Ovih dana bili smo opet sudionici
političke polemike o novom izvještaju Europske komisije za Bosnu i Hercegovinu,
gdje je s jedne strane aktualna vlast nastojala to prikazati kao djelimično
pozitivan iskaz Europe prema našoj zemlji, dok je s druge strane opozicija
nastojala obaviti raspravu u Parlamentu BiH (Parlamentarnoj skupštini i Domu
naroda) o navodima iz izvještaja i izvjesno uputiti kritike aktualnoj vlasti.
Kako se predsjedavajući Vijeća ministara, gospodin Denis Zvizdić nije pojavio
na zakazanim sjednicama, takva polemika je bila manjkava u jednom zakonodavnom
organu, dok je u drugom u potpunosti izostala. Bez obzira, nije namjera ovoga
teksta razmatrati postupke gospodina Zvizdića, jer su europske integracije
nešto mnogo šire od toga, pa je zapravo povod za pisanje ovih redova nešto
jednostavniji i ogleda se u jednome pitanju – da li smo do sada, imali priliku
od bilo kojeg političkog djelatnika ili političke stranke, sadašnje ili svih
prethodnih vlasti, čuti tako nešto što bi nas uvjerilo da oni
poznaju materiju europskih integracija, da poznaju jedan vrlo specifičan
rječnik briselske administracije, a samim time da poznaju cjelokupan način i
tok odvijanja takvoga integracijskih procesa? Kako vjerujem da dijelite moje
mišljenje da tako nešto nismo čuli, ukratko ćemo se osvrnuti na to što su to europske
integracije, kako se one u koracima odvijaju i, nasuprot toga, ostaviću vam
prostor da sami zaključite koliko su sve prethodne i ova sadašnja vlast,
zapravo, radili na europskim integracijama. Za sada, koristićemo termin
europske integracije, umjesto euro-atlantske integracije, koje podrazumijevaju
i ulazak u NATO, što planiram opisati u jednom od narednih tekstova.
EUROPSKI
PRISTUPNI KRITERIJI
Pristupanje Europskoj uniji
definirano je još 1993. godine, u okviru Kopenhaških kriterija, koji se sastoje
od tri elementa: političkog, ekonomskog i administrativno-institucionalnog,
koji od svake zemlje, koja pretendira na članstvo u Europskoj uniji,
zahtijevaju prilagođavanje cijelom nizu vlastitih regulativa kako bi postale
uspješan kandidat.
Politički
kriterij
odnosi se na nekoliko daljnjih elemenata, kao što je stabinost institucija koje
moraju biti u stanju garantirati demokraciju, vladavinu prava, zaštitu
temeljnih ljudskih prava i zaštitu prava manjina.
Ekonomski
kriterij
tiče se funkcionalne tržišne privrede u zemlji u smislu da ona bude dovoljno
kapacitirana da se nosi sa konkurencijskim izazovima jednog velikog tržišta
kao što je to tržište Europske unije.
Administrativno-institucionalni
kriterij
kaže da mora postojati takva sposobnost države kandidata za EU, da u
cjelosti prihvati europsku pravnu stečevinu – izv. Acquis communautaire.
Ovi kriteriji su ojačani Madriškim kriterijima koji jasno kažu
da zemlja mora imati tako reformiranu administraciju i pravosuđe da je u
stanju odmah prihvatiti cjelokupnu europsku pravnu stečevinu.
Za zemlje Zapadnog Balkana, ovi
kriteriji su nešto modificirani, na način da je prvi korak ulazak u proces
Stabilizacije i pridruživanja, pa se onda primijenjuju sljedeći kriteriji:
- politički kriteriji – koji je ostao nepromijenjen
- ekonomski kriterij koji je izmijenjen u potrebi za jačanjem regionalne saradnje na Zapadnom Balkanu i
- administrativno-institucionalni – koji je ostao isti i odnosi se na sposobnost svake zemlje da u cjelosti prihvati kompletnu europsku pravnu stečevinu.
Da bi Europska komisija uopće mogla sagledati sve ove pobrojane elemente, onda se primjenjuje Upitnik EU, u kojem svaka zemlja koja pretendira na kandidatski status, ponudi presjek stanja u zemlji kroz različito definirana poglavlja. Odgovori na upitnik, na koje često budu postavljena i dodatna pitanja, služe Europskoj komisiji da sačini svoje mišljenje prema Vijeću Europske unije (onom iz Brisela, ne iz Strazubra) koje donosi odluku konsenzusom o tome da li da se zemlji dodijeli status kandidata. Taj kandidatski status može imati tri varijacije: direktni kandidatski status, uvjetovan kandidatski status i uvjetovan kandidatski status sa vremenom ispunjenja uvjeta da bi se ozvaničio status kandidata i on ovisi direktno od mišljenja Europske komisije.
Kada zemlja stekne status kandidata,
izvrši se Screening (eng. prev. Pregled) po svim poglavljima (europska pravna
stečevina ima 35 poglavlja) kada se zajedno sa zemljom kandidatom sagleda
usklađenost domaćeg zakonodavstva sa europskim propisima, pa tamo gdje se uoči
neusklađenost otvaraju se pregovori i to po svakom poglavlju pojedinačno. Prije
početka pregovora, utvrđuje se pregovaračka
pozicija zemlje kandidata i tada pregovori započinju, s tim da se vrlo
često prvo otvore poglavlja 23. (pravosuđe i ljudska prava) i 24. (pravda,
sloboda i sigurnost) koja se ne rješavaju pregovorima, nego akcionim planom, odnosno zemlja kandidat
dobije vrlo konkretne zadatke, koje mora ispuniti u ovim poglavljima.
Nakon okončanja verifikacije svih
pregovaračkih poglavlja, predlaže se prijem zemlje kandidata u članstvo u
Europskoj uniji. Tako vam, ukratko, izgleda kompletan proces prijema u članstvo
Europske unije.
GDJE
JE U TOME BOSNA I HERCEGOVINA?
Ovo je jako važno i otvoreno
pitanje. Vjerojatno odmah možete uočiti da ovo što sam napisao nikad niste čuli
od bilo kojeg aktivnog političkog djelatnika ili političke stranke, pa se s
pravom postavlja pitanje, da li oni uopće razumiju proces pristupanja Europskoj
uniji? Naš kraći pregled možemo prikazati u sljedećih par rečenica, jer je
situacija jako jednostavna, a tako je Europska komisija u svome izvještaju o
BiH za 2018. godinu ukazala na trenutno stanje.
Ako pođemo od političkih kriterija,
onda je jasno da ova zemlja nema institucije koje mogu garantirati
demokraciju, vladavinu prava, zaštitu temeljnih ljudskih prava i zaštitu prava
manjina. Kroz ovaj igrokaz oko izmjena Izbornog zakona BiH, zapravo se vidi
nespremnost institucija Bosne i Hercegovine da primijene temeljna demokratska
načela, jer se razgovor o tome sveo na konstrukt »legitimno političko
predstavljanje naroda« što nije dijelom europske pravne stečevine, nije dijelom
europskih principa i standarda i zapravo predstavlja jasan pokazatelj da se u
BiH demokracija želi žrtvovati da bi neke političke stranke imale kvalitetniju
poziciju u formiranju vlasti (plašenje bilo koga nekim preglasavanjem
jednostavno u europskim institucijama ne prolazi). Tako nešto nije demokracija
koja je utemeljena u Europskoj uniji, pa je onda sasvim jasno zašto je gospodin
Johanes Han, europski komesar za susjedsku politiku i pregovore oko proširenja
EU, kazao da Bosna i Hercegovina sa dejtonskim političkim modelom ne može
postati kandidatom za Europsku uniju, jer taj model odudara od europske
pravne stečevine. To je, zapravo, suštinsko pitanje jer dejtonski politički
model je zloupotrebljen preslobodnim tumačenjima da se etničkim političkim
elitama trebaju dati veća prava od individualnih prava građana, kada nastaje
jedan jako veliki problem. Pravljenje nekih poređenja sa Belgijom, Holandijom i
sličnim zemljama (ima pojedinih koji čak prave poređenja sa Švicarskom, koja
nema namjeru biti dijelom Europske unije) potpuno pogrešni jer se radi o veoma
različitim historijskim kontekstima nastanka tih zemalja, ali koje su svakako
svoj društveno-politički sistem uskladile sa europskom pravnom stečevinom, gdje
postoji zaštita temeljnih ljudskih prava na individualnom nivou, dok to u Bosni
i Hercegovini, za sada, ne postoji. Plašenje stanovnika ove zemlje da građanski
koncept (ne znam ko je to nazvao građanskim konceptom, jer je to nešto što se
podrazumijeva) kao znači unitarnu državu, pa to nadalje znači jedan čovjek-jedan
glas, što rezultira nekim preglasavanjem nekog od nekoga. To su se priče za
malu djecu, jer je Europska unija temeljena na zaštiti građanskih prava na
individualnom nivou, tako nešto je o Bosni i Hercegovini već u dva navrata
zaključilo Vijeće Europske unije, tako da o tome razgovarati o građanskom
konceptu koji navodno automatski znači
unitarnu državu potpuno je besmisleno. Pa Njemačka jeste građanski utemeljena
država, a nije unitarna zemlja, iako literatura kaže da od svih zemalja na
svijetu, njih preko 200, samo njih 24 nisu unitarne. Tada vam se javlja
predsjednica Republike Hrvatske koja bi Bosnu i Hercegovinu tretirala kao »poseban
slučaj« koristeći neprimjereno termin sui generis iako za tako nešto nema
valjanog osnova, a zapravo se radi o pokušaju stvaranja klime da se Bosna i
Hercegovina primi u Europsku uniju sa dejtonskim političkim modelom i
»legitimnim političkim predstavljanjem naroda« što se, naravno, ne može desiti
jer bi to bio udar na temelje Europske unije.
Potpuno je ista situacija sa
vladavinom prava, koja u temelju znači postojanje pravne države koja mora
garantirati sva prava, slobode i jednakosti svojim građanima na individualnom
nivou, što opet odudara od politika jednog značajnog dijela političke scene
u BiH, kojima dejtonski model daje mogućnost za lakši ostanak na vlasti, makar
to i ne bilo u okviru europskih demokratskih principa. Isto tako, vladavina
prava znači da ovdje mora postojati sistem koji će se efikasno boriti protiv
korupcije i organiziranog kriminala, što opet u BiH nije slučaj. Primjer
tome je izostanak političke podrške izmjenama Krivičnog zakona BiH, u kojem se
političke stranke nastoje ugrađivati, kako bi izvjesno zaštitili aktere
kriminalnih radnji koji dolaze iz njihovih redova. Nije to samo HDZ kao neiskreni
promicatelj europskih vrijednosti ili SNSD sa Miloradom Dodikom na čelu, koji odjednom
poče govoriti kako se ne treba žuriti u Europsku uniju, jer će se ona po njemu
raspasti, već takvih političkih aktera ima i u političkom Sarajevu, koji su
također neiskreni, jer se zapravo plaše otvaranja pregovora sa Europskom unijom,
čime bi izvjesno izgubili veliku količinu političke moći, ali u korist
demokracije, što oni vidno neće.
Što se tiče ekonomskog sistema, koji
je ovdje jedna devijacija slobodnog tržišta, a gdje zapravo postoje
različiti oligopoli, koji dogovaraju ponašanja na tržištu (primjer su
distributeri naftnih derivata), čime ova zemlja ne ispunjava taj početni uvjet,
a posebno ne ispunjava uvjet potrebne konkurencijske sposobnosti u izazovima
koje nudi veliko tržište Europske unije.
O administrativno-institucionalnom
kriteriju ne treba ni govoriti, jer do sada nema političkih iskaza različitih
političkih aktera ili političkih stranaka koji bi nedvojbeno rekli da će učiniti
sve da Bosna i Hercegovina akceptira kompletnu europsku pravnu stečevinu.
Kako će oni prihvatiti toliki stepen izmjene društveno-političke stvarnosti
koji će im zasigurno smanjiti političku moć, koju im daju konstrukti tipa
»konstitutivnih naroda« ili »legitimnih političkih predstavnika naroda« kojim se,
u cjelosti zanemaruje demokracija i to u tolikoj mjeri da oni nude sistemsku
diskriminaciju koja za posljedicu ima davanje veće političke moći tim istim protivnicima
europskih vrijednosti.
ŠTA
JE ONDA IZLAZ IZ OVE SITUACIJE?
Prvi element bio bi traganje za onim
političkim strankama i njihovim kadrovima koji nas mogu svoju javnim
istupima uvjeriti da poznaju procedura pristupanja Europskoj uniji, za
početak, a u drugom dijelu i da stvarno na tome rade. Isto tako, treba tragati
za onim političkim strankama koje imaju jasne političke programe (izborne ili
neke druge) u kojima postoje jasni elementi pristupanja Europskoj uniji, ali ne
oni tipa: ...zalagaćemo se za ulazak u Europsku uniju, nego oni programi koji
sadrže veoma konkretna rješenja u skladu sa pristupnim EU kriterijima, koji se
zovu Kopenhaški kriteriji, koji su prošireni Madriškim kriterijima. Takve
programe, za sada, nisam imao priliku vidjeti. Vjerujem da ovako prikazano, sve
izgleda mnogo lakše, ali ono što potiče bojazan je potpuna nespremnost domaćih
političkih elita da razmišljaju europskim jezikom, da ugrade u svoje programe
ove elemente iz pristupnih kriterija i, najzad, da nas sve zajedno uvjere da umjesto
plasiranja populizma, znaju što rade u poslovima pristupanja Europskoj uniji.
Za sada, takvih je premalo, skoro da
nikako ne postoje, tako da ćemo očito morati pričekati da se neka od postojećih
političkih stranaka transformira u kvalitetnoga partnera Europskoj uniji, a li
isto tako da Europska unija kroz svoju delegaciju ovdje napravi selekciju onih
koji neće da učine iskorak u pristupnim poslovima i zadacima, da ih polako
stavi po strani, posebno kada je dodjeljivanje briselskih sredstava u pitanju.
Sve bi moglo biti drugačije, kada bi političke stranke malo više prostora
posvetile europskim integracijama, jer to za sada rade premalo ili skoro
nikako.
Piše:
dr Slaven Kovačević
No comments:
Post a Comment