Moje je mišljenje da današnje
odbacivanje apelacije Svetozara Pudarića od strane Ustavnog suda Bosne i
Hercegovine predstavlja poništenje jedne od važnih funkcija svih ustavnih
sudova u normalnim zemljama, a to je zaštita osnovnih ljudskih prava. Umjesto
da zaštiti osnovna ljudska prava jednog građanina kojem je oduzeto jedno od
prava, Ustavni sud BiH se opredijelio da bude na strani etničkih politika, što
stvara osjećaj njegove duboke ispolitiziranosti, od strane političkih elita
koje u svome temelju imaju etničke politike. To je jako pogrešno. Zašto tako
mislim, pojasniću vam u nastavku teksta.
Šta je nadležnost Ustavnog suda BiH?
Nadležnost Ustavnog suda BiH
utvrđena je poglavljem VI Ustava BiH, u kojem se kaže da se sud bavi sporovima
između dva entiteta, zatim sporovima između jednog entiteta ili oba entiteta sa
državnim institucijama ili sporovima unutar
državnih institucija. Isto tako, Ustavni sud BiH ima nadležnost da utvrđuje
ustavnost paralelnih veza između entiteta i susjednih država, posebno sa
aspekta zaštite suvereniteta i teritorijalnog integriteta Bosne i Hercegovine (odakle
onda nastavni planovi Srbije ovdje, kada je to direktni udar na suverenitet
BiH). Još jedna nadležnost je provjeravanje usklađenosti entitetskih ustava
i zakona sa Ustavom BiH. I sad na kraju, jako važna nadležnost je utvrđivanje
da li su odluke nadležnih sudova u skladu sa Ustavom BiH i kako to piše u tački
VI/3c Ustava BiH, da provjerava njihovu usklađenost sa Europskom konvencijom za
zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda, što je u konkretnom „predmetu
Pudarić“ krucijalno važan element. To su ustavom utvrđene nadležnosti Ustavnog
suda BiH
Šta je htio Svetozar Pudarić?
On je izvjesno svjesno ponudio
svoju kandidaturu za člana Predsjedništva BiH, kandidirajući se kao etnički
Srbin sa prebivalištem u bh. entitetu Federacija Bosne i Hercegovine, znajući
da to Centralna izborna komisija BiH ne može prihvatiti. Dakle, veoma svjesno
gospodin Pudarić je započeo borbu protiv sistema koji sadrži elemente sistemske
diskriminacije tako što se kandidirao za jednu od pozicija vlasti, znajući da
će CIK njegovu kandidaturu odbiti. Njegov naredni korak je utvrđen Izbornim
zakonom BiH, što je bilo podnošenje apelacije Sudu Bosne i Hercegovine, koji je
u zadatom vremenskom roku takvu žalbu Pudarića odbio. To je sve trebalo
poslužiti i poslužilo je Pudariću da stekne legitimitet apelanta ili podnosioca
apelacije Ustavnom sudu BiH, gdje je on htio da se pozove na član II/2 Ustava BiH
koji kaže da se Europska konvencija za zaštitu ljudskih prava i temeljnih
sloboda direktno primijenjuje u Bosni i Hercegovini i da ona ima prednost u odnosu na sve domaće zakone i prava, što
uključuje i Ustav BiH. Ovdje bih pomenuo i Aneks 6 Općeg okvirnog sporazuma za
mir u BiH, potpisanog 1995. godine u Dejtonu, koji govori isključivo o tome da
Bosna i Hercegovina mora obezbijediti najviši stepen zaštite ljudskih prava, u
skladu sa važećim međunarodnim konvencijama, a posebno u skladu sa Europskom
konvencijom za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda i pratećih
protokola (ovu konvenciju je Bosna i Hercegovina ratificirala). Dakle, Pudarić
je htio izložiti javnosti sadašnji sistem temeljen na etničkim politikama i
sistemskoj diskriminaciji započeti borbu
protiv njega političkim i pravnim sredstvima. To je bila njegova namjera.
Kako je postupio Ustavni sud BiH
Tako što je apelaciju Svetozara
Pudarića odbacio kao nedopuštenu, pozivajući se na to da je o toj stvari već
odlučivao u slučaju Pilav, koji je svoj epilog dobio u presudi Europskog suda
za ljudska prava iz Strazbura, koja je bila u korist gospodina Ilijaza Pilava.
Jako interesantno. Ne znam sadržaj apelacije gospodina Pilava prema Ustavnom
sudu BiH, ali kako se gospodin Pudarić izvjesno pozivao na član II/2 Ustava
BiH, koji govori o tome da se Europska konvencija za zaštitu ljudskih
prava i temeljnih sloboda direktno
primijenjuje u Bosni i Hercegovini, jako je čudno da se Ustavni sud BiH opredijelio
da ne otvori predmet nego da apelaciju odbije kao nedopuštenu.
Ovdje nastaje problem. Jedna od
zadaća svakog ustavnog suda je zaštita osnovnih ljudskih prava, što ovdje
Ustavni sud BiH nije učio »braneći se« formalnim razlozima, koje može i malo
dijete napisati ako nešto neće da uradi. Ako s jedne strane imate član II/2 Ustava BiH kojim se štite osnovna
ljudska prava i temeljne slobode, a sa druge strane član V Ustava BiH, koji sadrži elemente sistemske diskriminacije,
govoreći da se u Predsjedništvo BiH biraju dva člana iz bh. entiteta Federacija
BiH i to jedan Bošnjak i jedan Hrvat, kao i jedan član iz bh. entiteta
Republika Srpska, jedan Srbin. Kada ovo imate na umu, da su dva člana Ustava
BiH u suprotnosti jedan sa drugim, jedan govori o zaštiti ljudskih prava, a
drugi nudi sistemsku diskriminaciju, onda je jasno da se radi o tome da je
Ustav BiH neusklađen i nedovršen dokument. U takvom pravnom ambijentu, Ustavni
sud BiH se opredijelio za dio Ustava BiH koji sadrži utvrđene elemente
sistemske diskriminacije (to govore četiri predmeta pred Europskim sudom za
ljudska prava iz Strazbura - Sejdić-Finci, Zornić, Pilav i Šlaku), te da je zanemario, odnosno odbio koristiti
dijelove Ustava BiH koji govore o zaštiti osnovnih ljudskih prava. Kada još
vidimo da je apelacija gospodina Pudarića odbijena kao nedopuštena, onda je
poruka Ustavnog suda BiH alarmantna, odnosno zaštita osnovnih ljudskih prava i temeljnih sloboda u Bosni i Hercegovini
je nedopuštena. To je već skandalozno.
Kada tome dodamo da je Ustavni
sud BiH jedini put prihvatio apelaciju koja se tiče izbornog zakonodavstva u
predmetu Božo Ljubić, pa i ovu apelaciju gospođe Borjane Krišto, a da je sve
ostale proglasio nedopuštenim, vidi se ta politička prizma u odlučivanju Ustavnog
suda BiH i to u korist dijela sadašnjih vladajućih političkih elita. Iz tih
razloga, smatram da je odluka Ustavnog suda BiH u predmetu Pudarić obojena
političkim utjecajem ili političkim motivima očuvanja etničkih politika i
sistemske diskriminacije.
Kontstatiram...
Sad je već izvjesno da je Ustavni
sud BiH potpao pod političke utjecaje (oslanjajući se čak na nesmjenjivost
sudaca, imunitet i trajanje mandata sudaca
do 70 godine), ma koliko se oni od toga verbalno branili, jer praksa njegovog
odlučivanja u korist zaštite ljudskih prava i temeljnih sloboda u ovim
krucijalnim stvarima, poput intervencije na izborno zakonodavstvo, očito je
postala moguća samo u skladu sa time ko je apelant (da, tačno, postoje predmeti
kada je Ustavni sud BiH odlučivao u korist zaštite ljudskih prava, ali je mene
stid da napišem u kojim slučajevima).
Ako je apelant neko iz vladajućih
struktura i njihovih satelita, predmet se otvara i Ustavni sud BiH odlučuje, a
ako je to građanin BiH bez političke pozadine, takve apelacije se odbacuju. To
nam sve jasno govori da ova zemlja ima
ozbiljan problem sa vladavinom prava (rule of law), koju je neko izbrisao
iz loše i nezvanično prevedenog člana I/2 Ustava BiH. Svjesno brisanje vladavine
prava iz domaćeg pravnog sistema ili lapsus
prijevodu, zaključite sami.
Piše: dr Slaven Kovačević
No comments:
Post a Comment