Ovih dana biće organiziran niz susreta sa liderima domaćih
političkih stranaka na temu izmjena Izbornog zakona BiH, koji vode zajedničkim
snagama, njena ekselencija Maureen Cormack ambasadorica SAD-a i šef delegacije
EU Lars-Gunnar Wigemark. Njima u pomoć stiže i direktor Odjela za južnu i
srednju Evropu u State Departmentu Matthew Palmer, kako bi razgovori dobili na
svojoj političkoj snazi.
Treba svakako biti jako zahvalan međunarodnoj zajednici,
posebno Sjedinjenim Američkim Državama, koje su svojim naporima zaustavile rat
u Bosni i Hercegovini, obezbijedivši potpisivanje Okvirnog mirovnog sporazuma u
Daytonu, 1995. godine. Razlozi njihovog aktivnijeg angažmana, sadržani su u
geopolitičkoj namjeri da se zapadni interesi ovdje produciraju, kao kontrast
namjerama nekih istočnih zemalja, kao što su Rusija ili Turska, a koje također
imaju svoje geopolitičke interese na Zapadnom Balkamu, pa samim time i u Bosni
i Hercegovini.
Ipak, ovdje postoje dva, isto tako važna elementa, koje
treba zasebno razmotriti, i koji svakako bude interes javnosti. Prvo od njih
odnosi se na politiku međunarodne zajednice, plasiranu tokom 2006. godine, da
se težište odlučivanja sa OHR-a prenese u cjelosti na domaće političare, kako
bi oni na taj način pokazali da mogu voditi Bosnu i Hercegovinu. Takva politika
traje već 12 godina i, sada već sa izvjesnom sigurnošu, možemo konstatirati da
je posljedica tog prebacivanja tereta odlučivanja na domaće političke snage
dovele do takvog dizanja etničkih tenzija, da se u zadnje vrijeme, čak spominju
i neke ratne zamisli, naoružavanje različitih regularnih i para-vojnih
formacija, što nije nimalo dobro. Da ne govorimo da prebacivanje odlučivanja
isključivo na domaće snage, ima svoj jasno definiran okvir u kojima se oni mogu
dogovoriti, kao što su tenderi, kadrovska pitanja, ko je gdje i do kada
direktor nekog javnog preduzeća, upravljanje financijama, odnosno ono gdje
postoji zajednički interes uključenih političkih stranaka. Ovo najnovije aktiviranje SAD-a i EU, zapravo
možemo posmatrati da je »eksperiment« prebacivanja odlučivanja na domaće
političke snage u većem dijelu propao i da opet zahtijeva inostrani angažman,
posebno kada su suštinska pitanja na stolu, kao što je izmjena izbornog
zakonodavstva. Novi međunarodni angažman jeste za pohvalu, ali samo ako će
smiriti tenzije među političkim liderima, unijeti neki mir u njihovu
komunikaciju i donijeti rješenja, kao i u svakoj drugoj zapadnoj zemlju. Takva
rješenje podrazumijevaju osnovne demokratske principe i zabranu diskriminacije,
odnosno poštivanje svih građanskih prava, sloboda i jednakosti na individualnom
nivou, onako kako to u definiranju pravne države. Nasuprot toga stoji,
diskriminacija i nedemokratski principi, koji se u suprotnosti, recimo sa
europskom pravnom stečevinom, tačnije sa pregovaračkim poglavljem 23.
(pravosuđe i temeljna prava) koji govori o tome da svaka zemlja kandidat za
Europsku uniju mora garantirati sva građanska prava na individualnom niivou.
Drugi, važan element, koji se sam nameće u javni diskurs
tiče se toga šta je zapravo na pregovaračkom stolu, jer se često čuje ideja
kako se mora provoditi samo odluka Ustavnog suda BiH, u predmetu »Božo Ljubić«
dok sve ostalo može čekati. Uz dužno poštovanje sveukupne međunarodne
zajednice, to baš i nije tako. Ako je Daytonski sporazum američki proizvod, što
on nesumnjivo jeste, a time Ustav BiH koji je njegov sastavni dio, onda imate
ustavnu obavezu iz članova II/2 i II/4 koji jasno utvrđuju da Europska
konvencija za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda ima direktno
provođenje u BiH i prednost nad sveukupnim zakonodavstvom, kao i to da je
zabrana diskriminacije također ustavom utvrđena. To znači, kako provođenje
presuda Europskog suda za ljudska prava iz Strassbourga, također, ima potpunu
prednost, pa čak i u odnosu na odluke Ustavnog suda BiH. Ne bismo sada otvarali
pitanje, kako je Ustavni sud BiH mogao 2016. godine da odluči drugačije u
odnosu na svoju odluku iz 2002. godine, da odlučuje u suprotnosti sa mišljenjem
OHR-a, koristeći neku neslužbenu verziju Ustava BiH, jer je službena po stavu
OHR-a samo ona na engleskom jeziku, što se može vidjeti iz citiranog člana I/2
Ustava BiH što koristi Ustavni sud BiH u predmetu »Božo Ljubić« u kojem nemate
termin »vladavine prava« koji u službenoj engleskog postoji, dok u citatima
člana I/2 Ustava BiH od strane Ustavnog suda BiH ne postoji. Mogli bismo i
dotaći termin »konstitutivni« koji u skužbenoj engleskoj verziji Ustava BiH ne
postoji, već se koristi termin »konstituentni« što ima svoje drugačije
značenje, jer to svakao nisu sinonimi. Oni koji tako nešto ne vjeruju, neka
provjere latinski korijen tih riječi, kako bi sami stekli mišljenje o tome.
Nadam se kako će međunarodna zajednica iskoristiti svoj
utjecaj na taj način da se u Bosni i Hercegovini uvedu demokratski principi,
kao u zapadnom svijetu, bez diskriminacije, koja je također izrazito
problematična u tom istom zapadnom svijetu ili će nas građane ove zemlje
izručiti u ruke retrogradnih ideja, pa da sa trakama u različitim bojama idemo
na glasanje i u različito obojene glasačke kutije ubacijemo svoje glasačke
listiće. Nekako je takav primjer sličan događajima iz 1940-tih godina, kada su
tako nacisti obilježavali Jevreje. Isto tako, ako neko želi postići
proporcionalnu zastupljenost, govoreći tiho o idejama konsocijacijske
demokracije, bilo bi jako korisno za njih da pročitaju Arenda Lijpharta
»Politics of Accomodation« kada tamo jasno kaže da u konsocijaciji onih kojih
ima 15% u odnosu na sveukupnu populaciju (a ne u tri željena kantona), mogu
isključivo konzumirati 15% vlasti, odnosno učešća u zakonodavnim ili izvršnim
organima vlasti, direktorskim mjestima i tako redom, ali svakako onih kojih ima
15% ne mogu konzumirati 35-40% vlasti jer to onda nije proporcionalna
zastupljenost (posebno u Domu naroda FBiH gdje postoji paritet 17B-17H-17S
zastupnika i na štetu Ostalih kojih ima samo 7). Proporcionalna zastupljenost
je jedno, dok je paritet nešto sasvim drugo. Posebno je upitna zakonodavna
uloga Doma naroda FBiH, gdje za većinu treba 30 glasova, dok u Zastupničkom
domu Parlamenta FBIH, većina je 50 glasova, što onda znaći da njih 30 može sve
stoopirati ili imati veću snagu od njih 50. Gdje je tu demokracija?
Ako je tvorac ideje konsocijacijske demokracije, Arend
Lijphart, sam odustao od te ideje u knjizi »Patterns of Democracy« onda nametanje
na te odustale ideje nije ništa drugo do retrogradna politika. Zato se nadam,
kako će zapadni svijet, kako će međunarodna zajednica insistirati na
demokratskim principima i standardima, na europskoj pravnoj stečevini, na
europskim izbornim principima i standardima, a ne na diskriminacijskim idejama
koje u sebi nose pojavni oblik fašizma.
Piše: dr. Slaven
Kovačević
No comments:
Post a Comment