U ponedjeljak nam dolazi novi
sastanak Vijeća Europske unije kojeg poznajemo po terminu Consillium, odnosno onog dijela za vanjske poslove, koje će između
ostalih tema, razmatrati i situaciju u Bosni i Hercegovini, na prijedlog iz
susjedne Hrvatske, koji je došao od premijera Andreja Plenkovića, a i od hrvatskih
euro-parlamentaraca. Dobro je što se u ovome tijelu, koje utvrđuje politike i
političke stavove Europske unije, razgovara o Bosni i Hercegovini, njenom reformskim
putu, ali svakako nije dobro da teme nameće susjedna Hrvatska, na način da ona
u tome plasira političke ciljeve dijela njene političke javnosti. Nije to
nikakav dejtonski iskorak, jer to Dejtonski sporazum ne omogučuje, nije to ni
garancija Dejtona, jer to Republika Hrvatska nije, tako da to sve zajedno
možemo podvesti pod novo uplitanje u unutarnja pitanja Bosne i Hercegovine, sada kroz diplomatsku
aktivnost. Da bi znali šta je ranije zaključilo Vijeće Europske unije o Bosni
i Hercegovini, potrebno je reći da to nije isto tijelo kao što je Vijeće Europe
iz Strazbura. Isto tako, treba istaći da se najnovije razmatranje situacija u
Bosni i Hercegovini odvija jer je dio Hrvatske političke scene nezadovoljan
izbornim ishodom, što je uplitanje i u izbornu volju građana Bosne Hercegovine. No, krenimo redom.
Vijeće Europske unije – sastanak od 16. oktobra 2017. godine
Na ovom sastanku, među ostalim temama
bilo je razmatranje više pitanja u Bosni i Hercegovini, ali sa stanovišta
odvijanja izbornih procedura, tada je Vijeće Europske unije, na svom zasjedanju
u Luksemburgu, donijelo 7 (sedam) zaključaka, gdje za ovaj put izdvajam
zaključak broj 4 koji kaže sljedeće:
Zaključak broj 4. od 16. oktobra 2017. godine |
Ono što jeste važno, vidljivo je
da »Vijeće ponovno ističe da načela
jednakosti svih građana i nediskriminacije moraju biti u potpunosti zajamčena.
Vijeće naglašava da ne bi trebalo poduzimati zakonodavne ili političke korake
zbog kojih bi provedba presude Sejdić-Finci i povezanih presuda postala
zahtjevnija« čime se zapravo vidi da ovo važno europsko tijelo traži od
Bosne i Hercegovine da garantira jednakost svih građana, da ne smije biti diskriminacije
i da se ne čine zakonodavni ili politički koraci koji otežavaju provođenje
presude Europskog suda za ljudska prava iz Strazbura u predmetu Sejdić – Finci i
drugim povezanim presudama. To je politički stav koji ovdje mora provoditi
i delegacija Europske unije, koju vodi Lars Gunnar Wigemark. Ono što jeste,
također, važno za ovaj zaključak je
glasala i susjedna Hrvatska.
Vijeće Europske unije – sastanak od 26. juna 2018. godine
I na ovom sastanku, gdje
razmatrano više pitanja u Europi, bio je dio koji se tiče Bosne i Hercegovine,
ovoga puta vidno iniciran, izvjesno opet iz susjedne Hrvatske, u jeku razgovora
oko izmjena Izbornog zakona BiH, gdje su tražili prostor za upisivanje
nedemokratskih izbornih metoda, kako bi HDZ bio vječita vlast, opet je bio
jedan zaključak o tome, pod brojem 58:
Zaključak broj 58. od 26. juna 2018. godine |
Opet je vidljivo da Vijeće
Europske unije zaključuje sljedeće:
»...Vijeće prepoznaje i da bi se druga pitanja povezana s izborima, kao
što su odredbe za održavanje lokalnih izbora u Mostaru i pitanje predsjedništva
Bosne i Hercegovine, trebala rješavati pravodobno nakon izbora, u skladu s
europskim standardima; u tom pogledu Vijeće naglašava da ne bi trebalo
poduzimati zakonodavne ili političke korake zbog kojih bi provedba presude Sejdić-Finci
i povezanih presuda postala zahtjevnija. Međutim, tim se reformama ne smije dovesti
u pitanje program reformi.«
Ovo sada postaje još važnije, jer
se vrlo precizno kaže da se pitanje izbornog zakonodavstva treba riješiti u
skladu sa europskim standardima, nakon izbora, govori si i o potrebi da se u
Gradu Mostaru, također, mora riješiti pitanje lokalnih izbora, također u skladu
sa europskim standardima, pa na kraju opet se ponavlja da vlasti Bosne i
Hercegovine ne trebaju činiti zakonodavne ili političke korake kojim bi se
otežalo provođenje presude Europskog suda za ljudska prava iz Strazbura u
predmetu Sejdić – Finci i drugim povezanim presudama. I ovo postaje obaveznim
stavom za EU delegaciju u Bosni i Hercegovini, pored obaveza za bh. vlasti.
Ponovimo kako je i Republika Hrvatska glasala
i za ovaj set zaključaka.
Vijeće Europske unije, treći put – 19. novembar 2018. godine
Na poticaj iz Hrvatske, Bosna i
Hercegovina, odnosno njeni izbori i izborni zakonodavstvo će biti i treći put
na dnevnom redu Vijeća Europske unije. Moja je prva impresija da Hrvatska
postaje pomalo dosadana jer vidno postavlja Vijeće Europske unije kao svoj alat
da bi HDZ Hrvatske, putem HDZ Bosne i Hercegovine upravljao Bosnom i Hercegovinom.
To svakako nije u redu. Šta će biti na ovome sastanku, ne znam, ali moj je
osjećaj da Vijeće Europske unije nije neozbiljno tijelo, koje će sada u trećoj
prilici zaključiti nešto drugačije nego ono što je zaključilo ranije ili će se
naprosto suzdržati od donošenja bilo kakvih zaključaka. Šta će tačno biti, kako
vam rekoh, ne znam, ali sam sklon tome da ne može Vijeće Europske unije samo
radi Bosne i Hercegovine, odustati od europskih standarda, europskih izbornih principa,
koji mogu napraviti poveliku političku štetu u zemljama članicama Europske
unije, ako bi se razmišljalo na Plenkovićev način. To bi bio jako veliki i jako
opasan presedan, što mi daje osjećaj da će i ovoga puta Vijeće Europske unije
zaštititi europske principe i standarde, onako kako su ispisani u europskoj
pravnoj stečevini - Acquis communautaire
i da od toga neće odstupiti. Znate zašto? Jer je vladavina prava, univerzalni
termin, sadržan u EU poglavlju 23, što je drugačije od onoga kako ga vide
pojedini ovdašnji politički dužnosnici.
Ja u Europsku uniju, onako kako
to govore 35. pregovaračkih poglavlja vjerujem, dok u neke izvitoperene
konstrukcije, jednostavno ne mogu vjerovati.
Piše: dr Slaven Kovačević
No comments:
Post a Comment