Vijest kako predsjednica Republike Hrvatske, Kolinda Grabar-Kitarović
planira posjetiti Tursku, gdje bi iskoristila priliku da lobira za prijedlog
sestrinkog HDZ BiH u vezi izmjena Izbornog zakona BiH, očito je izazvala niz
vrlo burnih reakcija u ovdašnjoj javnosti.
Ukoliko je ova najava tačna, onda je ona direktan udar na
suverenitet Bosne i Hercegovine i njenu intenciju da ide stazama
euro-atlantskih integracija, u čemu je sada je već i očito, destabilizirajući
faktor politika HDZ BiH (uz bratsku pomoć SNSD-a) i njihova namjera da predlaže
ona zakonska rješenja koja nisu dijelom europskih standarda i principa iz
europske pravne stečevine. Ne može postojati taj vid vitalnog nacionalnog
interesa koji nadilazi euro-atlantske integracije, odnosno ako ga neko »vješto«
koristi, onda se radi o namjeri da se put BiH ka NATO-u i Europskoj uniji
zakoči iz određenih osobnih razloga.
Ipak, da cjelokupna stvar bude veoma jasna potrebno je
dodatno precizirati nekoliko elemenata koji zapravo tvore međunarodne odnose u
savremenom teorijskom i praktičnom smislu. Ako pođemo od teorijskih postavki
prof. Nijaza Durkovića iz Sarajeva ili pak prof. Radovana Vukadinovića iz
Zagreba ili dvojca iz Srbije Dimitrijević-Stojanović, onda je u zajednički
imenitelj da u oblicima međunarodnih odnosa treba postojati izvjesna ravnoteža,
kako bi iz njih proizašli prijateljski, srdačni, dobro, loši, hladni ili
prekinuti međudržavni odnosi u njihovoj međusobnoj vanjsko-političkoj
interakciji. Zašto ovo ističemo? Zato jer već izvjesno vrijeme u okvirima
Europske unije, Hrvatska biva svrstana sa Poljskom i Mađarskom, koje su radi
rastućeg nacionalizma, pa skoro možemo reći i pojavnog fašizma, ocijenjene kao
remetilački, destabilizirajući faktori unutar Europske unije.
Uzmemo li u obzir i obavljenu arbitražu radi razgraničenja
Slovenije i Hrvatske u Piranskom zaljevu, koji sada Hrvatska ne prihvata, bez
obzira kako je arbitraža obavljena, da li je ona bila kontaminirana ili ne,
zapravo je konačan i nepobitan ishod arbitražna odluka koja se po međunarodnom
pravu mora poštivati. Isto tako, po tom istom međunarodnom pravu suverenitet
svake zemlje, subjekta međunarodnog prava, mora biti u cjelosti ispoštovan, a
ne da se međunarodno pravo tretira kao švedski stol, sa kojeg uzimate samo ono
što vam se sviđa. To naprosto tako ne može.
Ako gospođa Grabar-Kitarović stvarno misli u Turskoj
lobirati za HDZ-ov prijedlog Izbornog zakona BiH, koji je izuzetno
diskriminatoran i koji za više koraka Bosnu i Hercegovinu udaljava od
euro-atlantskih integracija, onda možemo konstatirati da je politika Republike
Hrvatske, oličena u sadašnjem rukovodstvu, iskazana u tome da BiH isključi trajno iz mogućnosti da uđe u
NATO i Europsku uniju. To je čin izrazite destabilizacije ravnoteže snaga na
Zapadnom Balkanu, u čemu jedna, po veličini teritorija i broju stanovnika
relativno mala Hrvatska ne može imati značajniju ulogu. Tako nešto jednostavno
nije realno.
Ono što zaprepašćuje odnosi se na to da uvažena predsjednica
RH Grabar-Kitarović pretvara ulogu predsjednika države u diplomatski salon u
kojem se obavlja javna ili tajna diplomacija, u čemu je ona očito ispekla
zanat, ali je u prevelikoj disproporciji sa stvarnom ulogom predsjednika jedne
zemlje. U tome ona sada dodaje element napada na suverenitet susjedne zemlje, u
kojoj traži ono što u svojoj zemlji nije spremna obezbijediti, pa se postavlja
otvoreno pitanje za čije interese ona radi – Hrvatske ili nečije? Bez obzira
što je ona u jednom periodu učestvovala u radu Trilateralne komisije, koja je
prije par godina imala čak i svoju sesiju u neposrednom susjedstvu, to joj ne
daje za pravo da ulazi u prostor suvereniteta drugih zemlja.
Posebno je zanimljiv taj čovjek Miro Kovač, koji je na nivou
nagradne igre bio izabran za ministra inostranih poslova Hrvatske, koji kaže da
je Hrvatska garant Ustava BiH. Sad to već ulazi u prostor nečega, što je
izrazito smiješno, jer se vidi da uvaženi gospodin Kovač nema niti osnovna
znanja o Okvirnom mirovnom sporazumu za BiH iz Daytona, ko ga je potpisao, komu
je svjedočio i ko je stvarni garant. Odnosno, Hrvatska i Srbija, ma koliko se
upinjali, nisu garanti Daytona, jer su to u stvarnosti i svojim potpisom bile i
ostale velike sile. Što se tiče Anexa 4 Daytonskog sporazuma, tačnije Ustava
BiH, njega su potpisale druge tri osobe od onih koje se u ime BiH, Hrvatske i
zajednice Srbija-Crna Gora to potpisale, te svoj potpis na Ustav BiH nije
nikada stavila Hrvatska, jer to u međunarodnom pravu nije moguće, pa samim time
ona ne može biti garant Ustava BiH. Dakle, gospodine Kovač pročitajte malo
Okvirni mirovi sporazum iz Daytona, vidite ko je i šta potpisao, pa onda
iskažite vlastiti politički stav.
Da polako zaključimo. Očito se ovdje radi o jednoj većoj
količini neznanja Hrvatske o Daytonu, pa onda ona zalazi tamo gdje svako zaći
može – u klasičan populizam koji naposljetku pretvara u svoju vanjsku politiku,
što je jako opasan non-sense. Ako bi Turska uopće i pristala da priča o tome,
sa idejom da Erdogan nazove Izetbegovića i kaže da prihvati prijedlog HDZ BiH
za izmjene Izbornog zakona BiH, to bi za izetbegovića bio politički kraj na
nivou izdaje zemlje, jer bi time bio zakočen euro-atlantski put BiH.
Zato bi bilo dobro da gospođa Grabar-Kitarović i njeni
jastreb-sateliti još jednom razmisle o porukama koje su dobili u Njemačkoj u
vezi Bosne i Hercegovine, pa neka dodatno razmisle i o stavu Vijeća Europske
unije iz Brusselsa (ne iz Strassbourga) od 16. oktobra 2017. godine, za koji je
ruku digao i predstavnik Hrvatske, u kojem se nedvojbeno kaže da se u BiH mora
eliminirati svaki oblik diskriminacije, da se moraju garantirati sva građanska
prava te da se vlasti BiH pozivaju da ne donose bilo koje zakone ili vuku
političke poteze koji će onemogućiti provođenje svih presuda Europskog suda za
ljudska prava u predmetima: Sejdić-Finci, Zornić, Pilav i Šlaku. To je suština
uvažena predsjednice Republike Hrvatske, gospođo Grabar-Kitarović jer drugačije
ne može.
Piše: dr Slaven Kovačević
No comments:
Post a Comment