Monday, September 3, 2018

Promjena ili korekcija granica na Balkanu neće biti


Ovih dana, svjedoci smo različitih političkih stavova u vezi ideje da Srbija i Kosovo postignu dogovor i to na način da bi moglo doći do međusobne korekcije granica ili razmjene teritorija, izvjesno po etničkim linijama. Odjeci koji dolaze iz međunarodne zajednice su različiti, gdje veći dio nje nije na liniji korekcije granica, dok jedan manji dio njih smatra svako rješenje prihvatljivim, nazivajući to kreativnim rješenjima. Da bismo u ovome tekstu, vama mojim dragim čitaocima, približili elemente koji se javljaju, posebno one iz međunarodnog prava, koristićemo samo važeće međunarodne odluke. Suština ove priče odnosi se samo na to da se u cijelu priču nepotrebno i pravno neosnovano uključuje Bosna i Hercegovina, pa ćemo tome posvetiti najveći dio pažnje. Ponovimo još jednom da korekcija granica na Zapadnom Balkanu neće biti.

Zašto je važna Badinterova arbitražna komisija i šta ona znači?

Arbitražna komisija u okviru Mirovne konferencije o Jugoslaviji (to je njen tačan naziv), sa kolokvijalnim naslovom Badinterova komisija, osnovana je avgusta/kolovoza 1991. godine od strane Vijeća ministara Europske ekonomske zajednice, sa pet članova, predsjednika ustavnih sudova iz zemalja te zajednice, kojom je predsjedavao francuz Robert Badinter.  Arbitražna komisija donijela je 10 mišljenja u periodu 1991-1992 i dodatnih 5 mišljenja tokom 1993. godine. Ono što je važno da, pored nastojanja tadašnje SR Jugoslavije da ospori nadležnost Badinterove komisije, njena mišljenja i odluke dobila su status akta općeg međunarodnog prava i to res judicata ili preciznije da se radi o stvari koja je presuđena, što znači da se o istoj stvari ne može ponovno odlučivati. Ono što je najvažnije za »slučaj korekcije granica« utvrđeno je Mišljenjem 3, tačnije da se granice nekadašnjih republika unutar SFRJ smatraju međunarodnim granicama, onda kada dođe do disolucije nekadašnje države. Kako se u međunarodnom pravu jasno kaže da se granice između država mogu uređivati samo na dva načina: međusobnim dogovorom ili ako njega nema, arbitražnom odlukom. Ima i onih koji misle da se granice između država mogu utvrđivati, pa i mijenjati ratom, vojnim postupkom, što je jedna nerealna mogućnost u međunarodnom pravu. Dakle, ono što nas interesira iz Badinterove komisije, sadržano je u Mišljenju 3. koje koristeći načelo međunarodnog prava Uti possidetis juris (onako kako posjeduješ) kao pravni osnov uzima Ustav SFRJ iz 1974. godine, kojim su utvrđene granice tadašnjih republika onako kako je to utvrdio AVNOJ na svome zasjedanju iz 1945. godine kazujući o granicama BiH u skladu sa odlukama Berlinskog kongresa, pa se tako često koristi i termin »AVNOJ-evske granice.« Bez obzira, ono što je jako važno odnosi se na to da je Badinterova komisija kao ad-hoc arbitražno tijelo, osnovano od strane Europske ekonomske zajednice (koja će kasnije prerasti u Europsku uniju) u okviru Mirovne komisije o Jugoslaviji, svojom arbitražom utvrdila postojanje međudržavnih granica između republika nekadašnje SFRJ, odnosno da su granice utvrđene i trajaće sve dok se zainteresirane države drugačije ne dogovore. Kako međusobnog dogovora nema, onda su granice već utvrđene, postoje i njihova promjena nije moguća bez dogovora zainteresiranih država.

Kakvo je onda stanje na terenu?

Veoma jednostavno rečeno, granice su već utvrđene na način da se u teritorijalnim zahvatima pojavljuju markiranja međudržavnih granica, dok postoje predjeli gdje su granice uređene tako što se slijede prirodne linije toka rijeka i to tako da granica ide sredinom tih rijeka, koje razdvajaju države. Još preciznije, prikazaćemo na dva primjera: granica između BiH i Hrvatske, ide sredinom rijeke Save, dok u drugom primjeru, granica između BiH i Srbije ide sredinom rijeke Drine i to će trajati sve dok se države drugačije ne dogovore, a ako se ne dogovore, ostaje na snazi odluka Badinterove arbitražne komisije. Problematiziranje granice sa BiH, od strane Srbije, vidno je izazvano prirodnim resursima  koje nudi rijeka Drina, posebno u dijelu dvije hidrocentrale, koje je Srbija neosnovano uzela sebi na korištenje. Kako će teško biti postignut neki dogovor između BiH i Srbije o nekom novom razgraničenju, bilo bi pošteno od Srbije da, poštujući akte međunarodnog prava, uđe u pregovore sa BiH oko hidrocentrala na rijeci Drini, a ne oko korekcije granice. Nešto slično imamo i u slučaju Hrvatske i Pelješkog mosta, gdje pored odluke Badinterove arbitražne komisije, imamo i dogovor Izetbegović-Tuđman iz 1999. godine, kojim su preciznije utvrđene granice između BiH i Hrvatske, posebnu u dijelu granice na moru. Kako je jedno od načela međunarodnog prava, da jednom utvrđene granice traju i postoje sve dok se ne postigne neki novi dogovor. U oba slučaja, i kod Srbije i kod Hrvatske imamo kršenje normi međunarodnog prava na štetu Bosne i Hercegovine, što nije dobar temelj za razvijanje jako potrebnih dobro-susjedskih odnosa. Zaključimo da odluke Badinterove arbitražne komisije važe, bez obzira na osporavanje i nedostatak ratifikacije susjednih država i to je jako važan ulazni podatak. Ako one smatraju drugačije, najmanje što se može učiniti je pokretanje nove arbitraže, uz saglasnost zainteresiranih zemalja, ali gdje će Bosna i Hercegovina vidno koristiti odluke Badinterove arbitražne komisije kao jak argument, posebno jer se o tome ne može ponovno arbitražno odlučivati, ali može o dijelu granica, koje neko smatra spornim, gdje će opet ono što je Badinterova komisija utvrdila biti krucijalni dokazni argument.

Šta je o ovome rekao Dejtonski mirovni sporazum?

U par rečenica, veoma jednostavno, potvrdio je kontinuitet teritorijalnog integriteta Bosne i Hercegovine, prenesenog sa Republike Bosne i Hercegovine. Podsjetimo da su Dejtonski sporazum potpisale Hrvatska i tadašnja SR Jugoslavija (Srbija je njen današnji pravni slijednik) što znači da su svojim potpisom učinile verifikaciju postojećih međudržavnih granica Bosne i Hercegovine. Pozivati se sada na neke korekcije granica Bosne i Hercegovine, recimo kako to traži Srbija, da joj se dodjeli 100 godišnja sljednost (pravo korištenja ) za hidrocentrale na Drini, samo pokazuje da su granice potvrđene, ali da pitanje korištenja hidrocentrala treba biti predmetom nekog novog međudržavnog dogovora, ali bez izmjena granica, već jedan ekonomski dogovor oko korištenja resursa Drine i raspodjele prihoda koje to donosi. Ponovimo još jednom, Dejtonskim mirovni sporazum je taj dokument između zainteresiranih država, kojim su utvrđene sadašnje granice Bosne i Hercegovine.

A pitanje Kosova?

Podsjetimo se kako je Kosovo, kao i Vojvodina, bila autonomna pokrajina u Srbiji, kako u nekadašnjoj SFRJ, pa kasnije u SR Jugoslaviji, pa u državnoj zajednici Srbija i Crna Gora, koje je 2008. godine proglasilo svoju nezavisnost. To je izvjesno izazvalo brojne reakcije Srbije, koja prema tom pitanju osim političkih stavova, vidno ima i emotivne veze, ali kako god to pitanje posmatrate, to radi Badinterove arbitražne komisije i Dejtonskog sporazuma ne može biti povezano sa Bosnom i Hercegovinom na bilo koji način. To su potvrdila najveće svjetske sile, osim Europske unije, koja kroz komesarku za sigurnost i vanjsku politiku Federicu Mogherini, na glas razmišlja da se proba korekcijom granica između Srbije i Kosova postići konačni dogovor. To je pogrešna politika. S jedne strane imamo ambiciju gospođe Mogherini da svoj mandat okonča nekim uspjehom, jer su sljedeće 2019. godine izbori za Europski parlament, šta znači da je izvjesnije očekivati da će doći do kadrovskih promjena na važnim europskim funkcijama, nego da će ostati stara postava. Zato je njena politika pogrešna, jer uz puno uvažavanje ambicije gospođe Mogherini i prijateljstva koje ona gaji prema Bosni i Hercegovini, stvaranje međunarodnog presedana u pitanju Kosova, koje svoje posljedice neće imati samo na Zapadnom Balkanu već bilo gdje u Europi, ne bi bio nimalo mudar politički potez. Autor ovih redova može, iz glave, nabrojati 4-5 kritičnih tačaka u Europi, gdje bi se mogla javiti žarišta za nove destabilizacije ako bi se stvorio presedan u međunarodnom pravu, na način da se dozvoli korekcija granica između Srbije i Kosova, izvjesno po etničkim linijama. Ako neko misli da bi se taj međunarodni presedan pojavio kao destabilizirajući i jako opasan faktor samo na Zapadnom Balkanu, taj živi u ozbiljnoj zabludi.

Pitanje dogovora Srbije i Kosova, ma koliko gospodin Vučić želio »nešto za Srbiju« neće se riješiti korekcijom granica, već je gornja granica do koje se može ići samo i isključivo međusobno priznanje Srbije i Kosova u sadašnjim granicama. Time bi Srbija ipak dobila nešto, njen sadašnji teritorijalni integritet ili bi se njena disolucija mogla nastaviti, kao jedna vrsta vidne politike kažnjavanja od strane međunarodne zajednice, za sve ono što je Srbija radila u ratovima tokom 1990- tih godina. Ako to oni sami ne vide, onda i oni imaju ozbiljan problem sa zabludom. Njihov jedini dobitak bio bi očuvanje sadašnje teritorije, minus Kosovo, što je po mom analitičkome mišljenju i krajnji domet Srbije dokle ona zapravo može dobaciti. Održavanje »zamrznutog konflikta« neće predugo trajati, a Europska unija ima mnoštvo instrumenata,  za odmrzavanje konflikta, posebno sada kada vidimo da kancelarka Angela Merkel, putem Manfreda Webera želi preuzeti dominantniju ulogu u samoj Europskoj uniji, za koju Milorad Dodik u svome najnovijem laičkom mišljenju kaže da će se raspasti. Evo ja kažem da neće i da je tome garant baš Angela Merkel. Ako gospodin Aleksandar Vučić misli kako su neke investicije i novci iz Europe sami došli u Srbiju, evo još jednog primjera zablude, jer se radi o tome da je Srbija već nešto dobila i da joj se to nešto dobiveno može početi smanjivati.


Piše: dr Slaven Kovačević

No comments:

Post a Comment