Potrebno je reći par dodatnih
elemenata, u jeku najavljenog sastanka Centralne izborne komisije (CIK) u vezi
raspodjele mandata u Dom naroda Federacije BiH. Taj sastanak, kao i svaki
eventualni na istu temu daće nam odgovor na jednostavno pitanje – od kada je
etničko čišćenje postalo pravni osnov za donošenje podzakonskih akata. Ova jako
čvrsta dilema, ima nekoliko elemenata ili, bolje rečeno problema, sa kojima se suočavaju CIK i političke stranke koje kroz njega realiziraju svoje političke ciljeve.
Problem prvi
Ustavni sud BiH, u svojoj odluci
5/98-III konstatirao je, nešto što je veoma logično i jedino pravno utemeljeno,
a to je da se Opći okvirni mirovni sporazum za mir u Bosni i Hercegovini,
potpisan 1995. godine u Dejtonu, primjenjuje u cjelosti kao međunarodni
ugovor. To znači, kako svi organi vlasti, ali i organi uprave, ne mogu iskakati
iz dejtonskog kolosijeka, onako kako to kome politički odgovara u pojedinom
trenutku. Nudim vam isječak iz spomenute odluke Ustavnog suda BiH:
Nisam niti sam presretan
Dejtonskim mirovnim sporazumom, ima tamo mnoštvo loših rješenja, ali ono što
znam da tamo nema nikakvih duhova Dejtona, nego jasno i precizno ispisane
pravne norme kojih se svi moraju pridržavati, a to garantiraju oni koji jesu
garanti Dejtonskog sporazuma: Amerika, Njemačka, Velika Britanija, Francuska,
Rusija i Europska unija (ma šta o tome mislio i radio Lars Gunnar Wigemark). Da
li tako nešto vidi CIK, vidjećemo.
Problem drugi
Aneksom 7 Dejtonskog sporazuma, u
njegovom članu I/3a, piše veoma jasno da se strane potpisnice slažu sljedeće: »da ukinu sve domaće zakonske i administrativne
prakse sa diskriminatornom namjerom ili efektom.« (originalno: the repeal of
domestic legislation and administrative practices with discriminatory intent or
effect) Ako CIK misli donositi podzakonski akt, što je svakako administrativna
praksa, koja će legalizirati rezultate agresija, genocida, etničkog čišćenja,
ratnih zločina i različitih presuđenih udruženih zločinačkih poduhvata, onda je
to jako, jako opasna praksa u cjelosti suprotna odredbama ovog aneksa
Dejtonskog mirovnog sporazuma. Zato je
veoma interesantno, hoće li CIK, radi ispunjenja želja svojih političkih mentora
(i njihovih izaslanika sa kojima se po kafićima susreću) zapravo prekršiti
odredbe Dejtonskog mirovnog sporazuma.
Problem treći
Aneksom 6 Dejtonskog sporazuma,
utvrđeno je da će Bosna i Hercegovina obezbijediti najviši stepen međunarodno
priznatih ljudskih prava i temeljnih sloboda, čiji je pravni osnov 16
međunarodnih konvencija pobrojanih u dodatku X pomenutog aneksa, što je upisano
i u Aneks II, Ustava Bosne i Hercegovine. Kako je jedno od osnovnih ljudskih
prava – pravo na kandidiranje i pravo na biranje koga hoće – onda je veliko
pitanje, hoće li CIK svojim koeficijentima zapravo poništiti dio ljudskih prava
i temeljnih sloboda. Isto se pitanje odnosi na Ustavni sud BiH, koji je, gle
čuda, izrekao da se Dejtonski mirovni sporazum primijenjuje u cjelosti, pa ga
onda većinom zaborave u svojim odlukama, a posebno onaj dio iz Aneksa II,
Ustava Bosne i Hercegovine. Ili možda, CIK i Ustavni sud BiH parcijalno ili selektivno vide
Dejtonski sporazum i Ustav Bosne i Hercegovine.
Problem četvrti
Koeficijenti, e da, koeficijenti
iz člana 10.12 stav (2) Izbornog zakona BiH. Tu treba poći od činjeničnog
stanja. Ako CIK ima, lako je provjeriti na njihovoj internet stranici, takav
podatak da u Kantonu Sarajevo ima oko 417.000 registriranih birača (dakle sa CIPS
ličnom kartom za Kanton Sarajevo), a po popisu iz 2013. godine, u Kantonu Sarajevo
ima oko 350.000 građana sa pravom glasa, onda je ova razlika od skoro 70.000
jako važan element, koji može za posljedicu imati pogrešno utvrđivanje koeficijenata
za raspodjelu mandata. Znate zašto? Veoma jednostavno. U birački spisak,
upisano je tih 70.000 lica, sa pravom glasa, čime je CIK već utvrdio neko
činjenično stanje, a da tih 70.000 lica nisu bila predmetom popisa iz 2013.
godine (ili ako jesu neka CIK to dokaže), što se može jednostavno pokazati time da se ovi podaci ne mogu nikako
razlikovati u tolikoj mjeri. Dakle, time
CIK može i ovdje ući u jako, jako opasan prostor da ista lica imaju pravo
glasa, ali nemaju pravo da učestvuju u formiranju koeficijenta za dodjelu
mandata u Dom naroda FBiH jer nisu popisana. Ako već CIK želi ispunjavati želje pojedinih
političkih stranaka sa hrvatskim predznakom, ima li isti taj CIK odgovor gdje
nestade oko 200.000 Hrvata iz Posavine (prema popisu iz 1991. godine), što može
značajno utjecati na formiranje koeficijenata za delegate iz tog naroda. Vrlo
je slična priča i sa delegatima iz reda Bošnjačkog i Srpskog naroda, kao i
onima iz reda Ostalih, kojih je bilo po popisu iz 1991. godine mnogo više nego
po popisu iz 2013. godine, što bi moglo dovesti do potpuno pogrešnog ulaznog
podatka za utvrđivanje koeficijenata za dodjelu mandata za Dom naroda FBiH. O legaliziranju rezultata etničkog čišćenja da i ne govorim.
I za kraj...
CIK nije zakonodavni organ, koji
ima obaveze ispunjavanje odluka Ustavnog suda BiH koje se na njih ne odnose.
Ako to budu radili, prekoračili su svoje ovlasti, što je napad na
ustavno-pravni poredak ove zemlje za što nemaju imunitet iz člana 2.8 Izbornog
zakona BiH. Isto tako, CIK ne može proglašavati Aneks 7 okončanim, jer nije nadežni organ za takvo nešto, dok onaj koji jeste nadležan, tačnije, OHR
je već rekao da postoje projekti povratka prognanih, koji okončavaju 2020. godine,
što znači da Aneks 7. nije okončan, tako da bi svako drugačije tretiranje
popisnog materijala, bilo direktno kršenje Dejtonskog mirovnog sporazuma, jer povratak prognanih još uvijek traje. CIK
je, izvjesno, kompromitiran političkim utjecajima, jer o tome postoje fotografije
i izjave pojedinih članova CIK-a, što im ne daje za pravo da krše svoje
vlastite ovlasti. Ne može se primijeniti niti jedan drugi popis, osim onoga iz
1991. godine, jer je tako utvrđeno Ustavom Federacije Bosne i Hercegovine. To se direktno tiče vladavine prava, koja podrazumijeva jednakost svakog građanina pred svakim zakonom, u ovom slučaju pred Izbornim zakonom BiH, gdje se ta prava ne mogu umanjivati bilo kakvim koeficijentima. Bez obzira,
što predsjednik CIK-a najavljuje da će oni donijeti odluku, pa ako neko nije
zadovoljan može se žaliti nadležnom sudu, on zaboravlja da se mogu dizati i
krivične prijave protiv članova CIK-a. Sve to zajedno, kada se pomno razmotri,
čini ovu situaciju dramatično interesantnom, posebno ako CIK poništi vladavinu prava u Bosni i Hercegovini.
Moje primjedbe su dobronamjerne i
odnose se na zaštitu ustavno-pravnog poretka ove zemlje, utvrđenog Dejtonskom
mirovnim sporazumom, koji mi se ne sviđa, ali je takav na snazi i mora se
poštovati u cjelosti.
Piše: dr Slaven Kovačević
No comments:
Post a Comment