Friday, October 19, 2018

Proglašavanje Komšića personom non grata je grubo kršenje Ustava, zloupotreba položaja, na potezu pravosudne institucije


Proglašavanje novoizabranog člana Predsjedništva BiH, Željka Komšića »personom non grata« ili »nepoželjnom osobom« bilo gdje u Bosni i Hercegovini, pravni je non-sense iza kojeg se krije jako opasna politička poruka o kojoj, koliko vidim, javnost još nije izgradila potrebnu percepciju. Zato ćemo u ovih par redova pokazati da je to nelegalan čin, odnosno da takvo nešto nema pravni osnov za lokalne zajednice, a onda ukazati šta je zapravo ta opasna poruka.

Kada se sagleda proglašavanje nepoželjnim ili personom non grata člana Predsjedništva BiH Željka Komišića u općinama ili jedinicama lokalne samouprave, onda je prva stvar koja se treba razmotriti sljedeća – koji je pravni osnov za takvo nešto? U jednoj riječi – nikakav ili ne postoji pravni osnov. U skladu sa Zakonom o principima lokalne samouprave u Federaciji BiH, jasno su propisane nadležnosti načelnika kao izvršnog organa vlasti i općinskih vijeća, kao organa građanskog odlučivanja (jer to nisu  zakonodavni organi vlasti), onda je sasvim jasno da niti načelnici niti općinska vijeća nemaju nadležnost da nekoga proglase nepoželjnom osobom po važećim zakonima u bh. entitetu Federacija Bosne i Hercegovine. Ista se stvar odnosi na kantonalne organe vlasti (namjerno ne koristim termin »županija« jer ga je Ustavni sud proglasio neustavnim) odnosno njihove zakonodavne i izvršne organe, koji ni po Ustavu Federacije BiH niti po jednom zakonu nemaju takve ovlasti. Zato su svi načelnici općina, predsjedavajući općinskih vijeća ili politički funkcioneri iz kantonalnih zakonodavnih ili izvršnih organa vlasti posezali za pisanjem ili potpisivanjem pisma o proglašavanju Željka Komšić, novog člana Predsjedništva BiH nepoželjnom osobom na teritoriji njihovih lokalnih zajednica ili kantona. Takvo pismo nema pravnu niti obavezujuću snagu, osim političke poruke onih koji su frustrirani izbornim rezultatom koji je za njih nepovoljan, čime se stvara atmosfera nesigurnosti izabranom zvaničniku pri njegovom obavljanju poslova i zadataka za koje je izabran. Dakle, pismo je takav vid komunikacije, koji nema pravnu snagu, to nije pravni akt, odluka, zaključak ili rješenje, koje bi se moglo osporiti pred nadležnim sudovima, što je vidna namjera pisaca i potpisnika toga pisma. Recimo da se radi o vrlo svjesnom, vještom i taktičkome potezu političke prirode da bi se poslala određena poruka. Međutim, u konkretnom slučaju, zabrana ili ograničavanje slobode kretanja kroz korištenje ovlasti koje ti ne pripadaju, potpadaju pod kršenje Ustava BiH, član II/4 (zabrana diskriminacije) gdje se ne može nikom zabraniti sloboda kretanja niti bilo šta drugo iz domena ljudskih prava i sloboda, na temelju nečijih političkih opredjeljenja ili različitosti. Isto tako, radi se i o kršenju zakona jer se ne može zabraniti ili ograničiti sloboda kretanja bilo kojem izabranom zvaničniku putem stvaranja nesigurnog ambijenta za njegovo slobodno kretanje po cijeloj državi. Na takvo nešto trebale bi reagirati nadležne državne pravosudne i policijske institucije, jer se radi o članu Predsjedništva BiH ili kolektivnog šefa države.

Ono što jeste mnogo važnije, odnosi se na to da se »persona non grata« koristi u međunarodnim odnosima između suverenih država, kada se strani državljanin proglašava nepoželjnom osobom na teritoriji zemlje domaćina, pa se odmah zatim traži da ta osoba napusti teritorij te zemlje domaćina. Još preciznije, radi se o međunarodnim odnosima ili odnosima između suverenih država, koje mogu određene osobe ili osobu, radi njihovih aktivnosti na štetu države domaćina, proglasiti personom non grata i zatražiti ili organizirati njenu deportaciju sa svoje teritorije.

Bečka konvencija o diplomatskim odnosima

Zašto je ovo opasno za slučaj proglašavanja Željka Komšića personom non granta od strane lokalnih zajednica? Zato što su one svojim pismima preuzele prerogative (specifična prava) država, čime se šalje poruka da je taj dio Bosne i Hercegovine u statusu države, što svakako nije slučaj. Poruka je jasna, korištenjem ovlaštenja suverenih država, želi se poručiti da u tom dijelu Bosne i Hercegovine postoji paralelna suverena vlast koja može preuzimati prerogative države Bosne i Hercegovine, što je zapravo nemoguće. Time se šalje vrlo jasna poruka da je to zaokružena etno-teritorijalna cjelina koja želi imati prerogative suverene države, koje jedine imaju pravo proglašavati personom non grata strane državljane na svojoj teritoriji, radi nezakonitog ili takvog aktiviteta tih nepoželjnih osoba, da im se određuje taj status i vrši deportacija. To bi po njima značilo da je Željko Komšić strani državljanin u svojoj zemlji, bez obzira što je izabran za člana Predsjedništva BiH, pa ga se zbog njegovog statusa stranog državljanina može proglasiti personom non grata u jednom dijelu njegove zemlje. Apsurdno, ali jako opasno. To je suština političkih poruka koje načelnici, predsjedavajući općinskih vijeća i kantonalni funkcioneri žele postići, nastojeći učiniti zaokruživanje teritorije nekog »trećeg entiteta« ili neke reinkarnirane tzv. Herceg Bosne koju očito vide subjektom međunarodnog prava, a time i međunarodnih odnosa što je sve zajedno nezakonito, pogrešno i nemoguće.

Zato premijer Hrvatske, Andrej Plenković, hoda po Europi, kako bi navodno ukazao da jedna etnička skupina bira »legitimne političke predstavnike naroda« drugoj etničkoj skupini, što je za tu istu Europu nepoznat pojam. Zapravo je njegova namjera veoma jasna, a to je da se na ovaj način amortiziraju, a kasnije i legaliziraju učinci udruženog zločinačkog poduhvata, ratnih zločina i zločina protiv čovječnosti, što je presuđeno »haškoj šestorki« ali i Republici Hrvatskoj. Plenković se uzda da iz Bosne i Hercegovine nikad neće stići reakcija na njegova otvorena miješanja u unutarnja pitanja BiH, koja su motivirana težnjom da se rezultati udruženog zločinačkog poduhvata legaliziraju kroz nekoliko koraka, gdje je prvi izmjena izbornog zakonodavstva, a kao drugi zaokruživanje etno-teritorijalne cjeline, onako kako je bilo zacrtano udruženim zločinačkim poduhvatom.

To je sva suština lokalnih aktivnosti na proglašavanju Željka Komšića, izabranog člana Predsjedništva BiH personom non grata u svojoj zemlji, kao da se radi o stranom državljaninu, a s druge strane kroz aktivnost ili zloupotrebu položaja Republike Hrvatske koja u svojstvu članice Europske unije, nastoji političkim sredstvima obezbijediti da se ono što je presuđeno udruženim zločinačkim poduhvatom legalizira u Bosni i Hercegovini, u čemu bi oni nastavili beskonačan utjecaj na Bosnu i Hercegovinu i zajedno sa partnerima iz Srbije, nastojali izdejstvovati njen raspad. Podsjetite se malo, kako je sve to zapravo krenulo prije nešto manje od godinu dana kada je Haški sud izrekao presude haškoj šestorici, između ostalog i za udruženi zločinački poduhvat, koji je u svome određenju obuhvatio i Hrvatsku i njen tadašnji politički i vojni vrh. Takvo nešto, Bosna i Hercegovina ne bi trebala više tolerirati i trebala bi pokrenuti vlastitu aktivnost na međunarodnom planu, ne samo preko diplomatske mreže, nego preko izabranih zvaničnika na najvišem nivou, da se zemljama Europske unije, a bilo bi dobro i Ameriku uključiti, veoma precizno pojasne i prikažu aktivnosti domaćih i susjednih političkih aktera, temeljene na presuđenom udruženom zločinačkom poduhvatu, koji se očito nastavio političkim sredstvima protiv suverene države Bosne i Hercegovine, kroz kontinuirano miješanje u unutarnje stvari jedne suverene države.

 
Piše: dr Slaven Kovačević

8 comments:

  1. pismo nema pravnu niti obavezujuću snagu...
    koje bi se moglo osporiti pred nadležnim sudovima...
    a onda pozivaš pravosudne institucije da te demantiraju

    dalje

    kažeš načelnici nisu diplomati slažem se, ali ako nisu diplomati onda nemoj tumačiti šta u diplomatiji znači pojam persona non grate

    kao što znaš radi se o latinskom pojmu koje znači između ostalog i nepoželjna osoba, osoba koja se ne uvažava i slično.

    Recimo da ga načelnici ne uvažavaju možda. Jel nezakoniti da ga ne uvažavaju ???

    Je li mu neko zabranio da se kreće u nekoj općini ? Ne koliko ja znam niti vjerovatno ima namjeru. Tekstovi su ti populistički a nikako naučni.

    Da zaključim pismo i postupak načelnika nije nezakonito niti zabranjeno.

    Komšić je izabran u skladu sa ustavom tačka,

    Pismo načelnika je napisano u skladu sa pravnim poretkom u BiH tačka.

    Pozivanje na zaštitu nacionalnog vitalnog interesa za smjenu Puzagića od strane HDZ-a je u skladu sa Ustavom kao i izbor Komšića tačka.

    Što se mene tiče u sva tri slučaja se radi o zloupotrebi zakona što nije kažnjivo, a očigledno što se tebe tiče kod tebe izbor kOMŠIĆA nije zloupotreba dok ovo drugo dvoje jeste.

    To se zove nepristrasnost, kad budeš nepristrasan i ne budeš pisao u korist jedne stranke (tvoje SDP ako si još uvijek tamo) onda te mogu smatrati stručnjakom i ozbiljnim analitičarom,

    ReplyDelete
  2. Ne znam kako smo dosli na ovo Ti, mozda je neki pokusaj arogancije ili smatranja mene manje vrijednim, svejedno, jer to meni nije bitno. Zato cemo ici redom.

    Prvo.
    Nacelnici iz pojedinih opcina su u svojem otvorenom pismu rekli dvije stvari:

    - da Komsic nije dobrodosao u njihove sredine
    - “Sukladno tome Zeljko Komsic nema što tražiti na teritoriju nase zupanije“

    Drugo
    Veoma sam precizno rekao da pisma nemaju pravno dejstvo, ali stvaranje atmosfere nesigurnosti za bilo kojeg izabranog zvanicnika, pa tako i za Komsica je klasicno ogranicavanje slobode kretanja, sto je po Dejtnoskom sporazum zabranjeno, a posebno po Ustavu BiH, po clanu kojeg sam naveo u svome tekstu.

    Trece
    Nisam ja koristio termin »persona non grata« nego oni koji su rekli vrlo precizno da Komsic nije dobrodosao na teritorij pojedine opcine ili kantona, pa sam nasao za vazno, da citateljima pojasnim sta taj pojam uopce znaci. Pogledajte koliko cete takvih tekstova pronaci u javnom diskursu, sa terminom persona non grata.

    Cetvrto
    Rijecima da nije dobrodosao i da nema sta traziti, ucinjeno je stvaranje atmosfere nesigurnosti gdje bi Komsic mogao trpjeti od strane populacije koja tamo zivi i kojoj se salje jasna poruka. To je jedna od sustina moga testa. Dakle, ne samo to da je receno nepozeljna osoba, nego veoma precizno da nije dobrodosao i da tamo nema sta traziti.

    Peto
    Uskracivanje slobode kretanja, direktno ili indirektno, jeste neustavan cin, posebno kada se to odnosi na jednog od clanova Predsjednistva BiH, kome sloboda kretanja mora biti omogucena i garantirana.

    Sesto
    Moje tekstovi nisu populisticki, niti koristim bilo kada i bilo gdje populizam kao svoj izraz. Moji su tekstovi pisani tako da ih se lako moze razumjeti od strane najsire publike, koja ima vremena procitati moje tekstove. Populizam nije moj narativni stil.

    Sedmo
    Smjena Puzigace ima jedan manji nedostatak, po odredbama Poslovnika clan 117. stav (3) preuzetih iz Ustava FBiH, amandman XXXIX, gdje jasno pise da o tome predsjedavajuci i dopredsjedavajuci moraju donijeti odluku u roku od jedne sedmice. Postoji li takva pisana odluka i donesena u propisanom roku? Ako postoji neka je objave, ali kako znam da ne postoji, onda je to neustavan cin, k tome i krsenje Poslovnika Doma naroda FBiH.

    Osmo
    Zeljko Komsic izabran je na temelju Ustava BiH, po istim pravilima kako je biran i Dragan Covic. Dakle, u potpunom skladu sa Ustavom BH i vazecim Izbornim zakonom BiH. Jos preciznije, radi se o legalnom i legitimnom izboru po vazecim propisima.

    Deveto
    Ne pisem tekstove u korist bilo koje od stranaka, jer nisam clan niti jedne od njih. Pisem tekstove kao nezavisni intelektualac, uz puno postivanje svakog gradjanina ove zemlje, posebno sa stanovista zastite ljudskih prava i temeljnih sloboda, koje neko hoce uskratiti ili ograniciti. Moji tekstovi jesu pristrasni, ali u korist Bosne i Hercegovine i njenih gradjana, a ne u korist bilo koje od politickih stranaka.

    Za kraj
    Nisam politicki analiticar, iako me tako potpisuju, pa vas pozivam da slusate i citate druge analiticare, cije ce analize prijati vasim usima. Inace, nemam obicaj odgovarati anonimnim komentarima i komentatorima, pa vam pozivam da se potpisete, kada vec imate namjeru bilo sta komentirati. Sve sto napisem, potpisem svojim punim imenom i prezimenom, a nedostatak vaseg imena i prezimena u komentaru je u direktnoj proporciji sa nedostatkom argumenata.

    Pozdrav.

    ReplyDelete
  3. Malo samo izrevoltiran i nemam običaj komentarisati i ne uzimajte ništa osobno. Govorim uopćeno i u tu priču prvestveno spada Slavo Kukić, Cenić, Adisa Arapović i njen muž (dugo vremena nezavisni analitičari ovo ono) kad se iz aviona vidi da je 99% od njih zavisni. Ono što znam da ste bili politički angažovani sadašnji statu ne. Da zaboravio sam Zlatka Hurtiča, neznam koji je to put da se neko pojavi na TV-u i u potpisu mu stoji ekspert.

    Rekao sam ne poznajem dovoljno ali stvari gledam iz više uglova. Ono što vidim da uvijek jedna grupa ljudi napada onu drugu grupu i prikazuje je u negativnom kontekstu.

    Primjer Puzagiča je slučajno odabran, prvi pao na pamet: Pozivale su sve stranke vitalni i SDP i SDA i HDZ. Da li je uvijek ispoštovana procedura neznam ali znam da u propisima stoji da mogu povuči pitanje kad smatraju da je isti ugrožen. Nemožemo da se složimo oko toga da je stvar u tome da po zakonu uvijek mogu smatrati da je ugrožen bez obzira o čemu se radi i ako ispoštuju procedure to je to. Pitanje je da li je to zloupotreba zakona ili nije?

    Po mom mišljenju je zloupotreba zakona i ako se slažete da je to zloupotreba a mnogi mediji i mnoge osobe (neznam za Vas) su pisali da HDZ, SDA itd zloupotrebljavaju zakone, onda i samo onda ako smatrate da je u takvim slučajevima
    bilo zloupotreba zapitajte se da je je izbor Komšića zloupotreba Ustava.

    Jednostavno je rješenje Sejdić Finci dao HDZ, drugačije izborne jedinice lupam jedna bosna druga hercegovina. Iz bosne ide jedan član, iz hercegovine ide drugi član iz rs treči. Brišu se riječi bošnjak, hrvat, srbin. U bošnjačkom korpusu prevode to u treci entitet, odcjepljenje sijanje straha među narodima. Sad imamo preko 10 izbornih jedinica pa nemamo 10 entiteta.

    Zaboravlja se za što smo opruživali Beograd da sve pare idu tamo i većina republika se odcijepila iz tog razloga, zato što su htjeli da upravljaju svojom sudbinom. Sad su optužbe da sve pare odoše u Sarajevo. Oko para se sve vrti to se nadam se možemo složiti. Nisu samo hrvati nezadovoljni ovakvim uređenjem, pitajte ljude u BPK ili TK. Uzmite primjer dalmacije, koliko god su veliki hrvati sutra bi se odcjepili da mogu. Dubrovnik bi referendumom se sutra odcjepio i postao država. Svako hoće da upravlja svojom sudbinom, a ne da mu je neko drugi kroji.

    Na kraju izbor Komšića ide samo na ruku HDZ-u i nikome drugom. Da se komšić nije desio vjerujem da HDZ tamo nebi osvoji niti pola ovih glasova. Bilo bi kao i u ovom dijelu više jačih stranaka. U Hercegovini to se neće nikad desiti sve dok narod tamo ne bude siguran da će oni koje oni izaberu ih predstavljati u vlasti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da i an kraju zaboravi da napišem glavno što sam replicirao i što se ne slažemo:
      "Rijecima da nije dobrodosao i da nema sta traziti, ucinjeno je stvaranje atmosfere nesigurnosti..."

      Kad bi ovo bilo dovoljno za pokretanje kakvog krivičnog postupka slobodno bi se isti mogao pokrenuti protiv pola Sarajevo.

      Nepoželjni prema javnim izjavama u Sarajevu: Ceca, Tomson, Šešelj.... stvarno je duga lista. Duga je lista i onih koji su na državnim funkcijama koji su izjavili da su ovi nepoželjni. Da na kraju kod njih je atmosfera nesigurnosti daleko izraženija nemaju državne organe da ih čuvaju.

      Da zaboravih reći Komšić se svakako pravno ne razlikuje od gore navedeni, nebi trebao imati veća ljudska prava od bilo koga, pa čak i da je već član Predsjedništva a ne samo građanin kao i svi mi drugi za sada dok mu se ne potvrdi mandat.

      I na kraju u vezi neustavnog djelovanja molim komentar na sljedeće pošto je ovo daleko ozbiljnija stvar od tih pisama:

      Na službenoj stranici Općine Breza objavljen je zaključak Općinskog vijeća donesen na osnovu člana 80. Poslovnika o radu sa samo jednom tačkom:



      "Općinsko vijeće Breza najoštrije osuđuje napade na civile i izazivanje humanitarne katastrofe u pojasu Gaze, a koje čini Izraelska vojska i poziva sukobljene strane da hitno prestanu sa sukobima", stoji u Zaključku donesenom na sjednici OV Breza i objavljenom u „Službenom glasniku Općine Breza“.

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Rekao sam kako nije moja praksa da komentiram anonimne komentare. Sto se tice Opcinskog vijeca Breza, to po Zakonu o principima lokalne samouprave u FBiH nije nadleznost opcinskih vijeca, vec su to ovi elementi:

    Član 13.

    Organ odlučivanja jedinice lokalne samouprave je općinsko vijeće u općini, a gradsko vijeće u gradu (u daljnjem tekstu: vijeće).
    Vijeće u okviru svojih nadležnosti:
    - priprema i dvotrećinskom većinom glasova usvaja statut jedinice lokalne samouprave;
    - usvaja budžet i izvještaj o izvršenju budžeta jedinice lokalne samouprave;
    - donosi razvojne, prostorne i urbanističke planove i programe, te provedbene planove, uključujući zoniranje;
    - donosi propise o porezima, taksama, naknadama i doprinosima jedinice lokalne samouprave u skladu sa zakonom;
    - donosi odluke o upravljanju i raspolaganju imovinom jedinice lokalne samouprave;
    - donosi odluke o zaduživanju;
    - donosi programe uređenja građevinskog zemljišta;
    - donosi plan korištenja javnih površina;
    - donosi odluke o organizaciji mjesne samouprave i nazivima ulica, trgova i dijelova naseljenih mjesta;
    - donosi odluke o udruživanju jedinica lokalne samouprave u savez i druge oblike organiziranja;
    - donosi odluke o proglašenju praznika jedinice lokalne samouprave;
    - donosi odluke o nagradama i priznanjima jedinica lokalne samouprave;
    - bira i razrješava predsjedavajućeg i zamjenika predsjedavajućeg vijeća;
    - donosi odluke o raspisivanju referenduma;
    - razmatra godišnje izvještaje o provođenju politike jedinice lokalne samouprave i aktivnostima načelnika/ce;
    - osniva preduzeća i ustanove za obavljanje poslova od interesa za jedinicu lokalne samouprave;
    - donosi poslovnik o svom radu;
    - obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i statutom.
    Članovi vijeća odgovaraju za ustavnost i zakonitost akata koje vijeće donosi u okviru svojih nadležnosti.

    Tako kaze zakon koji tretira jedinice lokalne samouprave.

    ReplyDelete
  6. Nažalost neko hoće da ostane anoniman, a lupanje izmišljenih imena nije moj stil.

    Odustajem od bloga očekivao sam konkretan odgovor nešto tipa Zaključak OV Breza je grubo kršenje Ustava, zloupotreba položaja, na potezu pravosudne institucije, a ne prepisivanje zakona. Također i analizu šta su htjeli ovim zaključkom preuzeti ovlasti države, osnovati četvrti entitet. Da li u Brezi postoji paralelna suverena vlast koja može preuzimati prerogative države Bosne i Hercegovine. Da li Breza time šalje jasnu poruku da su zaokružili teritorij i sa kojim ciljem su ga zaokružili. Da li su strane sile utjecale i lobirale za takav zaključak možda Izrael ili Palestina. Ono što hoču reči je da niko ne obrača ni djelič pažnje na ovakve stvari ali zato kad im ne odgovara politička opcija u ovom slučaju HDZ ospe se i drvlje i kamenja na njih i traži dlaka... Htio sam naglasiti da ako je nešto protuustavno daleko je ozbiljniji slučaj OV Breza nego ovi o kojima pricamo. Za ove neznam da li uopšte ima pismenog akta ili je samo načelnik izjavio. Da li ako i ima pismeno da li je samo potpisano ili ima pečat općine. U kojoj je formi napisano itd. Za OV Breza stvar je čista znamo pravnu snagu Zaključka u općini ima puno jaču pravnu snagu nego recimo Zaključak Vlade FBiH

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete