Nakon održavanja dvije sjednice
Doma naroda FBiH, jedne vanredne u vezi razmatranja Zakona o izbornim
jedinicama i broju mandata FBiH i druge redovne gdje je trebalo biti razmatrano
pitanje smjene jednog od dopredsjedavajućih doma, jedan ishod je postao veoma
jasan - vitalni nacionalni interes u Federaciji Bosne i Hercegovine kao
pravno sredstvo više ne postoji. To je vrlo jednostavno pojasniti, bez
većeg ulaženja u pravne norme, posebno one ustavne, tako da ćemo ovaj tekst
iskoristiti da to osvijetlimo svima koje to interesira.
Za početak, kažimo ono što je od
krucijalne važnosti. Zaštita vitalnog nacionalnog interesa propisana je Ustavom
Federacije Bosne i Hercegovine, odnosno amandmanima XXXVII do XL, koji su
koliko me sjećanje služi, nametnuti od strane Visokog predstavnika (OHR) sada
već davne 2002. godine i koji su uvršteni u Ustav FBiH kao dodati dijelovi
članovima 17. i 18. Razloge donošenja ovih amandmana od strane Visokog
predstavnika mogli bismo sagledati iz više uglova, ali je u ovome trenutku
najvažniji taj da se obezbijedi zaštita vitalnog nacionalnog interesa i to kao
kolektivnih interesa onih naroda koji obitavaju na području Federacije Bosne i
Hercegovine. Tim povodom, u svome aktu iz 2002. godine kojim je nametnuo
spomenute amandmane na Ustav FBiH, Visoki predstavnik je o svojoj ulozi i
razlozima rekao sljedeće:
Koristeći se ovlaštenjima koja
su mi data članom V Aneksa 10. (Sporazum o implementaciji civilnog dijela
Mirovnog ugovora) Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, prema
kojem je Visoki predstavnik konačni autoritet u zemlji u pogledu tumačenja
navedenog Sporazuma o implementaciji civilnog dijela Mirovnog ugovora i
posebno uzevši u obzir član II. 1. (d) istog Sporazuma prema kojem Visoki
predstavnik “pruža pomoć, kada to ocijeni neophodnim, u iznalaženju rješenja za
sve probleme koji se pojave u vezi sa implementacijom civilnog dijela Sporazuma.”
Pozivajući se na stav XI. 2.
Zaključaka Vijeća za implementaciju mira koje se sastalo u Bonu 9. i 10.
decembra 1997. godine, u kojem je Vijeće pozdravilo namjeru Visokog
predstavnika da iskoristi svoj konačni autoritet u zemlji u pogledu tumačenja
Sporazuma o implementaciji civilnog dijela Mirovnog ugovora da bi pomogao u iznalaženju
rješenja za probleme, kako je prethodno rečeno, “donošenjem obavezujućih
odluka, kada to bude smatrao neophodnim,” u vezi sa određenim pitanjima,
uključujući (u skladu sa podstavom (c) ovog stava) i “druge mjere u svrhu
osiguranja implementacije Mirovnog sporazuma na čitavoj teritoriji Bosne i
Hercegovine i njenih entiteta.”
Ovo je izuzetno važno istaći, jer
se očito radi o ulozi i obavezi Visokog predstavnika u implementaciji civilnog
dijela Daytonskog mirovnog sporazuma, što je u suštini njegov osnovni posao
i zadatak.
Dakle, tim amandmanima na Ustav
Federacije Bosne i Hercegovine pod rimskim brojevima od XXXVII do XL, utvrđeno
je da se definicija vitalnog nacionalnog interesa odnosi samo na ovih 9
(devet) elemenata:
- ostvarivanje prava konstitutivnih naroda da budu adekvatno zastupljeni u zakonodavnim, izvršnim i pravosudnim organima vlasti;
- identitet jednog konstitutivnog naroda;
- ustavni amandmani;
- organizacija organa javne vlasti;
- jednaka prava konstitutivnih naroda u procesu donošenja odluka;
- obrazovanje, vjeroispovijest, jezik, njegovanje kulture, tradicije i kulturno nasljeđe;
- teritorijalna organizacija;
- sistem javnog informiranja i
- druga pitanja koja bi se tretirala kao pitanja od vitalnog nacionalnog interesa, ukoliko tako smatra 2/3 jednog od klubova delegata konstitutivnih naroda u Domu naroda.
E sad, kad to ukrstimo sa onim
što je rekla u mikrofon predsjedavajuća Doma naroda FBiH Lidija Bradara, u
svome smatranju da smjena gospodina Drage Puzigače, predstavlja pitanje koje se
treba razmatrati po proceduri zaštite vitalnog nacionalnog interesa (drugog
konstititvnog naroda, ne onog kojem ona pripada) onda se moramo zapitati na
koje pitanje od gore navedenih 9 elemenata je ona mislila da smatra da je
narušeno ili zaobiđeno. To je prvo suštinsko pitanje, jer nije istakla niti
jedno.
Drugo važno pitanje je ono što je
rekao gospodin Drago Puzigača, dopredsjedavajući Doma naroda FBiH, kada je
braneći svoju poziciju na način da se njegova smjena uopće ne razmatra, rekao u
mikrofon, kako on smatra da je vitalni nacionalni interes povrijeđen jer su
Opći izbori raspisani odlukom CIK-a, pa eto kao u izbornoj godini se ne
mijenjanju izborni zakoni. Odlično. Sad fino pogledajte pobrojana pitanja
iz Ustava Federacije Bosne i Hercegovine i pokušajte pronaći ovo što je
gospodin Puzigača istakao kao element radi kojeg se njegova smjena treba
razmatrati po proceduri vitalnog nacionalnog interesa. Jasno je kako te njegove
»definicije« vitalnog nacionalnog interesa nema u Ustavu FBiH, pa se ovdje
javlja prvi pokazatelj zloupotrebe položaja, sa ciljem zaštite njegove pozicije
dopredjedavajućeg Doma naroda FBiH u čemu postoje beneficije i privilegije samo
u njegovu korist.
Budimo još precizniji. I ono što
je rekla gospođa Bradara kao razlog njenog smatranja da se pitanje smjene
gospodina Puzigače treba razmatrati po proceduri zaštite vitalnog nacionalnog
interesa (iako ona ne pripada srpskom narodu) i ono što je rekao gospodin
Puzigača, zapravo potpada pod druga pitanja (element 9) koja bi se
tretirala kao pitanja od vitalnog nacionalnog interesa, ali samo ukoliko
tako smatra 2/3 jednog od klubova delegata konstitutivnih naroda u Domu naroda.
To znači, kako se to može u proceduralnom smislu pokretati samo ako to smatra
2/3 jednog od klubova delegata konstitutivnih naroda, a to tako nije bilo u
ovome slučaju. Tako da možemo konstatirati, da postoje jasne indicije da su
oboje zloupotrijebili svoje položaje kako bi spriječili smjenu gospodina
Puzigače, sa dodatnim ciljem, da se time onemogući razmatranje Zakona o
izbornim jedinicama i broju mandata FBiH u redovnoj proceduri ili po
proceduri zaštite vitalnog nacionalnog interesa, ako to bude smatralo 2/3
delegata u jednom od klubova konstitutivnih naroda.
Šta je ovdje problem?
Prvi problem, da gospodin
Puzigača ne zna (ili zna, pa manipulira detaljima) da Zakon o izbornim
jedinicama FBiH nije izborni zakon, nego lex specialis propis, kojim se
uređuje broj izbornih jedinica i broj mandata koji dolaze iz njih, nakon izbora
koji se provode po Izbornom zakonu BiH. Zaboravio je gospodin Puzigača da bh.
entitet Republika Srpska ima svoj izborni zakon koji utvrđuje upravo broj
izbornih jedinica i broj manata iz tih izbornih jedinica, koji je donesen
2014. godine pod vlašću njegovog SNSD-a (zakon je donesen u izbornoj godini).
Ali, bez obzira, problem je što smjena dopredsjedavajućeg Puzigače ne potpada
pod ustavom definirana pitanja vitalnih nacionalnih interesa, jer bi umjesto
njega Srbina, na to isto mjesto opet bio imenovan delegat iz srpskog naroda.
Ako već potpada pod vitalni nacionalni interes nekog od naroda, onda je to
trebala reći 2/3 većina u tom Klubu delegata iz srpskog naroda. Ista stvar je i
kod gospođe Bradare. Dakle, ne mogu njih dvoje imati veći značaj i utjecaj u
utvrđivanju pitanja od vitalnog nacionalnog interesa od kluba delegata
konstitutivnog naroda i to 2/3 delegata koji to mogu utvrditi. Da ne
spominjemo da u Poslovniku Doma naroda FBiH, član 117. (stav 3.) piše da oni
donose odluku u roku od sedam dana, što bi značilo da ta odluka mora imati svoj
pravni osnov, sadržaj odluke i njeno obrazloženje i da to fino potpišu. To im
oboma nedostaje, jer bi se takva odluka morala naći u dvostepenom razmatranju,
odnosno na nju bi se morala moći izreći žalba ili postaviti pitanje njene
ustavnosti.
Drugi problem, odnosi se
na to da njihov nastup možemo ocijeniti kao vanustavno djelovanje, što je
svojevrstan napad na ustavni poredak u Federaciji Bosne i Hercegovine, jer nisu
napisali i potpisali odluku iz člana 117. Poslovnika Doma naroda FBiH i
amandmana XXXIX na Ustav Federacije BiH. Jer da jesu onda bi to predsjednik ili
dopredsjednik Federacije Bosne i Hercegovine mogao osporiti pred Ustavnim sudom
FBiH, kao ovlašteni podnositelj apelacije. Zato je važno vidjeti taj pisani
akt.
I da zaključimo. Vratimo se
Visokom predstavniku sa početka teksta, koji je nametnuo amandmane na Ustav
Federacije Bosne i Hercegovine, XXXVII do XL, koji su vidno postali sredstvom
blokade parlamentarnog rada, a kako je sam Visoki predstavnik rekao, shodno
Anexu X, Daytonskog sporazuma, njegov je posao da svojim aktom takve blokade
sprječava. On je taj, kao krajnji tumač civilnog aspekta Daytonskog sporazuma,
koji treba dati konačna tumačenja i obezbijediti da se ovakve blokade spriječe,
posebno ako znamo da u tom istom Anexu X Daytonskog sporazuma, jasno piše da je
njegova obaveza da obezbijedi fer i demokratske izbore.
Ako to Visoki predsjednik ne
uradi, onda će svaki naredni predsjedavajući Doma naroda FBiH, u saradnji sa
dopredsjedavajućim, usmeno potezati pitanje zaštite vitalnog nacionalnog
interesa za sva pitanja koja im se ne sviđaju ili im politički ne odgovaraju,
što je uvod u pravni haos i anarhiju u Federaciji Bosne i Hercegovine. U ovome konkretnom
slučaju je postalo jasno da HDZ-ov konstrukt »legitimni politički predstavnici
naroda« nema za cilj zaštitu bilo kakvog vitalnog nacionalnog interesa, nego da
kroz ovakav sistemski način blokiranja rada zakonodavnih organa vlasti u
Federaciji Bosne i Hercegovine na temelju ucjena i nedemokratskih principa,
sebi priskrbe poziciju da se bez njih vlast ne može formirati. Zamislite samo
kako bi izgledala vlast, krojena po HDZ-ovom prijedlogu izbornih rješenja, gdje
bi oni imali sve moguće alate blokade i svoje razne »puzigače« da im u tome
pripomažu. Zato je gospođa Bradara, u dosluhu sa gospodinom Puzigačom u
cijelosti srušila institut zaštite vitalnog nacionalnog interesa u pravnom,
ustavnom smislu i pretvorila ga u ono što je najopasnije - u klasično
političko pitanje. Time su potvrdili ono što su 4 (četiri) političke
stranke prije par mjeseci potpisale, a odnosi se na potrebu redefiniranja uloge
Doma naroda FBiH iz zakonodavnog organa u dom zaštite vitalnog nacionalnog
interesa, jer su dokaz takve potrebe, ove novonastale blokade
nedemokratskog i vanustavnog karaktera.
Zato Visoki predstavnik odnosno
OHR, kao temeljni uzrok ovakvog stanja u zakonodavnim organima Federacije Bosne
i Hercegovine, mora poduzeti nešto jer se stvorila nepremostiva blokada u
implementaciji civilnog dijela Daytonskog mirovnog sporazuma i to na način da
se političkom interpretacijom njegovih amandmana na Ustav Federacije Bosne i
Hercegovine stvorio pravni vakum u kojem leže sve moguće i nemoguće blokade.
Neka za početak zatraži te odluke iz člana 117. Poslovnika ili amandmana na
Ustav FBiH XXXIX od Bradare i Puzigače, pa neka on sagleda njihov pravni osnov,
jer nedostatak tog dokumenta onemogućava provjeru ustavnosti političkih odluka
ili akata Bradare i Puzigače od ovlaštenih apelanata prema Ustavnom sudu FBiH.
Ili neka Visoki predstavnik reagira odmah. Visoki predstavniče, na tebe je
konačno došao red.
Piše: dr Slaven Kovačević
No comments:
Post a Comment