Završen je još jedan sastanak o izmjenama Izbornog zakona
BiH i, na osnovu ranije stvorene atmosfere okončan je bez dogovora, što bi neki
mogli ocijeniti kao loše, dok s druge strane mišljenja sam da je to u ovom
trenutku najbolje rješenje. Razloge za takav stav možemo pronaći u toj, jako
velikoj, količini različitih interpretacija odluke Ustavnog suda BiH u predmetu
»Božo Ljubić« koje se mogu doživjeti na različite načine, ali ipak, kada vam
neko pored vaših očiju hoće ukazati na neku svoju verziju »istine« tako nešto
postaje jako iritantno, uznemirujuće i vidno dovodi cjelokupnu javnost u stanje
određene zablude, sa tako uspješno plasiranom neistinom da je ovo danas »Dan D«
i da bez dogovora neće moći biti učinjena implementacija izbornih rezultata.
Sve to, veoma jednostavno, možemo ocijeniti kao – netačno.
Posebno mi prija čitati tekst uvaženog prof. Daniela
Serwera, sa američkog Univerziteta Johns Hopkins, kojim se potvrđuje ono što
govorim već skoro godinu dana, a odnosi sa na to da su interpretacije odluke
»Božo Ljubić« od strane HDZ-a ili njihove nevladine ekspoziture HNS-a,
jednostavno netačne, da nemaju pravno utemeljenje i da, ono što je najvažnije,
imamo potpuno netačnu pravnu kvalifikaciju da bez izmjena Izbornog zakona BiH
nije moguće implementirati izborne rezultate. Takve loše interpretacije HDZ-a,
uz pokušaj diskreditiranja svakoga ko kaže da one nisu tačne, imale su za cilj
stvaranje političkog pritiska da se izmjene Izbornog zakona BiH učine,
isključivo, kako oni žele. To nije dobro.
S druge strane, sva moja nastojanja bila su usmjerena prema
demokratskim principima modernog zapada, prema europskim vrijednostima
uobličenim u europskoj pravnoj stečevini, na način da se nikom ne uzimaju
temeljna ljudska prava, niti je moja ideja bila da si pravim reklamu tako što
ću se suprotstavljati HDZ-u, već naprotiv, moja su nastojanja bila usmjerena da
se nikom ne uzimaju prava kako je to HDZ svojim lošim interpretacijama želio
učiniti jednom značajnom broju građana Bosne i Hercegovine, koji žive u sredinama
izvan njihove direktne političke kontrole. Tu je osnovna razlika između
osnovnih demokratskih principa i različitih varijacija totalitarnih, nazovimo
ih tačnim imenom – jednoumlje političkih režima. Dokle je išla količina
političke manipulacije ogleda se u dva jednostavna primjera. Prvi, da HDZ traži
da se u ukupno pitanje rješavanja Izmjena izbornog zakona BiH uključi dio oko
izbora članova Predsjedništva BiH, kada je općepoznato da je Ustavni sud BiH
odbio taj dio apelacije Bože Ljubića, donoseći djelomičnu odluku. Drugi, jako
loše interpretacije Venecijanske komisije, koja je u jednoj rečenici, na kraju
svoga mišljenja jasno rekla da je sadašnji sistem prema Ustavu FBiH u skladu sa
europskim izbornim standardima. O dvodomnim sistemima (bikameralizam) nekom
drugom prilikom, ali ono što ističu »interpretatori« Odluke Ustavnog suda BiH,
jednostavno nije tačno, niti je to baš tako rekla Venecijanska komisija.
Podsjetimo još jednom, da je uvaženi prof. Daniel Serwer
jasno kazao u svom najnovijem tekstu, da su argumenti HDZ bili čisto političke
prirode i da, kao takvi, nisu pravno utemeljeni. Još treba podsjetiti da je
prof. Serwer tokom perioda 1994-1996 bio specijalni izaslanik Sjedinjenih
Američkih Država u procesu formiranja Federacije BiH, kako bi se zaustavio
sukob Bošnjaka i Hrvata, odnosno pripremi Washingtonskog sporazuma. Pa zar ima
pozvaniji čovjek od prof. Serwera koji može reći šta je to tačno Federacija
Bosne i Hercegovine, od čega se ona sastoji – jeli federacija kantona ili
federacija naroda kako se nastoji lošom interpretacijom Odluke Ustavnog suda
BiH predstaviti. Po Washingtonskom sporazumu, Federacija BiH je federacija
federalnih jedinica, koje su kasnije Ustavom FBiH utvrđene kao kantoni. Evo
izvadak iz originalnog Washingtonskog sporazuma na engleskom jeziku:
Osim toga, kaže prof. Serwer da je sadašnji Ustav FBiH
primjenjiv, jer sadrži nekoliko važnih elemenata. Prvi od njih, odnosi se na to
da je izbor delegata u Dom naroda temeljen na provedbi Anexa VII Okvirnog
mirovnog sporazuma, odnosno povratka svih protjeranih građana u svoje
prijeratne domove i sve dok se taj proces ne okonča, primjenjivaće se popis iz
1991. godine, kako bi se izbjegla mogućnost da se nekim zakonom legaliziraju
rezultati genocida i etničkog čišćenja. To je ustavna odredba koja se ne može
staviti van snage, osim da neko, bio to OHR ili neko nadležno državno tijelo,
ne proglasi povratak protjeranih građana okončanim i time stvori novi pravni
osnov. Kako se tako nešto nije desilo, ta pravna norma ostaje na snazi.
Drugi važan element, koji ističe prof. Serwer u relaciji je
sa tim da svi građani Federacije BiH moraju uživati u potpunosti svoja
građanska i politička prava, tačnije da im se mora omogućiti osnovni
demokratski princip – da biraju i da budu birani u sve zakonodavne organe.
Nasuprot toga stoji jedna krnja ideja konsocijacijske demokracije, da se
primijeni određena proporcionalna zastupljenost na način kako je vidi HNS.
Zašto kažem krnja ideja? Pa veoma jednostavno, jer je tvorac te ideje –
konsocijacijske demokracije – Arend Lijphart postavio 4 (četiri) principa za
uspostavljanje tog političkog sistema, gdje je treći princip proporcionalna
zastupljenost u organima vlasti ali na temelju proporcije u odnosu na sveukupno
stanovništvo jedne zemlje, a ne samo iz tri ili četiri zamišljena kantona. Ako
neko, koga ima 15% u okviru cjelokupne populacije u Bosni i Hercegovini želi
usvojiti principe konsocijacijske demokracije, onda će toga istog biti do 15% u
institucijama vlasti (iako sada imamo situaciju o konzumiranju preko 40% vlasti
od strane apelanata, pa je i to nekima premalo). Nasuprot toga stoji ideja da
se temelj za konsocijacijsku demokraciju uzme krnja proporcija iz samo četiri
kantona gdje HDZ ima direktnu političku kontrolu, umjesto da sve to bude u
proporciji sa cjelokupnom populacijom i zato je ta njihova ideja krnja i
teorijski neosnovana, pa bi se moglo zaključiti da oni žele biti
proporcionalniji od onog proporcionalnog kako je to zamišljeno u ideji
konsocijacijske demokracije, od koje je i sam autor Lijphart odustao u svoj
knjizi »Obrasci demokracije« (izv. Paterns of Democracy). Tako da bismo i ovaj element mogli
predstaviti kao još jedan blijedi pokušaj političke manipulacije.
Treći važan, ako ne i najvažniji element koji ističe prof.
Serwer govori o tome da je sadašnji sistem prema Ustavu FBiH u skladu sa
presudama Europskog suda za ljudska prava iz Strasbourga, što mu daje još veću
vrijednost. Ili obratno, zar ne bi bilo jako upitno, da ne kažemo direktno
usmjereno protiv BiH, da Ustavni sud BiH usvoji apelaciju Borjane Krišto i
stavi van snage one odredbe Ustava FBiH koje su u potpunom skladu sa presudama
Europskog suda za ljudska prava iz Strassbourga. Time bi Ustavni sud BiH
preuzeo na sebe ulogu Europskog suda za ljudska prava iz Strassbourga, što je
nemoguće.
I na kraju, kaže prof. Serwer da su nastojanja HDZ-a za
stvaranje atmosfere oko izmjena Izbornog zakona BiH motivirana time da se
zakonom zaokruži teritorijalna cjelina koja asocira na »treći entitet« u čemu
su direktno podržavani od vlasti Republike Hrvatske i Ruske Federacije. To je
element, koji duboko zadire u Okvirni mirovni sporazum iz Daytona, čije bi
zaobilaženje radi partikularnih političkih ciljeva, ma ko to želio, dovelo u
opasnost cjelokupan daytonski politički sistem. Odnosno, sve najave mogućih
blokada implementacije izbornih rezultata su vidno političke prirode, one
nemaju svoje pravno utemeljenje, što prof. Serwer veoma jednostavno obrazlaže
primjerom da je isti scenario bio već viđen 2011. godine, kada je HDZ bio
nezadovoljan vlastitim izbornim rezultatima i nastojao planiranom aktivnošću
nepopunjavanja Doma naroda FBiH kroz skupštine kantona gdje imaju političku
kontrolu, zaustaviti formiranje vlasti na federalnom i državnom nivou, što je
dovelo do intervencije visokog predstavnika.
I sada imamo potpuno isti slučaj. Dakle, shodno ostatku
Izbornog zakona BiH i važećem Ustavu FBiH, izbore je moguće raspisati, provesti
i rezultate izbora implementirati, osim ako neko političkim sredstvima, tačnije
blokadama po skupštinama kantona, ne pokuša omesti ili onemogućiti
implementaciju izbornih rezultata. Ali, jedno veliko ali, za sami kraj. Po
Anexu 10, Okvirnog mirovnog sporazuma iz Daytona, visoki predstavnik ima
obavezu da obezbijedi fer i demokratske izbore u Bosni i Hercegovini, što znači
da bi on tada bio primoran da ponovno intervenira. Podsjetimo da izbori traju
sve do momenta nakon implementacije izbornih rezultata, koji su sastavnim
dijelom cjelokupnog izbornog procesa. Zato je veoma važno rasteretiti javnost
nepotrebnim pričama o izmjenama Izbornog zakona BiH, te se posvetiti
raspisivanju, održavanju izbora i implementaciji izbornih rezultata u jednoj
novoj relaksiranijoj atmosferi, gdje će se govoriti o drugim važnim pitanjima,
recimo onim koji svake godine motiviraju desetine hiljada građana Bosne i
Hercegovine da svoj bolji život potraže u inostranstvu i odu iz ove zemlje.
Piše: dr Slaven Kovačević
No comments:
Post a Comment