Ovo je veoma važna priča. Ona se
odnosi na potrebu da se otklone određene netačnosti u političkim
konstatacijama i izvjesnim manipulacijama, naravno sa ciljem postizanja
različitih političkih ciljeva, gdje je jedan od njih tjeranje OHR-a iz Bosne i
Hercegovine, jer kako kažu politički manipulanti, za OHR-om više nema potrebe.
To rade one političke snage, kojima je postojanje OHR-a smetnja u provođenju krajnjih
ciljeva, gdje je jedan od njih svakako i podjela Bosne i Hercegovine, kroz
realizaciju politika koje je nadležni međunarodni sud utvrdio kao udružene
zločinačke poduhvate.
Šta o tome kaže Ustavni sud BiH
Iako sam sve manje sklon
vjerovati u pravnu sigurnost građana koju bi, primarno, trebao obezbijediti
Ustavni sud BiH, ipak ćemo ovdje citirati jedan dio njihove odluke u predmetu
5/98-III, jer se tada radilo o takvom sastavu ovog najvišeg sudskog organa, kojem se moglo vjerovati, za razliku od
ovoga današnjeg koji je vidno pod političkim utjecajima, ma koliko to oni
negirali, što stvara vidan osjećaj
pravne nesigurnosti kod građana, jer sadašnji sastav Ustavnog suda BiH nije
koristio termin »vladavina prava« iz
člana I/2 Ustava BiH, nego neke samo njima znane neslužbene prijevode bez spominjanja
vladavine prava. U toj odluci 5/98-III, tadašnji sastav Ustavnog suda BiH rekao
je sljedeće:
Kada pročitate ovaj dio da je
Opći okvirni sporazum za miru u BiH iz Dejtona, u cjelosti u primjeni, ovdje u Bosni i Hercegovini, sa svim
njegovim aneksima, onda treba razmotriti više aspekata koje pojedini politički
djelatnici nastoje zaobići, sa nastojanjem da se OHR ugasi. To se naravno neće desiti, pa ćemo o tome
nešto malo govoriti, posebno sa aspekta Bečke konvencije o ugovornom pravu,
koja tretira međunarodne sporazume.
Šta to znači za politički sistem BiH
Ukratko, svaka zemlja crpi svoj suverenitet tako što ima svoju
suverenu vlast, koju na izborima biraju njeni građani (ne narodi ili
preciznije - etničke skupine) i takva vlast ima svoj legitimitet da donosi sve
zakone u zemlji, kako bi se stvorio zakonski okvir kojim se uređuju različite
oblasti života. Nasuprot toga, Dejtonskim mirovnim sporazumom dio suvereniteta
je Aneksom 10 prenesen na Ured visokog predstavnika ili OHR, koji na temelju
tog sporazuma, ima ovlaštenja da donosi zakone ili da stavlja van snage
postojeće zakone i druge akte ili njihove dijelove, iz samo jednog razloga - kako
bi se deblokirale sve moguće i nemoguće blokade, koje se mogu javiti u složenom
političkom životu Bosne i Hercegovine. Dakle, osnovni zadatak OHR-a je
zaštita Dejtonskog mirovnog sporazuma, čiji je on konačni tumač njegovog
civilnog dijela, sa dodatnim zadatkom da u slučaju političkih i drugih blokada
djeluje na način da takve blokade otkloni. Recimo, jedna vrsta blokiranja u
Bosni i Hercegovini može biti političko blokiranje provedbe izbornih rezultata
ili, još preciznije, blokiranje formiranja zakonodavnih i izvršnih organa
vlasti, onda kada neka ili neke političke stranke posegnu za takvom vrstom
blokade. Na primjer, sadašnji Izborni zakon BiH i sadašnje formiranje nove
vlasti nakon nedavnih izbora. Osim toga, OHR je direktno nadležan za organiziranje fer i demokratskih izbora, gdje
on ima veće ovlasti od Centralne izborne komisije, pa ako taj isti OHR kaže da
se treba primijeniti popis iz 1991. godine, onda tu više ne bi smjelo biti
dilema, jer se Dejtonski mirovni sporazum provodi u cjelosti (isto se odnosi i
na popunjavanje Doma naroda FBiH). To, isto tako, znači kako se i Aneks 6 – Dogovor o ljudskim pravima,
također, mora provoditi u cjelosti, odnosno, ne postoji ta vrsta »pozitivne
diskriminacije« koja se može primijeniti u izbornom sistemu, koja može
eliminirati bilo kojeg građanina ove zemlje da se može kandidirati za bilo koji
zakonodavni ili izvršni organ vlasti. Dodajmo da se isto odnosi i na Aneks 7 –
Dogovor o izbjeglicama i protjeranim osobama, koji se također mora provoditi u
cjelosti, a njegov član I jasno kaže da će vlasti
ukinuti ili odustati od donošenja zakona koji sadrže namjere diskriminacije ili
krajnje efekte diskriminacije. Nema tog CIK-a, koji ovo neće uvažiti, jer
će time sebe dovesti u pravni problem.
Kada pojedini kažu da OHR nije
ustavna kategorija, jer nije utvrđen Ustavom BiH, onda te iste moram pitati – je
li ono Ustav BiH zapravo Aneks 4 Dejtonskog sporazuma, kojeg biste htjeli
primijeniti, ali biste zaboravili na Aneks 2, Aneks 6, Aneks 7 ili čak Aneks 10
koji daje ovlasti Visokom predstavniku, uključujući Bonske ovlasti. To sve
zajedno sa ostalim aneksima, kao cjelina, čini Dejtonski mirovni sporazum, koji
nije švedski stol, gdje uzimate samo one anekse koji vam odgovaraju, a druge
zaboravljate. Recimo, Aneks 2, koji govori o arbitraži za Brčko, koje je
Konačnom arbitražnom odlukom utvrđeno kao jedinstvena administrativna cjelina
pod ekskluzivnim suverenitetom Bosne i Hercegovine, što je jedinim izmjenama Ustava BiH upisano i u ovaj akt. Ali,
jedno veliko ali, istim tim izmjenama Ustava BiH predviđeno je da se posebnim
zakonom omogući adekvatan status Distrikta Brčko, što nikada nije urađeno, a
jeste veoma jasna ustavna obaveza. O čemu mi onda pričamo, nije valjda o pravnim
švedskim stolovima? Ako vas neko pita od čega se Bosna i Hercegovina sastoji,
onda je po Ustavu BiH jedini tačan odgovor: bh. entiteta Federacija Bosne i
Hercegovine, bh. entiteta Republika Srpska i Distrikta Brčko. Tako kaže
Ustav BiH, ma koliko se pojedini upinjali da ukažu da je ovo zemlja tri konstitutivna
naroda i dva entiteta, što ni jedno ni drugo nije tačno. Možda to njima željeno
stanje piše u nekim duhovima Dejtona, ali u slovu Dejtonskog mirovnog
sporazuma to jednostavno ne piše.
Da zaključimo...
Svi oni koji se pozivaju na duh
Dejtona, želim ih informirati da u Dejtonskom sporazumu nema duhova, tamo
postoje jasne pravne norme kojih se u cjelosti treba pridržavati. Pri tome,
treba pridodati i paket uvjeta »5+2« da bi došlo do gašenja potrebe za
postojanjem OHR-a, pa ako neko želi da OHR nestane iz ove zemlje, to je jako
jednostavno - uradite to ispunjenjem 5+2 uvjeta i nikako drugačije. Isto tako,
OHR ima svoja ovlaštenja, koja je dobio prenošenjem dijela suvereniteta BiH na
njega, putem Dejtonskog mirovnog sporazuma, tako da bi on trebao raditi svoj dio posla, koji nije samo pisanje
priopćenja i izražavanje zabrinutosti. Nikada nije postojala veća potreba za re-aktiviranjem OHR-a jer
ovoj zemlji prijete velike blokade, gdje se vidno vrši politički pritisak na
Ustavni sud BiH i Centralnu izbornu komisiju, kako bi se realizirali ratni
ciljevi, koje je nadležni međunarodni sud utvrdio kao udružene zločinačke
poduhvate. Tome služi OHR, posebno onda kada se pozivanjem na duhove Dejtona,
od onih političkih snaga, koje očevidno znaju da građani baš i ne znaju sve
pravne norme iz Dejtona, pa ih onako usput nastoje izmanipulirati do krajnjih
granica. Tako nešto nije u redu, gdje sam svjestan da građani baš i nisu voljni
čitati sve te silne pravne norme, ali se očito stvara potreba da se građanima
ukaže kako ih oni, sljedbenici udruženih zločinačkih poduhvata, svakodnevno
manipuliraju, dirajući im empatijske centre za etničku dijagnostiku, što je
jedan veoma ružan vid dvosmjerne komunikacije sa građanima. Da bi takvo nešto
prestalo, trebalo bi OHR da se re-aktivira i počne opet raditi svoj posao, a s
druge strane da intelektualna zajednica u što većoj mjeri ukazuje na političke
manipulacije koje odašilju pojedine političke stranke prema građanima. O tome,
kako isti taj sporazum mora poštovati Lars Gunnar Wigemark (ako ga je pročitao)
može se reći u jednom pitanju – Larse, je li znate da je i Europska unija
potpisnik Dejtonskog sporazuma?
Piše: dr Slaven Kovačević
Uopće ne sumnjam, uvaženi prof. Kovačević, da će u konačnici Vaše pravne ekspertize i borba za vladavinu prava dobiti pobjedu u svakodnevnom životu i u našoj Bosni. Mada je sada malo vjerojatno da će se orgman dio uspavane intelektualne zajednice uskoro probuditi, čvrsto vjerujem u pravo i pravne norme, vladavinu prava na kraju ovog našeg dugog tunela. Uz zahvalnost što imamo priliku prenijeti Vaše pravne poglede koji su utemeljeni i u svjetskom i u domaćem pravu, naša Facebook grupa "Zahtjev za povratak Ustava RBiH" evo već sedam godina bori se za implementaciju sudskih presuda o genocidu, a odskora i o združenim zločinačkim pothvatima. Također se zalažemo na pravičnu nadoknadu ratnih šteta pričinjenih državi i građanima RBiH. Primjena sudskih presuda - ukidanje RS i HB, garancija je da e ni agresija ni teški ratni zločini neće ponoviti u budućnosti. Mi ne odustajemo od našeg cilja - građanske države RBiH. Uz podršku Vašim pravnim naučnim analizama, ovim putem Vas informiram da naša grupa broji blizu 62.000 građana i da u svakom slučaju možete računati na nas. Link: https://www.facebook.com/groups/ustavrbih/ Svako dobro Vam želim! Ibrahim Halilović
ReplyDelete