Odgovor na ovo pitanje je veoma
jednostavan – presude i odluke Europskog
suda za ljudska prava su obavezujuće za državu Bosnu i Hercegovinu. Pokušaću
vam ovo pojasniti iz ugla ustavnog uređenja Bosne i Hercegovine, kako bi to
bilo lakše za shvatiti, iako je naša zemlja članstvom u Vijeću Europe, preuzela
obaveze koje se tiču zaštite ljudskih prava u skladu sa Europskom konvencijom
za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda.
Ustavom Bosne i Hercegovine, u
njegovom članu II/2, utvrđeno je da Europska konvencija za zaštitu ljudskih
prava i temeljnih sloboda ima direktnu primjenu u Bosni i Hercegovini,
kao i da ona ima prednost u odnosu na
sva druga prava (zakone), što je svrstava u red akata višeg reda u odnosu
na sve bosanskohercegovačke zakone, pa i u odnosu na Ustav BiH. Ovo dobiva još
veću potvrdu, ako uzmemo u obzir Aneks 6
Općeg okvirnog sporazuma za mir u BiH, potpisanog u Dejtonu, gdje se u članu 1.
ovoga aneksa jasno kaže da Bosna i Hercegovina mora obezbijediti najviše
standarde u oblasti zaštite ljudskih prava u skladu sa Europskom konvencijom za
zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda. Dodatno, u Ustavu BiH piše,
čak, u članu X/2, da bilo koja izmjena Ustava BiH ne može biti u suprotnosti sa
poglavljem II važećeg ustava koji govori o zaštiti ljudskih prava. Analogno
tome, donošenje bilo kojeg zakona ne može biti na štetu bilo kojeg osnovnog
ljudskog prava utvrđenog Europskom konvencijom.
Zašto nam je sve ovo važno?
Iz jednog prostog razloga. Jer je
poglavljem II, Europske konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih
sloboda ustanovljen Europski sud za ljudska prava iz Strassburga, utvrđen
je njegov djelokrug, nadležnosti, način rada, odlučivanje i šta znače presude i
odluke ovoga suda. Članom 46. poglavlja II, utvrđeno je da su sve presude i odluke Europskog suda obavezujuće za sve strane
koje su bile u sporu. Ako to znamo, odnosno ako znamo da je Europski sud za
ljudska prava ustanovljen Europskom konvencijom za zaštitu ljudskih prava i
temeljnih sloboda, koja kaže da su njegove presude i odluke obavezujuće i sve
to sagledamo kroz član II/2 Ustava BiH, onda je jasan zaključak da se i
presude Europskog suda iz Strassburga moraju direktno primjenjivati u Bosni i
Hercegovini i da one imaju prednost u odnosu na sva druga prava ili zakone,
kao što je to, na primjer Izborni zakon BiH. Dakle, sve četiri presude
Europskog suda iz Strassburga u predmetima: Sejdić-Finci, Zornić, Pilav i
Šlaku, iznad su svakog domaćeg zakona, imaju direktnu primjenu jer se na to
članom II/2 Ustava BiH, ova zemlja obavezala. To znači da donošenje bilo kojeg
zakona, evo opet da kažem, na primjer izmjena Izbornog zakona BiH, ne može biti
u suprotnosti sa članom II/2 Ustava BiH, odnosno ne može biti u suprotnosti sa
Europskom konvencijom za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda, te najzad
ne može biti u suprotnosti sa presudama Europskog suda za ljudska prava iz
Strassburga, jer je i on i njegove presude sastavnim dijelom Europske
konvencije koja ima direktnu primjenu u Bosni i Hercegovini.
Zašto to onda nije tako?
Zato što kod nas 99.9% aktera
iz političkih elita ne zna ovo što vam govorim, izvjesno jer su površni,
nedosljedni i nisu spremni da poznaju domaće i međunarodne propise. U tom
pogledu, onaj dio političkih elita koje za svoj temelj imaju etničke politike,
izgleda svjesno zaobilaze ovu činjenicu, na način da se deklarativno slažu da
treba provesti sve 4 (četiri) presude Europskog suda za ljudska prava, a da
ništa konkretno ne čine oko toga. Jasno je kako tim etno-politčkim strankama ne
odgovara sistem u kojem se svakom građaninu daju podjednaka prava, jer tada
njihove etničke politike postaju besmislene, umanjuju im političku moć i
mijenjaju sveukupnu paradigmu vršenja vlasti. Na sličnoj liniji su i one
građanske stranke, koje isto tako imaju jak deklarativni izraz, ali od
konkretnih djela nema ništa. Oni izvjesno jesu za zaštitu ljudskih prava, ali
način na koji to prezentiraju suviše je sličan etno-političkim strankama, tako
da ostaje otvoreno pitanje, hoće li se političke stranke bez etničkog predznaka
upornije i agilnije angažirati na provođenju odredbi člana II/2 Ustava BiH,
kako bi se napokon Europska konvencija za zaštitu ljudskih prava i temeljnih
sloboda stavila u direktnu primjenu, onako
kako to ustav nalaže.
Šta može biti posljedica?
Nećemo biti primljeni u Europsku
uniju, odnosno nećemo moći steći ni
kandidatski status. Razlog tome, vidim u pregovaračkom poglavlju 23. koje
govori o vladavini prava, demokraciji, zaštiti ljudskih prava i zaštiti
prava manjina, gdje u sva četiri segmenta Bosna i Hercegovina ima vidan
problem, ponajviše uzrokovan etničkim politikama. Ponoviću još jednom da se EU poglavlja
23. i 24 ne rješavaju pregovorima, kako bi neko volio, pa da izlobira ostanak
ovoga društevno-politikog sistema koji sadrži sistemsku diskriminaciju, što je
svakako nemoguće, već se ova dva
poglavlja rješavaju akcionim planom, a to znači da će naša zemlja dobiti
zadatak i rok da se on obavi, izvjesno na način da se provedu sve presude Europskog
suda za ljudska prava iz Strasbourga, čime bi se eliminirala sistemska
diskriminacija. Tek tada, ova zemlja će
postati kredibilan kandidat za članstvo u Europskoj uniji.
Piše: dr Slaven Kovačević
Bravo gospodine Kovačeviću! Izgleda da je potrebno stalno i opetovano naglašavanje značaja ovih Presuda. Po svemu sudeći, najbolje bi bilo osnovati udruženje/udrugu građana za nadzor provođenja istih.
ReplyDeleteNije loša ideja. Neko se treba baviti ovim stvarima na aktivan način. Hvala za lijepe riječi.
ReplyDelete