Kad pročitate ovaj naslov,
vjerujem da vam adrenalin raste. Zato ću koristiti pravne norme, da vam dokažem
tvrdnju da Opći izbori 2018. godine nisu provedeni u okviru važećih propisa.
Prihvatam svako suočenje, sa bilo kim, na bilo kojem mjestu, da bismo
pričali o 100.000 nevažećih listića.
Prvi element
Kako to kaže izborni zakon, u
svome članu 5.17. o tome da bi se glasački listić proglasio nevažećim? Taj stav
zakona kaže sljedeće:
- ako nije ispunjen, ili je ispunjen tako da nije moguće sa sigurnošću utvrditi kojoj je političkoj stranci, koaliciji, nezavisnom kandidatu ili listi nezavisnih kandidata birač dao svoj glas;
- ako su dopisana imena kandidata; ili
- ako je označeno više od jedne političke stranke, koalicije, nezavisnog kandidata ili liste nezavisnih kandidata; ili
- ako se na osnovu oznaka, koje je birač dopisao na glasački listić, kao što je potpis, može utvrditi njegov identitet; ili
- ako birač označi glasački listić na način drugačiji od onog koji je utvrđen u članu 5.14 ovog Zakona.
I onda vam nastane problem. Znate
zašto? Zato što oni u biračkim odborima, u najvećem broju slučajeva, vrlo
svjesno, možda i pod političkom direktivom proglašavaju nevažećim listićima i ono što jeste i ono što nije. Ovdje
nastaje jako važan problem. Prvo, Izborni zakon BiH je temeljen na tome da se ustanovi
namjera glasača i da to pripiše kao legitiman glas. Drugo, birački odbori ovo
ne poštuju i sve što oni smatraju, a ja tvrdim da nisu dovoljno obrazovani po tom
pitanju, proglašavaju nevažećim listićem sve i svašta. Tu leži prvi dio
problema. Prvi od njih jeste da članove
biračkih odbora imenuju političke stranke (malo i trgovina), pa onda kroz
izbornu kupovinu, ovladavaju biračkim odborima, što im daje priliku da rade
svašta nešto. Drugo, jedan značajan broj biračkih odbora ne radi po Izbornom
zakonu BiH.
Drugi element
Dakle, ako postoji glas na
određenom mjestu (znate ono x na poziciji političke stranke li kandidata) i na
tom istom glasačkom listiću postoji još i iscrtan cvjetić ili liniju sa strane,
bilo šta, to ne osporava glasačku
namjeru i taj bi glasački listić trebao biti važeći. Kako to članovi
biračkih odbora ne znaju ili neće da znaju, onda je cjelokupan birački proces
na tom biračkom mjestu kompromitiran i to, vidno, na organiziran način.
Odnosno, vrlo izvjesno, na jako mnogo mjesta se glasački listići proglašavaju
nevažećim, od strane biračkih odbora i to potpuno nezakonito. Tu nastaje ozbiljan,
jako vidan problem, koji CIK radi svoga integriteta i komoditeta, najčešće zanemaruje
i izbjegava utvrđivanje tačnosti po Izbornom zakonu BiH.
Ti isti birački odbori, pod
direktnom su kontrolom zainteresiranih političkih stranaka, sa zadatkom da
učine što veći broj nevažećih listića, u korist stranke koja ih je angažirala,
a na štetu svih suparničkih stranaka.
Da zaključimo...
Ovih 100.000 nevažećih glasačkih listića, jasno govori da je neko u namještanju izbora dobrano prebacio normu i time debelo zagazio u nezakonitost. Gdje je OSA, gdje je SIPA da zaštite zakone u ovoj zemlji? Nema ih. Veoma jasno, oni, koji to svojim
akcijama svjesno i planirano proizvode ili proglašavaju nevažeće glasačke
listiće, očito da ovo jako dobro znaju
šta rade, pa se iz tih razloga povinuju stranačkim naredbama i prihvataju
da, za minimalnu novčanu kaznu, učine sve ove nepodopštine, tako što njima
neodgovarajuće glasačke listiće proglašavaju nevažećim.
Zato je jako važno da se brojanje
glasačkih listića ponovi, ručno, i to po svim izbornim jedinicama, ali u skladu
sa članovima 5.14 i 5.17 Izbornog zakona
Bosne i Herceovine, pa da glasači ove zemlje imaju tačnu informaciju o
tačnom stanju glasanja. Ne može se baš sve proglasiti nevažećim listićima, iako
to birački odbori, politički motivirani, veoma izvjesno nezakonito rade.
I niko da te članove biračkih
odbora i članove CIK-a, pozove na krivičnu odgovornost. To je napad na
vladavinu prava i izborni sistem Bosne i Hercegovine.
Na kraju, vrlo otvoreno pitanje
CIK-u: Zašto glasački listići nisu numerirani
serijskim brojevima i za koga radite vi iz CIK-a?
Još jednom razmislite da u skladu sa članovima 5.26. i 5.27 općinske izborne komisije trebaju objaviti prve preliminarne rezultate izbora 24 sata, nakon zatvaranja biračkih mjesta. Da li je bilo baš tako, razmislite?
O nedostatku numeriranja glasačkih listića, serijskim brojevima, koji bi riješili mnogo šta, da i ne govorim.
Još jednom razmislite da u skladu sa članovima 5.26. i 5.27 općinske izborne komisije trebaju objaviti prve preliminarne rezultate izbora 24 sata, nakon zatvaranja biračkih mjesta. Da li je bilo baš tako, razmislite?
O nedostatku numeriranja glasačkih listića, serijskim brojevima, koji bi riješili mnogo šta, da i ne govorim.
Piše: dr Slaven Kovačević
Hvala za analizu problema vezanih za nepravilnosti na izborima. Ovo su, ipak, samo nepravilnosti vezane za samo popunjavanje glasačkih listića. Ali, mnogo čega drugog također nije u skladu sa Izbornim zakonom, a pogotovo ne sa dostignutim demokratskim standardima, kao što je raspodjela članova biračkih odbora po političkim partijama/strankama, nepristrasnost članova biračkih odbora, obuka i certificiranje članova biračkih odbora, transparentnost pri štampanju i distribuciji glasačkih listića, transport glasačkig listića do nadležnih izbornih komisija, itd., itd. Srdačan pozdrav!
ReplyDeleteMislim da bi se dosta stvari rijesilo uvodjenjem elektronskog glasanja sa automatskim zbrajanjem glasova. Sve do tad na vlasti ce biti ovi sto su doktorirali na izbornim kradjama, koji su razvili cijele sisteme kradje i njima je sad tesko u kraj stati
ReplyDeleteHvala vam što čitate moje tekstove. Osjetio sam građansku dužnost da napišem ovaj tekst, gdje pojašnjavam neke dijelove Izbornog zakona BiH. Naravno ne mora svako da se složi sa mnom ili da ima drugačije mišljenje, ali mislim da je ovo važno znati.
ReplyDeletePostovani Slavene,
ReplyDeleteimam jedan komentar/ideju koja nije u direktnoj vezi sa izbornim procesom, ali je u vezi teme koja je u pozadini svih rasprava i "nesporazuma" koje opterecuju nas sistem - i ustavnopravnu i izvrsnu vlast.
Naime, svi politicari se svako malo pozivaju na "Izvorni Dejton" pravdajuci time svoje postupke, ideje, inicijative. "Obican" narod, gdje i ja spadam, ne moze adekvatno da razlozi i ocijeni takve tvrdnje. Radi se o tome da mi ustvari ne znamo sta je to "Izvorni Dejton".
Dakle, molim da razmotrite ideju da napravite stranicu gdje bi posjetitelji mogli vidjeti originalni tekst Dejtonskog sporazuma, ali i gdje bi bio dat komentar eksperata (pravni strucnjaci, OHR ...) na aktuelna desavanja/ideje u kontekstu Izvornog Dejtona.
Npr. po meni je inicijativa za ukidanjem OHR-a koju forsiraju predstavnici RS apsolutno kontra Dejtona jer je OHR sastavni dio Izvornog Dejtona. S druge strane, isti ti ljudi se zaklinju u Izvorni Dejton i nepovredivost istog ...
Lijep pozdrav
Postoji samo jedan validan Opći okvirni sporazum za mir u Bosni i Hercegovini, potpisan u Daytonu. Poteškoća je što taj sporazum nije nikad zvaničino preveden, tako da je po stavu OHR-a, jedina službena verzija ona na engleskom jeziku i ja isključivo tu verziju koristim. Možete je pronaći na web stranici OHR-a koja je www.ohr.int
ReplyDeletePozdrav
Svaka vam cast!
ReplyDeleteSa zahvalnoscu pratim vas Blog.
Hvala vam Mido sto pratite moj Blog. Imate opciju Pratioci bloga, kliknete Follow i dolazice vam obavijest na email svaki puta kada napisem novi tekst.
ReplyDelete