Trenutna pravna
pozicija oko izgradnje Pelješkog mosta
Da
kažemo još jednom da je razumljivo nastojanje Republike Hrvatske da poveže
svoje teritorije, razdvojene u ovom konkretnom slučaju i da je to opravdano
ekonomskim i društvenim razlozima Hrvatske, ali je pravni element, opterećen dnevno-političkim ambicijama što Bosne i Hercegovine, što Hrvatske, izrazito sumnjiv. Pravna
situacija veoma je jasna, Hrvatska povlači jednostrane
poteze, koji zanemaruju međunarodnim pravom utvrđene interese Bosne i
Hercegovine. Dakle, Bosni i Hercegovini u okvirima međunarodnog prava dvije
stvari daju jako povoljnu pravnu poziciju:
- potpisan sporazum Izetbegović- Tuđman iz 1999. godine
- prava koja proističu iz UNCLOS-a ili Konvencije Ujedinjenih nacija o pravu mora.
To
u praktičnom smislu znači da obje zemlje trebaju uživati svoja prava u skladu
sa međunarodnim pravom i propisima koji iz toga proističu.
Šta je to UNCLOS?
UNCLOS
je Konvencija Ujedinjenih nacija koja ima svoje tri varijacije, UNLOC I, UNCLOS
II i UNCLOS III koje govore kako jedna suverena zemlja ostvaruje pravo iz tih
konvencija. Ono što jeste važno za ovaj naš slučaj, odnosi se na to kako to
UNCLOS-i rješavaju prava u različitim pojasevima unutar morskog predjela. Dakle, UNCLOS definira različite pojase kao
što su: unutarnje vode (priobalni pojas), poslije kojeg ide 12 nautičkih milja
teritorijalnih voda, nakon čega dođe 12 nautičkih milja susjednog pojasa i na
kraju vam dođe pojas otvorenog mora. To tako regulira Konvencija o pravu mora.
To što je geografija Neumskog zaljeva specifična, ne daje nikome za pravo da u tom predjelu samostalno postupa i rješava različite teritorijalne i morske opsege u svoju korist. Iako je pojas u Neumskom zaljevu specifičan, on se svakako treba tretirati
unutar ove konvencije Ujedinjenih nacija.
Gdje je u tome Bosna i
Hercegovina?
Ovdje
nastaje prvi problem. Onaj ko ima problem neraspolaganjem pravima iz
teritorijalnih voda, ostaje uskraćen za mogućnost kontrole kretanjem tim pojasom
i naplatom sredstava koji proizlaze iz
prava upravljanja teritorijalnim vodama. Tačnije, upravljanje teritorijalnim
vodama daje za pravo toj zemlji da zakonima uređuje prolaze ljudi i roba, carine, pregled i posebno naplate sredstava koje iz tog prava proizlaze. To su značajna budžetska sredstva za svaku zemlju. Upravljanje svojim teritorijalnim
vodama je prvo pravo uzeto Bosni i Hercegovini, jer je navodno Republika Hrvatska
uredila svoje teritorijalne vode sve do plaže u Neumu. Tu nastaje prvi jako
vidan problem. Istovjetna priča postoji i za pristup otvorenom moru, gdje nam
Hrvatska nudi (hvala ne treba) pristup otvorenom moru, ali ne nudi upravljanje
teritorijalnim vodama i otvorenim morem, odakle se mogu ubirati značajna
budžetska sredstva. Tamo gdje jedna suverena država ima pravo svojim zakonima urediti postupanje u tim prostorima teritorijalnog i otvorenog
može i mora urediti niz prihoda kao što su carine, takse i druga ubiranja iz
prava na upravljanje pojasom teritorijalnog mora i izlazom na otvoreno more, odnosno ta je zemlja nominalni vlasnik, a time i korisnik tih morskih pojaseva. Urediti prolaze do otvorenog mora
je jedno pitanje, dok je raspolaganje tim pojasevima sasvim druga i jako profitabilna
priča. To bi Bosna i Hercegovina izgubila gradnjom Pelješkog mosta, sa jednim
silom definiranim pristupom Republike Hrvatske. Odnosno, radi se o kontroli kretanja ljudi i roba, što znači i ubiranja sredstava koja proizlaze
iz prava na teritorijalne vode i prava na otvoreno more. O tome, koliko vidim, za sada niko ne govori.
Šta je trenutna
međunarodno-pravna pozicija Bosne i Hercegovine
Prvi
element jeste odluka Banditerove komisije, koja je utvrdila granice shodno
AVNOJ-evskom razgraničenju i gdje postoji prvi važan ulazni pravni element.
Drugi od njih je Sporazum Izetbegović-Tuđman iz 1999. godine koji je utvrdio
granicu između Bosne i Hercegovine sa susjednom Hrvatskom. Kako god, svaki
sporazum koji utvrđuje granice je na snazi, bez obzira da li je ratificiran ili
ne, kao ulazni podatak o teritorijalnom razgraničenju i traje sve dok se
predmetne zemlje drugačije ne dogovore. Zašto je ovo važno? Zato što se od ovih
ulaznih podataka, izračunava količina ili opseg priobalnog pojasa,
teritorijalnih voda i otvorenog mora koje pripadaju Bosni i Hercegovini, na šta
ona ima pravo, a samim tim i da svojim zakonima uređuje šta se u tim morskim
pojasevima tačno dešava, posebno kako se i u kojoj količini obavlja ubiranje finansijskih sredstava. To Hrvatska
trenutno ne poštuje. Još tačnije, ovdje se ne radi o tome da Bosna i Hercegovina
ima pravno pristupa otvorenom moru, nego se radi o pravima iz UNLOS-a da ova
zemlja ima pravo uređivati pravila igre u tim pojasevima i to, recimo, na
način da određuje tarife za sidrište, lov ribe, carine i druge takse za korištenje tog
dijela mora. To znači kako nesmetan prolaz ka otvorenom moru nije samo
određen time da se tuda može nesmetano prolaziti, nego se radi o tome da Bosna
i Hercegovina svojim zakonima može uređivati sve aspekte i ubiranja koja iz toga proizlaze.
Šta je onda problem?
Prvi
od njih se odnosi na to da Hrvatska ne poštuje Sporazum Izetbegović-Tuđman o
razgraničenju, koje tretira i taj predio, recimo kome pripadaju Mali i Veliki
Školj, jer se od tih tačaka izračunavaju teritorijalne vode i pristup otvoreno
moru. Drugi problem, nije samo visina mosta i ko tuda može proći, nego je i taj
ko u teritorijalnim vodama i izlazu na otvoreno more može zakonom uređivati
pravila u tim pojasevima. O tim suverenim pravima se radi. Znamo da je Hrvatska uredila svoje teritorijalne vode, na
taj način, da one idu do plaže u Neumu, što znaći da kad ste na plaži u Neumu,
tad ste u BiH, ali čim zaplivate, tad ste u Hrvatskoj, što je jako intrigantno
i to tako, jednostavno, ne može. Bilo bi dobro da je Bosna i Hercegovina sačinila
neki prostorni plan, u kojem postoji plan izgradnje luke negdje u tom 25km dugom
priobalnom području sa izgradnjom cestovne infrastrukture prema sjeveru zemlje, pa da se
kaže da se time želi suvereno upravljati, a samim tim i teritorijalnim vodama i
otvorenim morem, jer zašto bi neko dovozio naftu u luku Ploče u Hrvatskoj, a ne
u neku luku u Bosni i Hercegovini, pa na taj način pružio materijalnu, budžetsku korist ovoj zemlji. To zahtijeva plan izgradnje putne infrastrukture
i izgradnju luke na domaćem području, što bi bilo jako dobro. Tako bi priča
bila ojačana.
Šta je izlaz iz ove
situacije?
Pisanje
pisama bilo kome, zasigurno nije. Ovdje se radi o dva aspekta – diplomatskom i
pravnom. U diplomatskom aspektu, bilo bi dobro da se uzme sva raspoloživa i
validna dokumentacija i ode pravo u Brisel, lično, kako bi se to Europskoj
komisiji prezentiralo. Od dopisivanja nema ništa. Pod validnom dokumentacijom
treba uzeti samo ono što su nadležni organi utvrdili i s time otići u Brisel pa
to tamo njima prikazati. To je Hrvatska uradila, zašto mi nismo? Drugi dio se
tiče pravnih elemenata, od kojih jedan može biti pokretanje sporova pred
nadležnim međunarodnim sudovima, u našem slučaju je najvažniji onaj u Hamburgu,
ali za to treba politička odluka. Temeljiti spor na nekim ranijim odlukama
nadležnih organa Bosne i Hercegovine možda i može proći, ali bi bio jako
naivan pristup. Više sam sklon kombiniranom diplomatskom i pravnom djelovanju,
ali to već nije priča za bilo koga. To trebaju raditi kvalificirane osobe.
Piše: dr Slaven
Kovačević
No comments:
Post a Comment