U ovome tekstu, nastojaću da vam ukratko približim osnovna ljudska prava u Bosni i Hercegovini, sa posebnim osvrtom na različite, važeće, propise koji ovaj segment uređuju. Nije to uopće teška, niti složena priča, pa ću se radi svih vas držati tih domaćih, ali i onih međunarodnih propisa koji govore o zaštiti ljudskih prava i temeljnih sloboda, te sve to promatrati kroz dosadašnju ulogu različitih vlasti ili političkih elita. Ideja koja me vodi za pisanje ovoga teksta je da sve vas potaknem na razmišljanje o ljudskim pravima i kako se prema tome odnosi ono što zovemo vlast ili ono što zovemo opozicija. Posebno ćemo prikazati odnos međunarodnih propisa sa ovim propisima što se u Bosni i Hercegovini primjenjuju, sa istovjetnim ciljem, da vlastitom percepcijom izgradite stav da li u zemlji ima ili nema zaštite ljudskih prava.
Šta o ljudskim pravima kaže
Dejtonski mirovni sporazum?
Da bismo bili do kraja konzistentni,
ovaj dio teksta započnimo onim što je Ustavni sud BiH, utvrdio u svojoj odluci
5/98-III u kojoj se kaže: »Stoga se član 31. Bečke konvencije o ugovornom pravu
– koja utemeljuje opći princip međunarodnog prava, a ti principi su, prema
članu III/3(b) Ustava BiH ‘sastavni dio pravnog poretka Bosne i Hercegovine i
entiteta’ - mora primjenjivati u tumačenju svih njegovih odredbi, uključujući i
Ustav BiH.« To vam ukratko znači, kako je Opći okvirni mirovni sporazum iz Dejtona
na snazi u Bosni i Hercegovini, kao međunarodni ugovor koji se u skladu sa
Bečkom konvencijom o ugovornom pravu mora primjenjivati u cjelosti. Odnosno,
samo oni njegovi dijelovi koji nisu potpisani na prevaru ili pod prisilom, o
čemu ćemo nešto kasnije, ali za sada ćemo govoriti o tome kako je Dejtonski
mirovni sporazum, da ga tako kolokvijalno nazovemo, uredio oblast zaštite
ljudskih prava. To je uređeno Aneksom 6. Dejtonskog mirovnog sporazuma. Jeste
li ikada čuli bilo koga iz bosanskohercegovačke politike da je spomenuo Aneks
6? Jeste li čuli OHR da je nekada spomenuo Aneks 6? Jeste li čuli nekog iz međunarodne zajednice
da je spomenuo Aneks 6? Kad sve zajedno saberete, odgovor je samo jedan –
niste. Postavlja se pitanje zašto niste?
Dakle, taj Aneks 6. Dejtonskog mirovnog
sporazuma govori isključivo o zaštiti ljudskih prava i to u svome članu I, na
način da se mora obezbjediti najviši nivo zaštite ljudskih prava, u skladu sa
međunarodnim aktima, posebno u skladu sa Europskom konvencijom o zaštiti
ljudskih prava i temeljnih sloboda. Svi međunarodni akti koji trebaju poslužiti
za zaštitu ljudskih prava nabrojani su u dodatku Aneksa 6. i ima ih 16. To vam ukratko
znači da su međunarodni propisi kojim se utvrđuje način zaštite ljudskih prava uređeni Dejtonskim mirovnim sporazumom i na to
su se obavezale sve njegove potpisnice, što znači da sve one zajedno imaju
podjednaku odgovornost na poštivanje ljudskih prava u BiH, utvrđenih međunarodnim
aktima, pa je već postalo veoma smiješno kada, na primjer, Ivica Dačić ministar
vanjskih poslova Srbije govori da će poštovati sve što se dogovore tri naroda i
dva entiteta (a Distrikt Brčko!? ili Ostali ili građani BiH), što je preuzeo od šefa države Aleksandra
Vučića, koji to kao mantru ponavlja do besvijesti, pa onda još i predsjednica
Hrvatske, Kolinda Grabar-Kitarović hoće nešto u Bosni i Hercegovini što nije
dijelom tih istih međunarodnih propisa, te dodajmo tu još i premijera Hrvatske
Andreja Plenkovića, koji je karijeru izgradio na europskim integracijama, da
isto tako traži nešto što nije dijelom međunarodnih propisa koji se tiču zaštite
ljudskih prava. A da bude stvar još interesantnija, obje zemlje, Hrvatska i
Srbija su potpisnice Dejtonskog mirovnog sporazuma, što znači da su se obvezale
da poštuju sve njegove odredbe, uključujući Aneks 6. Meni je jako žao ako spomenuta gospoda i gospođe, nikad u životu nisu pročitala Dejtonski mirovni sporazum, jer
bi se iz njihovih izjava dalo zaključiti da očito nisu, ali je stvar veoma
jednostavna – to je važeći međunarodni ugovor i on se mora poštovati, džaba sva
ostala priča.
Naravno, reći ću vam nešto i dijelovima Dejtona koji su sporni, ali to Aneks 6. svakako nije. Zaštita ljudskih prava temeljena je na zaštiti prava pojedinca, na individualnom nivou, tako da ona nigdje i ni na koji način ne govori o tome da prava kolektiviteta nadmašuju ili imaju prednost u odnosu na individualna prava svakog građanina. Sve to zajedno znači da ovi domaći političari, bili oni vlast ili opozicija, krše Dejtonski mirovni sporazum, u čemu ih neznanje niti najmanje ne opravdava, pa onda k tome još i kršenje i od strane Hrvatske i Srbije, na isti način. Svi zajedno zanemaruju, zaobilaze ili krše Aneks 6. Dejtonskog mirovnog sporazuma.
Naravno, reći ću vam nešto i dijelovima Dejtona koji su sporni, ali to Aneks 6. svakako nije. Zaštita ljudskih prava temeljena je na zaštiti prava pojedinca, na individualnom nivou, tako da ona nigdje i ni na koji način ne govori o tome da prava kolektiviteta nadmašuju ili imaju prednost u odnosu na individualna prava svakog građanina. Sve to zajedno znači da ovi domaći političari, bili oni vlast ili opozicija, krše Dejtonski mirovni sporazum, u čemu ih neznanje niti najmanje ne opravdava, pa onda k tome još i kršenje i od strane Hrvatske i Srbije, na isti način. Svi zajedno zanemaruju, zaobilaze ili krše Aneks 6. Dejtonskog mirovnog sporazuma.
Dakle, Aneks 6. kaže da se u
Bosni i Hercegovini mora obezbijediti najviši stepen zaštite ljudskih prava, u
skladu sa 16. međunarodnih akata koji ovu oblast uređuju i koji imaju direktnu
primjenu u zemlji. Nadležnost za takvo nešto data je Komisiji za ljudska prava koja
se sastoji od Doma za ljudska prava i Ombudsmena Bosne i Hercegovine. Vjerovatno
ste čuli za oba ova tijela, ali nekako nam je najbliži Ured ombudsmena Bosne i
Hercegovine, kojem je posao da se bavi slučajevima narušavanja ljudskih prava,
da obavlja istrage u tome i da mu se ne može zabraniti pristup svim
dokumentima, makar oni bili i tajni. Ni Dom ni Ured ombudsmena nema izvršnu
funkciju niti može izricati sankcije, ali on imaju dva jako važna zadatka da
vrše nadzor nad zaštitom ljudskih prava i da o tome obavještaju nadležne organe vlasti i sudske organe. Kako je Komisija za ljudska prava u
međuvremenu transformirana, a Ured ombudsmena BiH je posebnim zakonom uređen
kao institucija Ombudsmena Bosne i Hercegovine, ovo je tijelo postalo jako
važno u provjeri stepena zaštite ljudskih prava u zemlji. Odnosno, njegov je
zadatak da se bavi predmetima o mogućim kršenjima ljudskih prava i kada se
predmet okonča, dostavljaju nadležnom organu vlasti akt o tome kako treba da
postupi, kao i nadležnim sudskim organima kada se organi vlasti ogluše. Naizgled
sve lijepo zvuči, samo što ima još jedan dodatak, a tiče se toga da se
izvještaj o povredi ljudskih prava dostavlja i OHR-u, kao konačnom tumaču
civilnog aspekta Dejtonskog sporazuma, u šta Aneks 6. svakako spada. Sad se javlja osnovno pitanje – kako onda u
zemlji uopće mogu postojati kršenja ljudskih prava kada imamo instituciju
zaduženu da to štiti, imamo organe vlasti, sudske organe i na kraju OHR? Očito
da percepcija svih pobrojanih i potreba zaštite ljudskih prava nije na odgovarajućem
nivou, samo što je problem složeniji. Iako možda grubo zvuči, kada Bosna i Hercegovina postane kandidat za Europsku uniju, onda će se stepen kršenja ljudskih prava promatrati statistički, pa ako statistika kaže da je toga mnogo, ova će zemlja imati ozbiljan problem u svojim koracima ka članstvu u Europskoj uniji.
Šta o tome kaže Ustav Bosne i Hercegovine?
Uopće ne želim ulaziti u bilo
kakvu polemiku sa razno raznim tumačima Ustava BiH, ali ono što je nepobitna
činjenica, odnosi se na to da je u tom temeljnom aktu Bosne i Hercegovine rečeno u
preambuli, da u onoj istoj preambuli iz koje pojedine političke elite koriste
pola rečenice iz jedne alineje da bi ukazale na važnost kolektivnih prava, što
je apsolutno netačno, odnosno u toj cjelokupnoj preambuli se kaže da je Bosna i
Hercegovina, ovakva kakva sada jeste, utemeljena na principima ljudskog dostojanstva,
slobode jednakosti, u skladu sa međunarodnim humanitarnim pravom i na kraju u skladu
sa međunarodnim konvencijama za zaštitu ljudskih prava. Tako piše u toj
preambuli Ustava BiH. Onda ojačano još više, piše u poglavlju II, kako se ljudska
prava trebaju zaštiti i to veoma precizno u članu II/2, gdje je utvrđeno da se
Europska konvencija za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda direktno
primjenjuje u Bosni i Hercegovini i da ona ima prednosti u odnosu sve druge
zakone, a ja sam slobodan reći i odnosu na Ustav Bosne i Hercegovine (taj
termin »all other law« u prevedenom značenju iz oblasti anglo-saksonskog prava
jednostavno znači u odnosu na bilo koji drugi propis u šta se uključuje Ustav BiH).
Pa onda, pored toga, imate dva aneksa na Ustav BiH, da, jasno govorim, dva
aneksa na Ustav BiH, koja nisam do sada čuo da je neko iz političkog života pominjao. U tom aneksu
I, na Ustav BiH, što je zapravo sastavnim dijelom ustava, pobrojane su i druge
međunarodne konvencije koje se direktno primjenjuju u Bosni i Hercegovini.
Dakle, njih 15, plus Europska konvencija za zaštitu ljudskih prava i temeljnih
sloboda, iz poglavlja II Ustava BiH. Šta je onda problem? Jednim dijelom
političke elite, koje svoj posao rade dozirano, jer ne poštuju niti Ustav BiH u
dijelu koji se tiče zaštite ljudskih prava, a drugim dijelom jer Ustavni sud
BiH, koji nije tumač nego zaštitnik Ustava BiH, koristi po pola nekog člana ili
rečenice, kako bi se dodvoravali političkim elitama, koje su imenovale ustavne
sudije. Jasno je kako Ustav BiH u jednom dijelu (poglavlju II) govori o zaštiti
ljudskih prava, a u drugom dijelu (recimo u poglavlju V) nešto sasvim drugo. Pitanje zašto
se onda Ustavni sud BiH, opredjeljuje samo za poglavlje V, a zažmiri na
postojanje poglavlja II u istom Ustavu BiH ima svoj jasan odgovor –
dodvoravanje (opet) političkim elitama, koje su imenovale ustavne sudije, gdje
se vidno previdi postojanje onog dijela Ustava BiH koji se bavi pitanjem
zaštite ljudskih prava. Zašto mislim da se ustavne sudije nekom dodvoravaju?
Zato jer tamo ima ustavnih sudija koje su do svoga imenovanja, imale članske
kartice političkih stranaka, pa onda te iste stranke napuštale nakon imenovanja
za ustavnog suca. E sad, ako neko želi reći, kako se radi o neutralnim i depolitiziranim
sucima, onda ja moram postaviti jednostavno pitanje – zašto je u pitanju
Izbornog zakona BiH prihvaćena apelacija samo Bože Ljubića, a sve druge su bile
odbijene ili odbačene kao nedopuštene? Odgovor na ovo pitanje, sve jasno
govori. Ustav BiH nije sastavljen samo od onih dijelova koji odgovaraju
političkim elitama, već ima i one dijelove koji se tiču zaštite ljudskih prava,
gdje je sasvim jasno da je članovima II//2, II/2 i X/2 utvrđeno da ne može doći do donošenja
zakona kojim se krše ljudska prava i temeljne slobode, niti se Ustav BiH može
izmijeniti na takav način da se zanemare ljudska prava i temeljne slobode. To Ustavni
sud BiH, prečesto zaboravi.
Šta o ljudskim pravima kažu
europske institucije?
Prva je impresija da imamo 4
(četiri) presude Europskog suda za ljudska prava iz Strazbura u predmetima:
Sejdić-Finci, Zornić, Pilav i Šlaku protiv Bosne i Hercegovine radi kršenja
ljudskih prava, sve one su dobivene u korist pomenutih apelanata. Zašto je ovo važno?
Zato što Europski sud za ljudska prava iz Strazbura postoji na osnovu Europske
konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda, pa kako je ta konvencija dijelom
Dejtonskog mirovnog sporazuma, onda je
nepoštivanje tih presuda ništa drugo nego kršenje Dejtona, kako od strane
domaćih političkih elita, tako i od strane Ustavnog suda BiH, koji prečesto
zaboravlja na član II/2 Ustava Bosne i Hercegovine, koji kaže da ta europska
konvencija ima prednost u odnosu na sve domaće propise, a to onda znači i kako
presude Europskog suda za ljudska prava imaju prednost u odnosu na sve domaće
propise. Da pojednostavimo. Europski sud za ljudska prava ustanovljen je
Europskom konvencijom za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda, koja se
nalazi i u Aneksu 6. Dejtonskog mirovnog sporazuma, kao obavezujuća, što znači
da je njenim zaobilaženjem, kršenjem ili nepoštivanjem presuda Europskog suda
za ljudska prava došlo do povrede Dejtonskog mirovnog sporazuma. Isto tako,
došlo je i do povrede Ustava BiH, odnosno njegovog člana II/2, jer su presude Europskog
suda za ljudska prava (u predmetima Sejdić-Finci, Zornić, Pilav i Šlaku)
utvrđene Europskom konvencijom za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda,
pa su one zato i ustavom utvrđene kao obavezujuće.
Da sad malo ovo dignemo na još
viši nivo? Međunarodno pravo kaže, nedvosmisleno, da su međunarodni sporazumi
ili dijelovi međunarodnih sporazuma koji su potpisani pod prislilom ili na
prevaru, zapravo ništavni. Tačan latinski izraz je: vi, clam , praecartio. To
bi značilo, da ako nešto potpišete na međunarodnom planu, u najboljoj želji, sa
najboljom voljom, ali pod prisilom, da taj dio sporazuma nema pravnu snagu. Da
bi to imalo svoju pravnu potvrdu, trebalo bi da tako nešto kaže neki od
nadležnih sudova. Pa ćemo ovdje navesti ono što je presudio Europski sud za
ljudska prava iz Strazbura u predmetu »Zornić«
„Sud je primijetio da je u vrijeme kada su donesene sporne ustavne
odredbe na terenu došlo do vrlo krhkog primirja, te da je cilj tih odredbi bio
da se zaustavi brutalni sukob obilježen genocidom i „etničkim čišćenjem“ (vidi
ibid., tačka 45). Priroda tog sukoba bila je takva da je bilo neophodno
pristati na „konstitutivne narode” kako bi se osigurao mir (ibid.). Međutim
sada, više od osamnaest godina nakon završetka tragičnog sukoba, ne može
postojati bilo kakav razlog za održavanje na snazi spornih ustavnih odredbi.
Sud očekuje da će se bez daljeg odgađanja uspostaviti demokratsko uređenje.“
Dakle, Europski sud za ljudska
prava, nedvosmisleno utvrđuje da su sporne odredbe donesene, kako bi se došlo
do krhkog primirja zaustavio brutalni
sukob obilježen genocidom i etničkim čišćenjem, pa da je priroda takvog sukoba
bila da je bilo neophodno pristati na konstitutivne narode, odnosno pod
prisilom se na to pristalo. Znači, sporne ustavne odredbe i »konstitutivni narodi« po međunarodnom pravu, ne bi trebali imati pravnu snagu uopće, jer su doneseni pod prisilom. Kako se ovdje taj termin »konstitutivni narodi«
koristi sa željom da se dosegnu viša prava od onih garantiranih Europskom
konvencijom za zaštitu ljudskih prava i temeljnih
sloboda, što je nemoguće iz dva razloga: prvi jer nema viših prava od onih koja
su utvrđena Konvencijom i drugi, što se tim »višim pravima« krše ljudska prava
i temeljne slobode i da stvar bude još gora, u suprotnosti su sa presudama
nadležnog europskog suda. Još preciznije. Europska konvencija za zaštitu
ljudskih prava i temeljnih sloboda tretira samo individualna građanska prava,
ne bavi se pravima kolektiviteta. To svakako ne znači da svaki građanin nema
pravo da iskaže pripadnost nekom od kolektivnih identiteta, jer to svakako
spada u ljudska prava, ali prava tih kolektivnih identiteta ne mogu i ne smiju nadilaziti
osnovna ljudska prava. Zato često kažem, kako taj sporni termin »konstitutivni narodi«
jeste preuzet iz totalitarnih režima, u ovome konkretnom slučaju iz ustava
nekadašnjeg SSSR-a iz 1924. i 1936. godine, kojim je utvrđeno da su prava konstitutivnih
naroda iznad građanskih prava i da se svaki pojedinac mora povinovati pravima
konstitutivnih naroda (razmislite o analogiji sa sadašnjim sistemom). Zašto kažem da je to proizvod totalitarnih režima? Jednostavno,
jer se radilo o jednopartijskim sistemima bez bilo kojeg oblika demokracije i
zato što je to u suprotnosti sa sadašnjim europskim demokratskim principima,
odnosno u suprotnosti sa Europskom konvencijom za zaštitu ljudskih prava i
temeljnih sloboda. Ima tu otpora kod domaćih aktera, što političkih, što
intelektualnih, kojim želim poručiti nešto jako jednostavno – da nisu imali
u prethodnom sistemu priliku dolaziti u dodir sa literaturom koja tretira totalitarne režime, kao što je režim iz SSSR-a, pa zbog toga nemaju dovoljna znanja o spornom
terminu »konstitutivni narodi« što nije niti AVNOJ, niti ZAVNOBIH, niti bilo
šta što bi imalo dodir sa osnovnim postulatima zaštite ljudskih prava i
temeljnih sloboda. Meni je sasvim jasno da u prethodnom sistemu nije bilo moguće
doći do takve literature, posebno one koja kritički razmatra totalitarne
sisteme, a među njima i one iz nekadašnjeg SSSR-a, tako da vraćanje na
»konstitutivne narode« da bi neko imao veći stepen kolektivnih prava, u odnosu
na ono što propisuje Europska konvencija za zaštitu ljudskih prava i temeljnih
sloboda koja se bavi isključivo zaštitom ljudskih prava na individualnom nivou je korak unazad u odnosu na euro-atlantske integracije.
U svakom slučaju, sporni »konstitutivni narodi« su sredstvo za sistemsku
diskriminaciju jer si time krše ljudska prava i temeljne slobode, nisu dijelom europskih propisa za zaštitu ljudskih prava i
trebaće ih se već nekad napustiti.
Šta je zaključak?
U Bosni i Hercegovini nema
dovoljnog stepena zaštite ljudskih prava i temeljnih sloboda iako je to uređeno
Dejtonskim mirovnim sporazumom i dijelom Ustava BiH. Razlog tome možemo pronaći
u tome da domaće političke elite nisu spremne da uđu u širi prostor zaštite
ljudskih prava, onako kako to uređuju međunarodne konvencije, jer bi to za njih
značilo manje političke moći. Ovaj sadašnji sistem, nekako naizgled liči na
feudalno stanje (ovaj sam termin iskoristio prije više od godinu dana) gdje
postoji jedan feudalni vlastelin ili veleposjednik (recimo predsjednik
političke stranke) kojem je naizgled lakše vladati cijelom etničkom grupom
odjednom i sa jednog mjesta, nego sa oko 4 miliona stanovnika Bosne i Hercegovine
u okviru temeljnih demokratskih principa. Što bismo drugo mogli očekivati od
predsjednika političkih stranaka koji su postajali predsjednici svojih stranaka
bez glasanja, aklamacijom, kao jedini kandidati za tu poziciju, u čemu nema
niti truna temeljnih demokratskih principa. Njima su principi zaštite ljudskih
prava i temeljnih sloboda strani pojmovi, toliko strani da se oni od njih
plaše, jer kako bi oni bili predsjednici političkih stranaka kada bi se svako mogao
kandidirati za tu poziciju, gdje bi bio izabran onaj koji u okviru
temeljnih demokratskih principa, dobije najviše glasova. Oni su spremni
pogaziti sva ljudska prava i temeljne slobode, samo da bi postali predsjednici
političkih stranaka, a onda isti princip prenijeli i na političku scenu gdje se
biraju predstavnici građana ili onih koji glasaju na izborima, a ne predstavnici kolektiviteta. To je za njih
previše strašljiva mogućnost, koja ih dovodi do takvoga stanja da su spremni
ovu zemlju zakočiti u euro-atlantskim integracijama, jer bi to za njih značilo
da više ne mogu dirati etnička osjećanja svoga biračkog tijela, kojem
kontinuirano uzimaju osnovna ljudska prava, zarad njihove predsjedničke,
političke moći koju temelje na izazivanju straha kod svoga glasačkog tijela. To je sva suština gaženja ljudskih prava i temeljnih sloboda, u
šta svakako spada i sloboda da se svako može kandidirati za bilo šta i glasati
za bilo koga na izborima. Sa jedne strane imamo feudalno stanje veleposjednika,
a sa druge moderne demokratske principe, recimo one iz europske pravne
stečevine, u što svakako spada i Europska konvencija za zaštitu ljudskih prava
i temeljnih sloboda. Šta je vaš građanski, individualni izbor - feudalizam ili demokratsko okruženje, to je pravo
pitanje?
Piše: dr Slaven Kovačević
HERCEG-BOSNA je naš PONOS !
ReplyDeletemost na pelješcu je dobio ime: MOST ČASNE HERCEG-BOSNE i SVETOG GENERALA PRALJKA ! elhamdulila,...
Vjerovatno je nekome i Hitler ponos a znamo sta je sud historije rekao o njemu! Zabluda je stanje opijatskog karaktera.
Delete