Za televiziju TVSA, govorio sam
ponešto o izbornom pragu. Kod nas, u Bosni i Hercegovini izborni prag (cenzus) je
3%, što je manje nego u zemljama
okruženja, pa i u zemljama Europske unije, gdje je izborni prag najmanje 5%. Ovako mali izborni prag, smatram
svojstvenim udarom na demokratske principe, odnosno takav mali cenzus stvara
pretpostavke za manipuliranje izbornim sistemima u korist vječitih političkih
klijentelista.
Izborni prag ili cenzus u svim
normalnim državama je najmanje 5%, čime se ostvaruje jača i okrupljena
politička scena, u kojoj se mogu stvarati kvalitetne koalicije koje tvore
vlast. U Bosni i Hercegovini izborni prag je 3%, što stvara takav izborni
ambijent da na predstojećim izborima imamo 120
političkih aktera (70 političkih stranka, 30 koalicija i 20 nezavisnih
listi), učesnika izbora, što za zemlju od 3.5 miliona stanovnika smatram bolesno
prevelikim brojem učesnika izbora. To za posljedicu ima takvu količinu
zbunjivanja izbornog tijela i malu izlaznost na izborima, jer se stvara osjećaj
kako su svi isti, vođeni osobnim motivima da uđu na budžetsko finansiranje i
plaće, gdje se skoro nikako ne vodi briga o građanima ove zemlje.
Izborni prag od 3% služi samo za
dvije stvari. Prva, da kada se ne slažeš sa svojim stranačkim šefom napraviš
sebi političku stranku i, drugu, u kojoj ćeš izvjesno biti predsjednik
iste, pa onda na izborima nastojiš da iskoristiš taj mali izborni prag i
uđeš u neki od organa vlasti i na taj način na budžetsko finansiranje svoje,
novoformirane male stranke, ali istovremeno obezbijediš sebi i sigurnu
budžetsku plaću. To nije demokracija, već njena klasična zloupotreba.
Bolja ideja, bila bi
ustanovljenje izbornog praga od 5%, kao što je to u svim zemljama okruženja, pa
i šire u Europi, što služi okrupljivanju političke scene na koristan i demokratski
način, kako bi se izbjegli svi mogući slučajevi, kada jedan zastupnik sa 3.01%
ostvarenog izbornog rezultata, uđe u zakonodavni organ vlasti i postane
»jezičak na vagi« u formiranju vlasti, koju ucjenjuje vlastitim interesima
nastojeći sebi obezbijediti što veći financijski profit. To tek nije
demokracija, već njena klasična zloupotreba.
Svjestan sam kako ovom otpor
pružaju oni koji vode računa o zastupljenosti u organima vlast bh. entiteta
Republika Srpska, gdje na bazi izbornog praga od 3% ostvare jedan mandat i uđu
na budžetsko finansiranje, a da pri tome nemaju nikakvu važniju ulogu u
političkom odlučivanju. Dakle, njima i ovaj sadašnji prag od 3% predstavlja
teškoću, ali ih ne sprječava da uđu na budžetsko finansiranje stranke i sebe
lično. To je opet, svojevrstan klijentelizam.
Zato bi izborni prag od najmanje
5% donio takav ambijent da se započne okrupljivanje političke scene u cijeloj
Bosni i Hercegovini, a samim tim i u bh. entitetu Republika Srpska, jer sa 5%
izbornog rezultata imate veći stepen učešća u vlasti, koje nije puki klijentelizam već nešto mnogo
ozbiljnije. U Bosni i Hercegovini svakako, a u bh. entitetu Republika Srpska
postoji jako mali broj probosanskih stranaka koji uopće mogu dosegnuti i ovih
3%, tako da bi izborni prag od 5% natjerao sve njih na probosansko udruživanje
i stvaranje ozbiljnijeg učesnika u vlasti na svim nivoima.
Kada sve ovo saberete, pomnožite
i podijelite, mnogo je korisnije imati izborni prag od 5%, kako ne bismo imali
tih prevelikih 120 učesnika izbora, od kojih je jedan značajan broj stranaka koje su nastale
na pukoj potrebi da neko napravi sebi političku stranku kako bi se uhljebio na
budžetu. Izborni prag od 5% stvara pretpostavke za okrupljivanje političke
scene i direktno smanjuje mogućnosti za politički klijentelizam, što stvara
pretpostavke za ostvarivanje kvalitetnijeg učešća u vlasti koje ne bi bilo motivirano
isključivo političkim klijentelizmom odnosno uhljebljavanju kadrova malih i politički
beznačajnih stranaka.
Pogledajte video prilog ispod:
Pogledajte video prilog ispod:
Piše: dr Slaven Kovačević
No comments:
Post a Comment