Monday, September 17, 2018

Regionalizacija ili ento-teritorijalizacija Bosne i Hercegovine


Iako je u prethodnom periodu lansirana nova ideja, prijedlog ili strategija HDZ-a, da se Bosna i Hercegovina reorganizira na način da se njena unutarnja struktura promijeni tako što bi ona imala 4 (četiri) administrativne jedinice, nisam primijetio nikakve odjeke u političkoj ili inteletkualnoj javnosti. Predlagač ove ideje nije išao u detalje na šta je konkretno mislio, ali je u javnosti plasirana ideja o tri administrativne jedinice, vrlo izvjesno mono-etničke teritorijalne cjeline plus multi-etnički distrikt Sarajevo. Ne ulazeći u motive ili političke stavove predlagača, volio bih sa vama podijeliti moje impresije, koje se odnose na to da li je tako nešto moguće, gdje ću vam na kraju teksta ponuditi i moju ideju kako bi Bosna i Hercegovina mogla biti racionalno i uspješno reorganizirana.

Šta bi prijedlog o četiri administrativne jedinice mogao značiti

Izvjesno, bez previše razmišljanja radilo bi se o 3 (tri) mono-etničke jedinice sa dodatkom distrikta Sarajevo koji bi bio multi-etnička sredina. Temelj za ovakvo razmišljanje pronalazim u izjavi dr Bože Ljubića, prilikom njegovog gostovanja u jednoj od emisija Hrvatske televizije, gdje je on kazao nešto kao da ne prihvata unitarnu Bosnu i Hercegovinu, ali da bi ova zemlja mogla biti uspješno organizirana sa tri federalne mono-etničke unitarne jedinice. Iz toga vidim jednu važnu političku zamisao. Kad se radi o multi-etničkim sredinama onda dr Ljubić i HDZ neće unitarno uređenje, ali kad se radi o mono-etničkim sredinama, onda tamo unitarno uređenje može. To nije niti najmanje konzistentna zamisao. Iz dva razloga. Prvi je da se unitarno uređenje odnosi na oblik državnog uređenja, a ne na administrativne cjeline u pojedinoj državi, tako da se unitarno uređenje može primjenjivati samo na državu, a ne na njene administrativne cjeline. Tu vam se krije ideja o teritorijalnoj podjeli Bosne i Hercegovine kroz namjeru njene federalizacije po etničkim linijama. Takva ideja ima jedan bitan problem. Bosna i Hercegovina sa svojih 3.5 miliona stanovnika i površinom od oko 51.000 km2 je premala zemlja da bi mogla biti federalizirana, niti ona ima dovoljno budžetskih sredstava da podnese takvo administrativno uređenje. Drugi problem, koji često promakne domaćoj javnosti, posebno onoj intelektualnoj, da nema jasnog pojašnjenja građanima šta je zapravo unitarno uređenje, što stvara prostor za različite političke manipulacije. Često sam o tome govorio, pa bez želje da se ponavljam, kazaću vam da postoje 3 (tri) oblika državnog uređenja: unitarno, federalno i konfederalno (državna zajednica), pa kada neko napada unitarno uređenje, taj se očito zalaže za preostala dva oblika uređenja – federalno ili konfederalno. To vam potvrđuje taj stav dr Ljubića, da bi se Bosna i Hercegovina trebala urediti kao federalna država, sa federalnim mono-etničkim jedinicama koje bi bile unitarno uređene. Tu se krije zamka, koju domaća javnost, posebno ona intelektualna ne primjećuje. Ako se radi o administrativnom uređenju, gdje su sastavnice unitarno uređene, onda se vidno radi o konfederalnom modelu (državna zajednica) što je ništa drugo nego priprema za podjelu i raspad Bosne i Hercegovine. Kako nema dovoljno informacija o tome šta znači prijedlog HDZ-a o reorganiziranju BiH na principu 3+1 (3 mono-etničke federalne jedinice + multi-etnički distrikt Sarajevo), dozvolite da iskažem bojazan da se radi upravo o pripremi terena za podjelu države Bosne i Hercegovine, što ja kao nezavisni intelektualac, stanovnik ove prelijepe zemlje, jednostavno ne mogu prihvatiti. Bilo je nekih ideja na drugim portalima, koje su me jako zainteresirale, ima tamo materijala za razmišljanje, ali ću o njima iznijeti svoj stav onda kada o tome dobro razmislim. Za sada, moje mišljenje sam vam predočio.

Šta je problem u toj 3+1 reorganizaciji Bosne i Hercegovine?

Prva i jako velika brana toj ideji je Opći okvirni mirovni sporazum za BiH iz Dejtona. Tačnije, dva njegova aneksa – Aneks 2 i Aneks 4. U Aneksu 2 imate utvrđenu unutarnju strukturu Bosne i Hercegovine, tako što ona ima dva entiteta – Federaciju Bosne i Hercegovine i Republiku Srpsku, s tim što je u istom aneksu, njegovom članu 5. utvrđeno da će se status Brčkog riješiti arbitražnom odlukom, što je urađeno 1999. godine donošenjem Konačne arbitražne odluke, kojom je utvrđen status Distrikta Brčko, kao jedinstvene administrativne cjeline pod ekskluzivnim suverenitetom Bosne i Hercegovine. Kada to imamo na umu, onda se Bosna i Hercegovina po unutarnjoj strukturi sastoji od: Federacije BiH, Republike Srpske i Distrikta Brčko, barem po Dejtonskom sporazumu, što nije nikad dovedeno do kraja tako što bi se to upisalo i u Ustav BiH. Aneksom 4, odnosno Ustavom BiH, koji ima potpuno ravnopravan tretman kao i Aneks 2, utvrđena je unutarnja struktura BiH, tako što ona ima dva entiteta (član I/3 Ustava BiH), s tim da bi se status Distrikta Brčkog, utvrđenog Konačnom arbitražnom odlukom trebao naknadno upisati u Ustav BiH. Kada to znamo, kao polazno stajalište, onda bi se provedba ideje „3+1“ trebala realizirati kroz izmjenu Dejtonskog sporazuma ili kroz odustajanje od njega i prelazak na nešto novo. Želim vas posjetiti da su Dejtonski sporazum potpisale: Bosna i Hercegovina, Hrvatska i SR Jugoslavija (Srbija je njen pravni slijednik) gdje se posljednje dvije države zaklinju da su garanti Dejtonskog sporazuma, a zapravo nisu, jer su one svojim potpisom sporazuma postale njegove obveznice. Dejton ima i svojih 6 (šest) svjedoka: SAD, Velika Britanija, Njemačka, Francuska, Rusija i Europska unija, koje su stvarni garanti Dejtonskog sporazuma. Kada i to uzmemo u obzir, to vam znači da bi promjena unutarnje strukture zahtijevala saglasnost svih potpisnica i garantna Dejtonskog sporazuma, što mislim da u ovome trenutku nije realno očekivati. Možda bi se mogla organizirati neka nova međunarodna konferencija o BiH, neki Dejton 2, gdje bi se utvrdio neki novi oblik unutarnje strukture za Bosnu i Hercegovinu, ali i u takvu mogućnost sumnjam, jer u sadašnjim geopolitičkim okolnostima teško bi se mogla doseći saglasnost za takvo nešto. Zato je Bosna i Hercegovina „Captured state“ (Zarobljena država) jer bi izmjena Ustava BiH, odnosno Aneksa 4 Dejtonskog sporazuma, zahtijevala, očito, saglasnost potpisnica i garanta Dejtona. Svaka izmjena Ustava BiH, potpada pod izmjenu Aneksa 4, što je moguće jedino uz širu saglasnost domaćih i međunarodnih političkih aktera.


Šta je moj prijedlog?

Potpuno svjestan da sam u gornjem dijelu teksta rekao da izmjena unutarnje strukture Bosne i Hercegovine, zahtijeva izmjenu njenog ustava, a kako je to Aneks 4 Dejtonskog sporazuma, onda i njegovu korekciju, biću dovoljno slobodan da vam ponudim ideju za razmišljanje. Moje je razmišljanje da bi Bosna  Hercegovina bila najracionalnije uređena sa samo dva nivoa vlasti: 1. nivo lokalne samouprave (općinske i gradske vlasti) i 2. državni nivo. Smatram kako je taj srednji (entitetski) nivo vlast izvor svih problema i poteškoća u uspješnom funkcioniranju Bosne i Hercegovine, počev od toga da je taj srednji nivo vlasti i budžetski najzahtjevniji, najskuplji, pa do političkih aspekata jer se o tom nivou vlasti konstantno lome koplja i sučeljavaju politički stavovi. Na ovaj način, sa samo dva nivo vlasti, oslobodila bi se značajna budžetska sredstva, koja ne bi išla na plaćanje jako obimne administracije i koja bi se onda, tako oslobođena mogla iskoristiti na razvojne projekte. Time bi prestale bespotrebne etno-političke priče i nadmetanja oko tog srednjeg nivoa vlasti. Isto tako, tada bi se stvorile pretpostavke da se Bosna i Hercegovina regionalizira, ali ne tako što bi regije bile administrativne cjeline, nego ekonomski povezana područja, povezana ekonomskim specifičnim elementima, u kojima bi veoma lako mogla biti ugrađena razvojna komponenta. Ponavljam, takve regije ne bi bile administrativne cjeline, što znači da one ne bi imale svoju vlast, već bi bile ekonomski i funkcionalno uvezane regije. Podsjetiću vas kako je regionalizacija jedan od europskih standarda, posebno ako je to ekonomski koncipirana regionalizacija. Evo to je moja ideja, koju želim suočiti sa idejom „3+1“ koja bi dodatno otežala unutarnje okolnosti, umjesto da ih relaksira. Bilo bi dobro da se, napokon, odmaknemo od etničkih politika, koje konstantno unose podjele i razdor u Bosni i Hercegovini, tako što bismo prešli u područje ekonomskih tema i na taj način organizirali ovu zemlju.



Piše: dr Slaven Kovačević

No comments:

Post a Comment