Jugoslavije nije predviđao da građani isti mogu mijenjati referendumom.

    ReplyDelete
  2. Obzirom da prizivate vraćanje Ustava iz 1974. godine što je pravno i faktički nemoguće, trebali bi znati da je i isti nevažeći jer je donesen u suprotnosti sa Ustavom Kraljevine Jugoslovena.

    Nisam išao toliko daleko ali ako idemo vašom logikom odgovor na pitanje je da nije važeći ustav Kraljevine Jugoslavije, jer je i on nelegitiman jer je doneen suprotno procedurama. Između ostalih njega skida Ustav SHS a taj Ustav donesen nakon aneksije BiH od strane Austrougarske iz 1910. godine kad je konstituisan nelegitiman Sabor BiH, a sve iz razdoblja što isti nije donesen u skladu sa važećim propisima iz turske vladavine, a i njihovi propisi su nelegitimni što će reći da od Kulina bana do današnjih dana sve Ustave, zakone i podzakonske akte treba staviti van snage, a naravno i one donesene prije toga sve do prvog koji za koji se nezna ni od kad potiče ni što je sa njim bilo propisano jer moguće da nikad nije pronađen ili je uništen.

    Moze nekom ovo da se ne svidja ili da ne smatra leganim ali to situaciju nece promjeniti niti ce ustav RBIH biti vracen. U BIH postoji važeći Ustav koji ima svoje procedure za mjenjanje, iako posotji i drugi nacin mjenjanja ustav kao što su i ovi ranije mijenjani, a to je rat ali to nikom nije u interesu i do njega ne moze odci iz vise razloga da ne ulazimo sad u to.

    ReplyDelete
  3. I na kraju da Vas podsjetim na ono što bi rebalo da znate o Odlukama Ustavnog suda.

    Prvo bi trebalo da malo istražite poslovnik o radu istig i kako se rade Odluke. Vi citirate mišljenje Venecijanske komisije iz obrazloženja što je svakako pravno neobavezujući dio Odluke. Isti rako je pravno neobavezujući dio presude gdje se citira mišljenje Bože Ljubića odnosno njegovi navodi iz Zahtjeva (to su njegovi osobni stavovi. Također neobavezujući djelovi obrazložeja su i navodi koje su iznjele zainteresirane strane u Javnoj raspravi (OHR, CiK, Dom naroda, Zvonko Miljko itd).

    Svako obrazloženje Odluke mora zadržavati, navode apelacije, izjašnjenje suprotne (ili zainteresirane) strane, popis relevantnih propisa i taj tio teksta je neobavezujući i neupućujući. Nakon toga se obrazlaže dopustivost i meritum i oni se nalaze u točci VI. navedene presude. Provođenje presude mora biti u skladu sa meritumom i obrazloženjem merituma koji upućuje što je to neustavno i po automatizmu upućuje da izmjene nemogu ići k tomu da vodile do istih razloga neustavnosti.

    ReplyDelete