Thursday, October 25, 2018

Ustavni sud po apelaciji Krišto ne može zanemariti mišljenja Venecijanske komsije i OHR-a


Nakon održanih Općih izbora u Bosni i Hercegovini, postoji određena mogućnost da formiranje vlasti ili impiementacija izbornih rezultata uđe u političku, ponoviću još jednom političku krizu (jer ona svakako nije pravne prirode), radi političkih apetita HDZ-a koji nadilaze pravne norme ove zemlje, a posebno europske vrijednosti sadržane u europskoj pravnoj stečevini. Slobodno možemo konstatirati da bi uzročnik moguće političke krize bila odluka Ustavnog suda BiH po zahtjevu dr Bože Ljubića, koja je u svome sadržaju i obrazloženju izrazito kontradiktorna, na način da postoji nekoliko elemenata da Ustavni sud BiH nije potpuno i u cjelosti utvrdio činjenično stanje. Lako je ovu konstataciju obrazložiti sa samo dva elementa. Prvi od njih odnosi se da je Ustavni sud BiH po prvi put ušao u prostor izbornog zakonodavstva, praveći određeni presedan u svojoj dosadašnjoj praksi i to kroz odluku koja je zanemarila mišljenje OHR-a (krajnjeg tumača civilnog aspekta Općeg okvirnog sporazuma za mir u BiH iz Daytona) i mišljenje Venecijanske komisije, europskog pravnog autoriteta koji pomaže tranzicijskim zemljama u ustavnim pitanjima. Osim toga, postoji opravdana sumnja da Ustavni sud BiH nije koristio službenu verziju Ustava BiH, onu na engleskom jeziku, koja se razlikuje od neslužbenih prijevoda koje koristi isti taj Ustavni sud BiH. Prije nego vam pokažem ključnu razliku između službene verzije i neslužbenih prijevoda, podsjetimo se da je OHR u svome saopćenju od 2.11.2017. godine saopćio sljedeće:

»Nadalje, iako je Opći okvirni sporazum za mir potpisan na četiri jezika, pripadajući aneksi Sporazuma, uključujući i Ustav BiH, sačinjeni su samo na engleskom.

Postignut je poseban sporazum koji definira proceduru za zvanično prevođenje aneksa Općeg okvirnog sporazuma za mir. Nažalost, zbog nemogućnosti bosanskohercegovačkih vlasti da ustanove verziju na bosanskom jeziku, ovaj sporazum nikada nije proveden. Zbog toga je verzija aneksa na engleskom jeziku i dalje jedina službena verzija

Podsjetimo se kako je Ustav BiH zapravo Aneks IV Općeg okvirnog sporazuma za mir iz Daytona. Ustavni sud BiH, rješavajući zahtjev dr Bože Ljubića, kao svoj 35. stav govori o pravnom osnovu gdje prikazuje sljedeći tekst člana I/2 Ustava BiH, na temelju kojeg je i donesene njihova odluka:

dok je u službenoj verziji Ustava BiH, onoj koju možete skinuti sa internet stranice OHR-a, gdje se eksplicitno navodi da sadržaj postoji samo na engleskom jeziku, sljedeća formulacija člana I/2:

ili kako bi to u prijevodu bilo: »Bosna i Hercegovina biće demokratska država koja funkcionira u skladu sa vladavinom prava i slobodnim i demokratskim izborima.« Ta razlika, ogleda se u nedostatku termina »vladavina prava« (eng. rule of law) u odluci Ustavnog suda BiH u predmetu »Božo Ljubić« što bi, da je primijenjeno, dalo potpuno drugačiji pravi okvir za odlučivanje Ustavnog suda BiH. Kažimo kako taj anglosaksonski termin »vladavina prava« znači jednakost pred zakonom svih građana, na individualnom nivou i bez izuzetaka, dok HDZ radi svojih političkih aspiracija, odnosno aspiracija HDZ Hrvatske da ima utjecaj u Bosni Hercegovini, nastoji poništavati temelje vladavine prava koji se ogledaju u jednakosti svih građana pred zakonom, bez izuzetaka. Da je to Ustavni sud BiH imao u vidu, onda se ne bi mogle tako tako izbrisati dijelovi prijelaznih i završnih odredbi Izbornog zakona BiH, koje je svojevremeno OSCE utvrdio kao minimum za poštivanje vladavina prava u Bosni i Hercegovini, odnosno da svi građani moraju imati svaku jednakost u pravima.

Poslije toga imali smo novi zahtjev za ocjenu ustavnosti, koju je Ustavnom sudu BiH podnijela gospođa Borjana Krišto, čime je ozvaničeno priznanje da prvobitna odluka »Božo Ljubić« ne zadovoljava političke apetite HDZ-a, da su oni svjesni postojanja Ustava Federacije Bosne i Hercegovine, koji govori nešto što im ne odgovara, pa su ovim novim zahtjevom htjeli ovu priču oko izbornog zakonodavstva dodatno ispeglati u svoju korist, dovodeći Ustavni sud BiH u vrlo loš položaj iz nekoliko prazloga.

Prvi od njih ogleda se u tome da je Ustavni sud BiH već razmatrao istovjetan zahtjev u predmetu »Božo Ljubić« nakon čega nema novih elementa, niti novih saznanja, koji bi Ustavnom sudu BiH bili osnov da otvori razmatranje ovoga predmeta u istoj pravnoj stvari. Niti je Izborni zakon BiH neki novi, niti je Ustav Federacija BiH neki novi, niti je bilo šta novo u tom predmetu. Čak je Ustavni sud BiH u predmetu »Svetozar Pudarić« čiju je apelaciju odbacio kao nedopuštenu jer je već jednom ista pravna stvar bila razmatrana, utvrdio svoju sudsku praksu, od koje ne bi smio ni sada odstupiti. Ako bi odstupio, samo potvrdio svoju ispolitiziranost, kao i navode čaršije da se pojedini ustavni suci viđaju sa pojedincima iz političkog života.

Drugi je problem mišljenje OHR-a, koje je kao i u predmetu »Bože Ljubića« dato u svojstvu prijatelja suda, ali od strane krajnjeg tumača civilnog aspekta Općeg okvirnog sporazuma za mir u BiH iz Daytona, u kojem se nedvojbeno kaže da se treba omogućiti da iz svakoga kantona bude nominiran po jedan delegat iz svakog od naroda, ako je izabran, što se kao norma mora primjenjivati do okončanja Aneksa 7 Daytonskog sporazuma (povratak svih nasilno raseljenih osoba u prijeratne domove), koji nije okončan što je OHR argumentirao time da postoje projekti koji tretiraju povratak raseljenih i koji se okončavaju tek 2020. godine. Dakle, povratak nije okončan, što Ustavnom sudu BiH ne daje pravo da ga proglasi okončanim jer nije nadležna institucija za takvo nešto.

Treća stvar, koja se ne može zaobići je postojanje člana II/2 Ustava BiH, koji kaže da se Europska konvencija za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda direktno primijenjuje u Bosni i Hercegovini, te da ona ima prednost u odnosu na sve zakone i prava. To jednostavno znači da i 4 (četiri) presude Europskog suda za ljudska prava iz Strassburga imaju direktnu primjenu u našoj zemlji, jer je taj isti sud ustanovljen Poglavljem II Europske konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda, gdje čak u članu 46. piše da su presude Europskog suda obavezujuće za sve učesnike sporova. Dakle, te presude, iznad su Izbornog zakona BiH i ustava svih nižih nivoa vlasti, što Ustavni sud BiH redovno zaboravi.

Četvrti problem za Ustavni sud BiH je postojanje Aneksa VI Općeg okvirnog sporazuma za mir u BiH, koji govori o zaštiti ljudskih prava i jasni kaže da Bosna i Hercegovina mora garantirati najviši stepen zaštite ljudskih prava, posebno onih iz Europske povelje za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda. To znači kako bi donošenje još jedne zavrzlama odluke Ustavnog suda BiH po pitanju izbornog zakonodavstva moglo ući u prostor kršenja Daytonskog sporazuma, kojim su i oni sami ustanovljeni, kako je to propisano Aneksom IV. Odnosno, zaobilaženjem ili negiranjem Daytonskog sporazuma, Ustavni sud BiH bi negirao sam sebe.

Peto, Ustavni sud BiH ne može razmatrati istu stvar, odnosno usklađenost Ustava Federacije BiH sa Izbornim zakonom BiH, kada zakonodavac nije postupio po njegovoj odluci, tako da se nema šta usklađivati. Još preciznije, Izborni zakon BiH je pravni akt višeg reda u odnosu na Ustav Federacije BiH, još preciznije, u odnosu na entitetske i kantonalne ustave, tako da dok se ne donesu izmjene Izbornog zakona BiH u skladu sa svim odredbama Ustava BiH, a ne samo sa onim koje loše interpretira Ustavni sud BiH, nema pravnog osnova za usklađivanjem nižih pravnih akata sa višim.

Šesto, Ustavni sud BiH treba da uvaži mišljenje Venecijanske komisije koja u svome stavu, koje je Ustavni sud BiH prenio u odluci »Božo Ljubić« kaže:

»...Venecijanska komisija na kraju zaključuje da se „čini da je sistem prema Ustavu Federacije u skladu sa evropskim i drugim međunarodnim standardima u oblasti izbora, a budući da Izborni zakon namjerava da provede u djelo relevantne odredbe Ustava Federacije, također se čini da je sistem u skladu i sa ovim standardima“. Prema mišljenju Venecijanske komisije, čini se da Izborni zakon samo „uveličava“ odstupanja od onoga što je „proporcionalnost“ koju naređuje Ustav Federacije u raspodjeli mjesta u Domu naroda, međutim, može se predvidjeti rješenje kojim bi se odredba Izbornog zakona („Svakom konstitutivnom narodu se daje jedno mjesto u svakom kantonu“) tumačila onako kako je formulirana u Ustavu Federacije („ U Domu naroda bit će najmanje jedan Bošnjak, jedan Hrvat i jedan Srbin iz svakog kantona koji imaju jednog takvog zastupnika u svom zakonodavnom tijelu“).«

Ovo je još jedan pokazatelj pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja od strane Ustavnog suda BiH u predmetu »Božo Ljubić« što je danas postalo izvorom političke nestabilnosti Bosne i Hercegovine. Venecijanska komisija kaže da su odredbe Ustava Federacije Bosne i Hercegovine u skladu sa europskim izbornim standardima, dok Ustavni sud BiH odlučuje suprotno. U najmanju ruku, jako čudno.

Na kraju, bilo bi dobro da Ustavni sud BiH svoj rad uskladi sa službenom verzijom Ustava BiH, onom na engleskom jeziku, da na svojoj internet stranici nema četiri različite verzije Ustava BiH, što je direktan udar na njihov autoritet i integritet, pa da napokon počne razmišljati i o zaštiti ljudskih prava onako kako je to utvrđeno vladavinom prava, terminom koji postoji u Ustavu BiH a kojeg oni zanemaruju, da se prisjeti postojanja članova II/2 i II/4 Ustava BiH koji govori o zaštiti ljudskih prava i nediskriminaciji, da se prisjeti postojanja mišljenja OHR-a i Venecijanske komisije, koja govore drugačije od onoga kako odlučuje Ustavni sud BiH u pomenutim predmetima. Ili možda Ustavni sud BiH misli preuzeti ulogu OHR-a i sebe smatrati iznad pravnog autoriteta Venecijanske komisije ili čak svojim odlukama potpuno devalvirati presude Europskog suda za ljudska prava iz Strassburga. To bi potpuno razorilo svako povjerenje u Ustavni sud BiH, a svakoga građanina ove zemlje dovelo u stanje pravne nesigurnosti.




Piše: dr Slaven Kovačević

5 comments:

  1. "Prvi od njih ogleda se u tome da je Ustavni sud BiH već razmatrao istovjetan zahtjev u predmetu »Božo Ljubić« nakon čega nema novih elementa, niti novih saznanja, koji bi Ustavnom sudu BiH bili osnov da otvori razmatranje ovoga predmeta u istoj pravnoj stvari."

    Član 32. Pravila Usavnog suda kaže "Kod odlučivanja Ustavni sud ispituje postoje li samo one povrede koje su iznesene u zahtjevu/apelaciji." Dalje da ne citiram apelant je dužan navesti članove propisa koje su neustavne i koja su prava povrjeđena.

    Apelacija Ljubić je usmjerena na neustavnost određenih odredbih Izbornog zakona. Ustavni sud je razmatrao navode Ljubića i za neke članove zakona utvrdio da su ustane, a za druge da su neustavne.



    Apelacija Krišto je podnijeta za ovjenu ustavnosti Ustava FBiH, a ne ustavnosti izbornog zakona, pa je i laiku jasno da se ne radi o istovjetnim zahtjevima, kao što autor tvrdi.

    Znači prema mom skromnom mišljenju nema niti kakve mogućnosti da se ista odbaci iz razloga navedenog u tekstu i da bi to bila nova praksa suda, jer se u ovom slučaju ne samo da se radi o drugim odredbama jednog zakona nego se radi o apelaciji na podpuna dva različita propisa. Također, mišljenja sam da bi ista mogla biti i usvojena iz razloga ako Ustavni sud bude poštivao svoju praksu, a radi se o istim činjeničnim navodima i materiji koji je ustavni sud već proglasio neustavnim samo u drugom propisu.

    Jednostavnije iz teksta odredba Izbornog zakona („Svakom konstitutivnom narodu se daje jedno mjesto u svakom kantonu“) su proglašene neustavnim iz razloga što je apelant tražio preispitivanje tih odredbi.

    Sada drugi apelant traži preispitivanje odredbe u Ustavu Federacije („ U Domu naroda bit će najmanje jedan Bošnjak, jedan Hrvat i jedan Srbin iz svakog kantona koji imaju jednog takvog zastupnika u svom zakonodavnom tijelu“) i Ustavni sud će po tome donijeti odluku. U apelaciji Ljubića Ustavni sud uopće istu nije preispitivao niti je to pravno mogao, jer apelant to nije niti tražio, a Ustavni sud nema ovlasti da preispituje isto po službenoj dužnosti. Obzirom da je slićna odredba kao gore i obrazloženje prve odluke može se naslutiti kakva bi odluka mogla biti i u ovom slučaju.

    ReplyDelete
  2. Netačno Igore jer je Božo Ljubić osporavao i elemente Ustava FBiH, naviodeći matematske modele. Pročitajte odluku "Božo Ljubić" i tamo vam sve piše. Radi se o istoj pravnoj stvari, nema novih elemenata, kako sam rekao u tekstu, Izborni zakon BiH je akt višeg reda, odnosno kada se on izmijeni tek tada se stvara osnov za mijenjanje Ustava FBiH, ako za to bude bilo potrebe. Suviše ste lični u svemu ovome, jednostrano interpretirate jasne pravne norme, koristite dijelove koji vam odgovoraju, tako da nemam više namjeru voditi diskusiju, jer je ona besmislena.

    ReplyDelete
  3. Poštovani, dr Kovačeviću

    kao što sam i napisao osvrčem se na Vaš tekst kritički i pišem samo ono što smatram da nije ispravno u vašem tekstu, to možete smatrati jednostranošću, ali u biti nije tako.

    U svojim tekstovima imate dots kontradikcije, pa želim da naglasim sljedeće:

    Izborni zakon nije akt višeg reda, niti mogu zamisliti da netko sa vašom titulom može tako nešto napisati. Osnovno poznavanje prava i onaj tko hoće uopće pisati bilo što o pravnim normama morao bi znati da je najviši pravni akt USTAV, i da zakoni moraju biti u suglasnosti s Ustavom, a ostali propisi i s Ustavom i sa zakonom. Znači netočna je vaša konstatacija da treba prvo mijenjati izborni zakon i da je osnov za mjenjanje Ustava.

    Možda vam nije poznato što se kod nas krenulo u izmjene Izbornog zakona, a nije u izmjene Ustava. Odgovor je jednostavan nema dovoljno ruku da bi se išlo u izmjene Ustava jer za izmjene Ustava treba široka politička volja koje nema dovoljno niti za izmjenu zakona a kamo li Ustava.

    Jednostavno pojam Izborni zakon je akt nižeg (a ne višeg reda) od Ustava i nije jači od bilo kojeg zakona (npr. Zakona o javnim nabavkama) već su u istoj ravni osim što se može podvesti po lex specijalis u odnosu na neke zakone ali to je neka druga priča.

    Također da se osvrnem i dalje na vaše proturječnosti obzirom da sam letimično pregledao i ostale vaše komentare.

    Kod apelacije gosp. Pudariča napadate Ustavni sud i smatrate da isti nije trebao odbaciti njegovu apelaciju kao nedopuštenu iz razloga što smatrate da sud nije razmatrao pitanja koja je on naveo u apelaciji, dok kod g-đe Krišto tvrdite suprotno.

    Nebi bilo loše da Vas podsjetim na bitne apelacije koje se odnose na izborna pravila, a to su Sejdić-Finci, Azra Zornić i Ilijaz Pilav.

    Apelacija Sejdić-Finici ukratko utvrđena je povreda iz razloga što pripadnici nacionalnih manjina nemogu se kandidirati za člana Predsjedništva (usvojena apelacija)

    Apelacija Zornić utvrđena je povreda da se netko tko nije Bošnjak, Hrvat ili Srbiti, niti se izjašnjava kao nacionalna manjina (nacionalne manjinje za razliku od neopredjeljenih imaju nekakva svoja prava koja su utvrđena pravnim normama) nemože kandidirati za člana Predsjedništva.

    Apelacija Pilav utvrđena je povreda iz razloga što Bošnjak sa mjestom prebivališta u RR se nemože kandidirati također za člana Predsjedništva.

    Sve tri apelacije su se onosile na odredbe Ustava koje kažu da Predsjedništvo čine tri člana (B, H, S) od koji se Srbin bira sa područja RS, a B i H sa područja Federacije.

    Ako osnovne postulate prava znali bi da je kod apelacije gosp. Pudarića već utvrđena povreda jer se radi o indetičnim navodima kao kod apelacije gosp. Pilava i da je istu Ustavni sud trebao odbaciti. Jednostavno kod gosp. Pudarića je već utvrđena povreda prava i nema osnova da se ponovo utvrđuje. U suprotnom po vašem mišljenju sud bi trebao sad ponovo razmatrati svaku apelaciju bilo kojeg pripadnika nacionalnih manjina i trošiti resurse da bi utvrdio ono što je isto utvrđeno apelacijom Sejdić-Finci, odnosno da bi trebao za svakog neopredjeljenog građanina utvrđivati ono što je utvrđeno kod apelacije Zornić, odnosno da treba za svakog pripadnika Hrvatskog i Bošljačkog naroda sa prebivalištem u RS i pripadnika Srpskog naroda sa prebivalištem u FBiH utvrđivati ono što je rješeno apelacijom Pilav.

    Ovakvo vaše razmišljanje možda proizilazi iz činjenice da smarate da obrazloženje presude je nebitan dio iste i da zakonodavci mogu u parlamentu ispoštovati presude na način kako oni žele što je u potpunosti netačno.

    Ovo ću Vam objasniti na jednostavnom primjeru ove tri apelacije, gdje je svim apelantima utvrđeno povreda prava.

    Zakonodavac nesmije da bi rješio navedene presude propisati indentičan tekst u Ustavu koji bi glasio da "Predsjedništvo čine tri člana (B, H, S) od koji se Srbin bira sa područja RS, a B i H sa područja Federacije, s tim da se Sejdić, Finci, Zornić i Pilav imaju pravo kandidirati gdje oni to žele", jer bi sa tim samo riješio samo 4 individue, a Ustav bi i dalje podlijegao preispitivanju.

    ReplyDelete
  4. Jednostavno, zakonodavac bi postupanjem po navedene tri apelacije i to postupajući po "NAPIUTCIMA" sudova iz obrazloženja (što je obavezan) rješio pitanje svakog državljana BiH po ovim pitanjima, pa tako i pitanje gosp. Pudarića, te iz tog zazloga njegova apelacija je suvisla i odbačena, jer već postoji jedna koja u slučaju da se implementira otklanja razloge njegove apelacije.

    Rješenje je jednostavno, s tim da u FBiH nema političke volje, kao što to ima u RS, a iz razloga kao što su "slučaj Komšić".

    RS-u odgovaraju svi prijedlozi po ovim apelacijama i sumnjam da će praviti primjedbu na bilo kakav koji dođe iz Federacije sve dok u isti vodi tomu da se sa područja RS bira jedan član.

    Jednostavno rješenje koje je RS-u je prihvatljivo je da se brišu riječi (Bošnjak, Hrvat i Srbin) odnosno da odredba glasi da "Predsjedništvo čine tri člana, od kojih se jedan bira sa područja RS, a dva sa područja FBiH". SA navedenim su provedene presude u vezi gore navedene tri apelacije bez ikakvih teškoća ali navedeno rješenje naravno neodgovara hrvatima u FBiH obzirom da bi u navedenom slučaju na narednim izborima činila dva Bošnjaka i jedan Srbi, te je ovakvo rješenje sukladno navedenom prihvatljivo i za Bošnjačku stranu.

    Prijedlog Hrvatskih stranaka je da se biraju tri člana predsjedništva iz tri različite izborne jedinice odnosno da svaki član ide iz različite izborne jedinice. Lupam jedno od mogućih rješenje je da je jedan član iz RS-a, dva iz FBiH od kojih jedan je iz FBiH koje pripada Bosni, a drugi iz Hercegovine, s tim da Hrvatske stranke ne prave tako jednostavne izborne jedinice nego idu k tomu da izborne jedinice idu napravljene prema tomu gdje žive Bošnjaci i Hrvati. Navedeni prijedlog ospoaravju Bošnjačke stranke sa tezom da navedeno vodi uspostavi trećeg entiteta, za što nema nikakvih opravdanih bojazni. Sada imamo u FBiH čini mi se 11 izbornih jedinica pa nemamo 11 entiteta.

    Bilo koje od ovih rješenja bi rješilo diskriminaciju i omogućilo svakom državljanu BiH da se može kandidirati za člana Predsjedništva što sad nije moguće, s tim da gledajuću ustroj BiH meni osobno je prihvatljivija druga varijanta koja bi i dalje omogučavala recimo gosp. Komšiću da postane član Predsjedništva, kao i gospodinu Bečireviću ako za njih bude glasao narod koji živi na određenom teritoriju BiH.

    Moje mišljenje je naravno da trebamo biti normalna država koja ima samo jednog Predsjednika kao i sve druge, ali u ovakvim političkim prilikama to je gotovo pa nemoguće. Uvijek bi bilo nezadovoljnih jer bi postojale razne mogućnosti za manipulaciju recimo da bi najbrojniji narod davao najviše glasova svom predstavniku i taj bi uvijek bio izabran, dok bi se recimo moglo desiti da nakon toga druga dva naroda se udruže i daju zajednikog kandidata pa bi onda njihov odnosio pobjedu. Recimo da je u prošlim izborima bio takav Ustav i da je pobjedio Džaferović nezadovoljni bi bili u RS-u i Hrvati u FBiH, dok da je izabran gosp. Dodik sa glasovima Srpskog i Hrvatskog naroda nezadovoljno bi bilo Sarajevo i optuživali bi HDZ da ruši BiH jer su podržali izbor Dodika.

    Namjera mi nije da nikoga ne ubjeđujem u svoje stavove, ali Vi kao ozbiljan bloger bi trebali razmisliti o navodima iz svakog komentara i naravno prihvatiti stavove koje ukazuju na vaše greške. Pogotovo one komentare koje ukazuju na vaše greške i krive informacije (što možete lako provjeriti na internetu, recimo odnos zakona, Ustavni sud, donošenje odluka i slično) što nije niti čije razmišljanje nego neosporivi fakti, a time budete i dali veću dozu ozbiljnosti i vjerodojnosti vašim objavama.

    Srdačan pozdrav,

    Igor



    ReplyDelete
  5. Da i na kraju da ne zaboravim gosp. Ljubić NIJE osporavao niti jednu odredbu Ustava FBiH, to bi VAm trebalo biti jasno iz presude Ustavnog Suda. G-đa Krišto osporava član 8. Ustava FBiH, a da je netko prije nje osporavao isti član u odluci o meritumu bi moralo stajati:

    Utvrđuje se da član 8. Ustava FBiH u skladu (nije u skladu) sa članom ....Ustava BiH, a toga morate priznati u presudi Ljubić nema, odnosno ustavni sud nije utvrdio da je član 8. Ustava FBiH u skladu sa Ustavom BiH.

    ReplyDelete