U ovo vrijeme često se vodi diskusija o pojmovima
"konstitutivan" i "jednakopravan" koji svakako nisu
sinonimi niti termini sa suprotnim značenjem, pa smatram kako je njihovo
dovođenje u vezu izraz političkog neznanja pojednaca ili političke namjere tih
istih ili nekih drugih pojedinaca.
Termin "konstitutivan" pregledom literature
nalazimo u XIX stoljecu u Njemačkoj (iako ga ima i u prirodnim naukama) gdje se
kaze da je to neko ko imenuje, utvdjuje ili donosi.
U Daytonskom Ustavu BiH (engleska verzija, jer domaći
prijevodi, kako reče OHR nisu službene verzije) koristi se termin
"konstituent" sto bi značilo da je neko ustavotvoran, uz problem onih
koji tako razmišljaju što se pored tri konstituentna naroda, u istoj rečenici
alineje Ustava BiH kaze ...(u zajednici sa Ostalima) i građani BiH utvrđuju
Ustav BiH." Time se konstutivnim narodima, makar oni bili konstituenti, ne
daju veća prava nego onima koji to nisu, iako jedan dio političkih elita smatra
da im termin "konastitutivan" daje veća prava ili veće ovlasti. To
svakako nije tačno.
Na slično pogrešan način, koristi se termin
"jednakopravnost" što ne znači ništa drugo do jednakosti u pravima i
trebalo bi se odnositi na sve građane jedne zemlje i to kao prezumcija, odnosno
pretpostavljeno stanje. Nažalost, radi komoditeta političkih elita u BiH, bez
obzira ko čini vlast, to najčešće nije tako, pa se jednakopravnost građana
često žrtvuje za samo još jednu beneficiju političkih elita, što je recimo
jedna od odlika totalitarnih sistema. Zato sam bio, jesam i biću za građansku
BiH sa jednakopravnosti svih njenih građana, što je univerzalna svjetska
vrijednost, u našem okruženju uobličena u Europsku pravnu stečevinu.
Jednakost u pravima građana (a ne naroda kako to pojedini
žele), odlika je svih normalnih i netotalitarnih sistema ili država, na čemu se
ovdje još treba raditi i u čemu učešće trebaju uzeti svi oni koji žele postići
jednakost u pravima. Na žalost, danas je jednakost u pravima ozbiljno narušena,
kako zbog namjere većeg dijela političkih elita, tako i zbog neznanja onih koji
bi se za nju kao fol zalagali, ali eto da budu jos malo u vlasti, da tamo
ostanu ili ako već nisu da malo uđu u vlast, a jednakopravnost kome preostane.
Tako neće moći.
Piše: dr Slaven Kovačević
No comments:
Post a Comment