Ovim tekstom, želio bih osvijetliti,
barem ukratko, ono što čini vanjsku politiku jedne zemlje, gdje ću nastojati da
vam ne bude dosadno radi teorijskih pojmova, ali svakako interesantno radi komparacije
šta se i kako u našoj zemlji radi u oblasti vanjske politike. Temelj za izgradnju
vanjske politike, njeno planiranje, artikuliranje i provođenje, nalazi se u poznavanju međunarodnih odnosa i
alata koji postoje unutar njih, među kojima je onaj najvidniji – diplomacija. Tako
ćemo učiniti i strukturu ovoga teksta.
Ukratko o međunarodnim odnosima
Međunarodni odnosi ili kako su se
oni zvali izvorno – međunarodni politički odnosi – su odnosi između subjekata međunarodnih
odnosa, posebno onih koji podliježu pod međunarodno pravo. Vjerujem da vam se
odmah java impresija da su subjekti međunarodnih odnosa – nacionalni subjekti (ili suverene države), zatim međunarodni subjekti (na primjer Ujedinjene
nacije) i međunarodne ekonomske i privredne organizacije (kao na primjer
Svjetska banka, MMF, OPEC, NAFTA i druge) i na kraju transnacionalni subjekti međunarodnih odnosa kao što to i različiti
pokreti (recimo na primjer Pokret nesvrstanih zemalja). Postoje dvije
dominantne doktrine ili škole međunarodnih odnosa – idealistička (svojevremeno zagovornik Woodrow Wilson) i realistička (tvorac Hans Morgenthau)
koje se razlikuju u svome pristupu. Na bazi njih imamo i različite teorije
međunarodnih odnosa koje nam služe u lakšem shvatanju cjelokupnog sistema i
načina djelovanja unutar međunarodnih odnosa, pa spomenimo neke od njih –
behavioristička, institucionalistička, funkcionalistička, teorija igre, teorija
sistema i tako redom. Zašto vam ovo govorim? Da biste probali izgraditi u
svojim glavama, kako to Bosna i Hercegovina doživljava pojam međunarodnih
odnosa, na svoj specifičan način, izvjesno opterećen unutarnjim etničkim
politikama, što smatram jako pogrešnim.
Vrste odnosa između zemalja
Ovo je jako važno pitanje, jer
kroz gradaciju odnosa između zemalja, uspostavljate prvi obris ili oblik
vlastite vanjske politike. Dakle, odnosi između zemalja mogu biti sljedeći,
poredani od najsnažnijih ili najboljih, prema onim najlošijim: saveznički
odnosi, dobrosusjedski, srdačni, prijateljski, dobri, korektni odnosi,
indiferentni, hladni, zategnuti, odnosi de facto, obustavljeni i prekinuti
odnosi. Na bazi ove gradacije, svaka
zemlja se određuje prema drugoj zemlji u odnosu na stepen saradnje i
međusobne interakcije na međunarodnom planu. Da bi tako nešto bilo moguće, potrebno
je formirati vanjsku politiku na takav način da će se uspostaviti ova gradacija
i provoditi srazmjerna politika prema drugim suverenim zemljama. Naravno, nije
moguće da imate odličnu saradnju sa svih, recimo 200 država, kaje postoje kao
suverene, već se opredjeljujete tako gdje u toj saradnji vaša država može da
ostvaruje svoje vanjsko-političke interese i to u najvećoj mjeri. Možda ovo izgleda
lako ili pojednostavljeno, ali se zapravo radi o sistematiziranom djelovanju
pojedine države prema vanjskom svijetu, tako što ćete formirati i provoditi
vlastite vanjsko-političke interese.
Diplomatska mreža
Za mene, ovo je jedno od pitanja
na koje Bosna i Hercegovina nije dala odgovor. Diplomacija kao fenomen javlja
se tokom XVII stoljeća, gdje postoje različiti pristupi o tome ko je začetnik diplomatskih
odnosa. Sa jedne strane mišljenja su da je otac diplomacije Hugo Grotius, kao jedan od začetnika teorije međunarodnog prava ili kako je
to tada nazvano pravo država (Law of
Nations). S druge strane, kao začetnika ovoga što danas nazivamo diplomacijom,
literatura prepoznaje kardinala Armand Jean du Plessis ili kako ga prepoznajemo kao kardinala Richelieua, koji je u period 1624. – 1642. bio premijer
Francuske i koji je uspostavio prvo ministarstvo vanjskih poslova. Priča je
mnogo interesantnija, jer je jedno vrijeme Richelieu vodio Francusku, dok
tadašnji kralj nije postao punoljetan.
Za današnji pojam diplomacije, važna su dva
dokumenta: Bečka konvencija o diplomatskim odnosima, koja je donesena 1961. godine, sa stupanjem na snagu 1964. i Bečka konvencija o konzularnim
odnosima, donesena 1963. godine sa stupanjem na snagu 1967. godine. To su
dokumenti koji reguliraju formiranje i funkcioniranje diplomatske mreže svih
suverenih zemalja.
Kako izgleda vanjska politika BiH
Ne bih volio dati ocjenu, da ona nikako ne
izgleda, jer neke konture postoje, ali su one opterećene etničkim politikama,
koje se naslanjaju na susjedne zemlje ili čak na neke udaljene zemlje, gdje se u okvir vanjske politike Bosne i Hercegovine ugrađuju politički stavovi drugih
zemalja, što je u normalnom svijetu vanjske politike nemoguće, ali eto kod nas
svašta može. Nositelj nadležnosti u oblasti vanjske politike je
Predsjedništvo BiH, koje formira ili osmišljava vanjsku politiku, koja
se realizira kroz Ministarstvo vanjskih poslova i diplomatsku mrežu.
Ono što karakterizira vanjsku politiku Bosne i
Hercegovine, skoro da nije temeljeno na dvije konvencije koje sam vam naveo,
nego se to pojednostavljuje do te mjere da se vanjska politika dijeli na tri
etnička dijela, gdje oni koji je provode ne vrše svoju osnovnu funkciju,
već se prilagođavaju političkim stavovima pojedinog člana Predsjedništva BiH.
Još preciznije, definirajmo to kroz pojam diplomatske mreže, koju sačinjavaju
amabasadori i drugi djelatnici u ovoj oblasti. Po definiciji, ambasador je
lični izaslanik šefa države ili lični predstavnik šefa države, koji predstavlja
interese svoje zemlje u nekoj od drugih zemalja. U formalnim okolnostima, naše
ambasadore imenuje šef države, kao kolektivni organ, svojom odlukom i taj bi
ambasador trebao da provodi politiku tog kolektivnog organa. U praksi, stvarnost
je potpuno drugačija. Svaki član Predsjedništva BiH, ima svoje etničke kvote
ambasadorskih mjesta, gdje onda on predlaže imenovanje ambasadora, što
kolektivni šef države verificira svojom odlukom i onda taj ambasador ide u
zemlju primaoca, pa tamo umjesto da štiti interese države Bosne i Hercegovine, u
najvećoj mjeri, postane provoditelj politike samo jednog člana Predsjedništva
BiH, što je u modernoj diplomaciji nemoguće. Čak prilikom godišnjeg
izvještavanja, taj ambasador podnosi izvještaj Ministarstvu vanjskih poslova,
Predsjedništvu BiH i kako čujem, pojedinom članu Predsjedništva BiH lično. Sve
to zajedno govori, da u diplomatskoj mreži BiH nešto opasno škripi.
Što se tiče vanjske politike, kako sam već
rekao, ona je dijelom naslonjena na susjedne zemlje, gdje se plasiraju
njihovi vanjsko-politički interesi putem zvaničnih organa i predstavnika Bosne
i Hercegovine. Zato se s jedne strane Andrej Plenković jako upinje da
obezbijedi svoga izaslanika u Predsjedništvu BiH, na primjer Dragana Čovića ili
bilo koga drugoga iz HDZ-a, kako bi putem njih provodio interese Hrvatske kroz
organe Bosne i Hercegovine. Primjer: mogući zahtjevi za arbitražnim
odlučivanjem o neriješenim graničnim pitanjima BiH i Hrvatske.
Ista stvar odnosi se i na Aleksandra
Vučića, koji traži svoje ekspoziture u bh. političkoj sceni, kako bi oni
provodili vanjsko-političke interese Srbije kroz zvanične organe Bosne i
Hercegovine. Primjer: nepriznavanje Kosova, koje se povezuje za stav Srbije
ili ulazak BiH u NATO, što se isto tako, veoma nelogično, povezuje, za
političke stavove Srbije, pa čak i Rusije.
Na isti način se ponaša i dio političke scene,
koji nastoji provoditi interese Turske ili Rusije, kroz zvanične organe Bosne i
Hercegovine, iako doduše nešto stidljivije i upakovanije za javnost.
To je trenutna de facto i de jure pozicija vanjske
politike, što svakako nije dobro. Onda se postavlja otvoreno pitanje – da li
postoji autohtona vanjska politika Bosne i Hercegovine, gdje odgovor nije
nimalo povoljan. U najvećoj mjeri – ne postoji. Razlozi se kriju u dva
elementa. Prvi je podanički odnos dijela političkih elita, prema drugim
zemljama, što eskalira do to mjere da su oni spremni provoditi politike
drugih zemalja kroz zvanične organe i institucije Bosne i Hercegovine.
Drugi je element, klasično neznanje o načinu funkcioniranja vanjske politike,
jer koliko vidim, ta oblast kao i mnoge druge u BiH, obiluje klasičnim
diletantima. Šta je izlaz iz ovakve situacije? Teško je reći, ali bi bilo dobro
da za početak time počnu da se bave kompetentne osobe, a onda korak po korak
otimati našu autohtonu vanjsku politiku iz ruku susjednih zemalja i drugih
udaljenih zemalja i vraćati je u institucije Bosne i Hercegovine, na način da
one rade isključivo u korist ove zemlje. Zato volim taj eklektistički
pristup međunarodnom odnosima, jer kako autori kažu, niti jedan monistički
pristup međunarodnim odnosima ne može racionalno akceptirati dešavanja na
međunarodnoj sceni. O geopolitičkim zbivanjima, da i ne govorim.
Piše: dr Slaven Kovačević
No comments:
Post a Comment