Pišem vam ovaj tekst
razmišljajući o nekoliko elemenata koje donosi predstojeća 30-dnevna izborna
kampanja. Na početku, želim se zahvaliti svome drugu Leu Hodžiću na slici koju
je nesebično poklonio mome blogu i moram kazati da je fotografija majstorski
urađena. Hvala Leo.
Sad ćemo malo govoriti o par
elemenata sa kojima ćemo se suočiti tokom narednih 30 dana izborne kampanja.
Prvi element, koji će biti jako vidan jeste jako veliki broj
izbornih plakata, koji će se od sutra, 7. septembra, početi pojavljivati na
ulicama, planiranim i neplaniranim (bespravnim) mjestima širom Bosne i
Hercegovine, sa više ili manje besmislenim izbornom porukama. Takvu najezdu
izbornih plakata, pozivam vas da stoički izdržimo kao dio izbornog folklora,
ali da vodimo računa o sljedećem. Jako često naši građani procjenjuju politički
kapacitet stranaka i kandidata prema broju izbornih plakata koji će oni sa
nedostatkom ukusa staviti, gdje je to moguće. To jeste demokratski izraz, ali
vas molimo da odstupimo od razmišljanja da broj postavljenih izbornih
plakata definira ili opisuje stvarnu političku, izbornu moć političkih stranaka
koje su učesnici izbora. Ta proporcija jednostavno nije tačna i često se svodi na taj dio političke manipulacije, sa
idejom da onaj ko ima više postavljenih izbornih plakata, kao fol ima više
izbornog kapaciteta. što je zapravo
netačno. Broj postavljenih izbornih plakata nije u bilo kakvoj proporciji
sa kvalitetom izbornih programa (pod uvjetom da ih uopće ima) kod političkih
stranaka, pa se najčešće radi o nadoknadi nedostatka ideja, sa mišlju da nas
brojem plakata fasciniraju i da i zaboravimo šta to oni zapravo nude. Na to,
molim vas nemojte nasjedati, jer će broj i mjesta postavljanja izbornih plakata
ići do granice neukusa.
Drugi element sa kojim ćemo se svi suočiti su izborni štandovi
na ulicama. To je dobra zamisao, jer ona pretpostavlja da se tako
uspostavlja dvosmjerna komunikacija sa glasačima, kroz direktni kontakt. Molim
vas tada obavezno tražite štampanu publikaciju izbornog programa, pa ako
je ta neka politička stranka napravila izborni štand, na kojem nema štampanog
izbornog programa, to jednostavno zaobiđite jer će vas na vaše oči lagati.
Ne pristajete nikada više na usmena, verbalna obećanja već tražite pisane izborne
programe, kako bismo svi zajedno mogli pratiti
stepen ispunjenja izbornih obećanja. Ako nema pisanog izbornog programa,
onda vam je stajanje i razgovor na tim izbornim štandovima, zapravo, besmisleni
posao i gubitak vremena. Insistirajte da vam dadnu pisani izborni program i
probajte ga pročitati, jer je to ono što se nudi u narednom četverogodišnjem
mandatnom periodu.
Treći element predstavljaju televizijske emisije i suočavanje putem
saopštenja, što po televizijama, što po portalima. Tu je sada najvažnija star
da imate pisani izborni program političkih stranaka, koji bi oni trebali
prezentirati i braniti pred nama građanima u tim televizijskim emisijama. Ako
nemaju izbornog programa, onda će oni, vrlo izvjesno na tim televizijskim
emisijama koristiti elemente diskreditacije onoga drugoga, ali nam neće ništa
konkretno ponuditi za naredni mandatni period. Svako, ko nema pisani izborni
program, zalaziće u prostor populizma, što je jedna prizemna i jednokratna
politička forma, na koju ne treba nasjedati. Najbolje bi bilo da imamo svi
izborne programe političkih stranaka, pa da vidimo šta oni iz tih programa nude
po televizijskim emisijama. Naravno, biće onih koji će to pretvarati u par excellence manipulaciju,
uvjeravajući nas da više vjerujem njima, a ne svojim očima. Izborni program ima
samo jednu važnost – da pratimo tokom mandata stepen njegovo ispunjenja, pa ako
je on nedovoljan, onda nakon dvije godine na lokalnim izborima, odmah
promijeniti glas prema političkoj stranci manipulatoru.
Na kraju, par rečenica. Jako je
važno poslati poruku svim političkim strankama, učesnicima izbora, da je svako smjenjiv. Prvo oni koji
nemaju pisani izborni program, jer nas u startu lažu ili pokušavaju izmanipulirati,
kojima ne treba dati glas. Zato je jako važno da političke stranke obavežemo,
svi zajedno, na to da svojim izbornim programima nas animiraju za davanje
glasa, ali isto tako da ćemo mi, prateći realizaciju izbornih programa donositi
odluku da li im opet treba dati glas. Na taj način, prelazimo golem put od
odbacivanja izborne demagogije i prelazimo na traženje konkretnih i mjerljivih
izbornih obećanja.
Piše: dr Slaven Kovačević
No comments:
Post a Comment